Tizenhét kérdés a kormánykoalícióhoz

–
2003. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A volt szocialista országok közül egyedül Magyarországon nincs jogállami megoldás az 1990 előtti titkosszolgálati iratok megismerésére. Mind az alkotmány 59. paragrafusából levezetett információs önrendelkezési jog, mind a 61. paragrafusában biztosított tudományos kutatási jog fogyatékos. A mintegy tizenkét év óta tartó halogatással a parlamenti pártok vajon nem a puha diktatúra árát fizettetik-e meg a társadalommal és a megismerésre jogosult külföldiekkel, a kemény demokrácia árfolyamán?
A parlament tavaly december 23-án elfogadta és azóta kihirdették az állambiztonsági szolgálatok történeti levéltárának fölállításáról szóló törvényt. 2002. június 18-tól, fél éven keresztül a koalíció azzal hitegette a közvéleményt, hogy végre megszületik a jogállami megoldás. Nem is tűnt megalapozatlannak ez a remény. Ha ugyanis az ország miniszterelnöke ismeri be a diktatúra állambiztonsági szolgálatához szorosan kapcsolódó múltját, akkor az – remélhették sokan –, valóban katartikus megtisztulási folyamatot indíthat el. Olyat, amely a jogállam erkölcsi szilárdságához nélkülözhetetlen. A sajtó „nyilvánosságtörvénynek” keresztelte el a fél évig vajúdó jogszabályt, de mire megszületett, „titkosítástörvénnyé” alakult át. Miért nem adnak számot a közhatalom birtokosai az áldozatoknak, a törvényi rendelkezések megváltoztatásának alapvető indítékairól? Miért pártolják jobban a rejtőzködésre való további felszólítást, mint az önmegtisztuláshoz szükséges, jelzésértékű üzenetet? Miért részesítik előnyben újfent a tetteseket az áldozatok rovására?
Az elfogadott törvény sejtet ugyan néhány magyarázatot, de azok kivétel nélkül az 1990 előtti titkosszolgálatok érdekeit sugallják. A jogállam polgárait viszont változatlanul az érdekli: hol, mikor, hogyan befolyásolta a politikai rendőrség a civil életüket 1945 és 1990 között. Vajon milyen bűncselekményt követtek el a Magyar Népköztársaság Állambiztonsági Szolgálatának tagjai, ha saját életüket, testi épségüket, sőt még a hozzátartozóikét is veszély fenyegethetné Magyarországon, külföldön pedig büntetőeljárás, beutazási tilalom, vagy egyenesen kiutasítás? A Magyar Köztársaság miféle nemzetbiztonsági érdekét veszélyeztetné a Magyar Népköztársaság 1990 előtt kötött nemzetközi szerződéseinek megismerése? Vajon még mindig 1990. február 14-e a rendszerváltás konszenzuális határvonala? A törvény ugyanis az 1990. február 15. és 2002. május 26. közti időszakban folyamatosan dolgozó nemzetbiztonsági alkalmazottakat ugyanolyan oltalomban részesíti, mint az 1990. február 14-én megszűnt Állambiztonsági Főcsoportfőnökség előtti alkalmazottait, olyan akták megismerhetősége esetében, amelyeket 1989. előtt nyitottak meg. Ha ez fedi a valóságot, akkor a III/III-as, „belső reakció elleni” ügyosztályra és megtévesztően kevés informátorkategóriára alapított korábbi törvényváltozatok vezették félre a közvéleményt. Ha ezúttal végre a III. főcsoportfőnökség teljes irategyesítésére alapított, összes ügyosztályára és valamennyi informátorkategóriájára kiterjedő törvény felel meg a múlt valóságának, akkor a mai szolgálatok misztifikációi torzítják a valóságot. Vajon egy NATO-tagállam milyen nemzetközi kötelezettségvállalását sértené a Varsói Szerződés idején kötött nemzetközi megállapodás? A Magyar Köztársaság miféle külpolitikai céljait, államközi viszonyait hiúsítaná meg a Magyar Népköztársaság 1990 előtt parafált nemzetközi szerződése? A Magyar Köztársaság miféle gazdasági érdekét keresztezné a Magyar Népköztársaság 1990 előtt kötött szerződése?
Jóllehet, ezek a motívumok egytől egyig változatok a korábbi „ügynöktörvények” titkosítási témájára – a III. (állambiztonsági) főcsoportfőnökség jogutód szervei „feladataik ellátásához rendszeresen és elengedhetetlenül szükséges iratokról” van szó –, az alkotmányos demokrácia polgárai joggal kérdezhetik, mi szükség az iratok visszatartására, ha egyszer a miniszterelnök kinyilvánította elhatározását a III. (állambiztonsági) főcsoportfőnökség iratainak egyesítésére és (az adatvédelmi törvény szenzitív adataitól mentes) korlátlan kutatására. Ennek ellenére a törvény nem tesz különbséget a jogállam (vitán felül indokolható) nemzetbiztonsági titkai és a diktatúra (teljesen indokolhatatlan) emberi jogoktól való megfosztásai között. Márpedig könynyen belátható, hogy a rendszerváltás bármilyen későre húzódott törvényében alapvető különbség van a nemzetbiztonsági szolgálatok infrastruktúrájának, tárgyi eszközeinek, jelrendszerének, honvédelmi hadrafoghatóságának kritériumai, valamint a néhai állambiztonsági szolgálat véleményeket, gondolatokat korlátozó intézkedései között. Mi másért mossa össze a törvény a funkcionális különbségeket? Talán csak nem azért, hogy a jogállamban megóvja a diktatúra tetteseit az egyéni felelősségérzet feltámadásától és a kollektív lelkiismeret-vizsgálat tárgyi feltételeitől? Mi másért mulasztja el a törvény a civil történészek, levéltárosok iratfelmérő bizottságának létrehozását, ha csak nem azért, hogy a jogutód titkosszolgálatok diszkrecionális joga maradhasson, hogy mit adnak át és mit tartanak vissza a titkosítást elbíráló, épp e törvény által létrehozandó három tagú bizottságtól? Hiszen ez a grémium nem működhet olyan viszonyítási alap nélkül, amely a jogutód szolgálatok iktatókönyveire, naplóira, dossziéinak lajstromára támaszkodik.
A törvény két évet ír elő az iratok átadására. Miért? Csak nem azért, mert a titkosszolgálatok elmulasztották az iratokat a „titoktörvény” előírása szerint 1996. június 31-ig újraminősíteni? Jóformán mindazon rendszerjellegzetes tények, amelyek dokumentumait a törvényhozó szándékosan visszatartja, a berlini Stasi-hivatalban és a moszkvai KGB-levéltárban megtalálhatók. Ki előtt titkolódzik tehát a „nyilvánosságnak” csúfolt törvény, ha nem a magyar áldozatok előtt, a magyar történelmi önismeret tudományos formálói előtt?
A dezinformálás kedvéért a törvény megkockáztatja még a magyar alkotmány megsértését is. Vitás esetekben ugyanis nem jelenhetnek meg a levéltár és a szolgálatok ellenérdekű felei a Fővárosi Bíróság ügydöntő tárgyalásán, nehogy államtitkot ismerhessen meg a tettes és az áldozat. Ez a tisztességes bírói eljárás megsértése. Megéri? Ha igen, akkor arra a kérésre is magyarázatot kap a közönség, hogy miért éri meg a miniszterelnöknek avval hivalkodni, hogy az állambiztonsági szolgálat szigorúan titkos állományú tisztjeként, a Szovjetunió ellen harcolt.
Bizalommal viseltethet-e a NATO azon tagországához, amely ma azzal hivalkodik, hogy kijátszotta a nyolcvanas évekbeli formális szövetségesét (a KGB-t)? Ráadásul az MSZMP reformszárnyának ugyanazon szereplői segítségével, akik ma megalkották a törvényt?
Budapest, 2003. január 28.
A Nyilvánosság Klub ügyvivő testülete
(OS)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.