időjárás 17°C Orsolya 2021. October 21.
logo

Egy sportos és takarékos puma

Forrás: AUTOMOTOR.HU
2021.04.15. 21:29
Egy sportos és takarékos puma

A Puma remekül érzékelteti, mennyi technikai trükköt kell bevetni a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért folytatott harcban. Ettől még nagyon jól sikerült autó, a Focus szempontjából talán túlságosan is – olvasható az Autó-Motor cikkében.

Van egy eleve takarékos, új generációs, háromhengeres, 1,0 literes turbómotor, amit teletömtek érdekes technikai megoldásokkal, például már két olajlecsapató van a kipufogógáz-visszavezetésben, a vezérlést szíj helyett olajban futó lánccal hajtják, a vezérműtengelyeket pedig nem a hengerfejhez, hanem a szelepfedélhez rögzítik. Mindezt a Ford megfejelte hengerlekapcsolás funkcióval, sőt, ha ez sem lenne elég, 48 voltos villamos rásegítés (önindító/generátor) is van a fedélzeten! Szóval technikai szempontból a szegmens egyik, ha nem a legfejlettebb hajtásláncú modelljéről van szó a Puma képében.

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Rendben, de ez pontosan mit jelent a gyakorlatban? Például azt, hogy a 125 lóerős változat fogyasztása városban 6,0 liter alatt tartható, amivel már a dízelek szintjét hozza. A háromhengeres hang ugyan jelen van, de a 48 voltos rendszer miatt annyira finom az újraindítás és a leállítás, hogy a legtöbbször egyáltalán nem veszi észre a sofőr. 20 km/óra alatt nemcsak üresben lövi le a motort a vezérlés, hanem akkor is, ha fokozatban gurulunk (pl. fekvőrendőrhöz közeledve). Persze más előnye is van a hibridségnek, például a villanymotoros rásegítés miatt alapjárattól terhelhető és a parányi erőforrás ellenére a menetteljesítményekre egyáltalán nem lehet panaszunk, a Puma négy személlyel sem vall szégyent – egyedül autópályán jönne jól némi plusz nyomaték.

Ismerős Ford-berendezés egy új, változtatható grafikájú műszerfallal. A kézifék hagyományos kar
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Ahogyan a motor leállítása és újraindítása sem zavaró, úgy a hengerlekapcsolásból a tesztprogram alatt is mindössze annyit éreztem, hogy 80-as tempónál hatodikban megváltozik a hangszín, de amint egy hajszálnyival is több gázt adunk, a pihenő középső hengert mindössze 14 ezredmásodperc alatt újraindítja. Az egyetlen, amit szokni kell, az a motorfékhatás. Miután lelépünk a gázról, egy kis szünet után érzékelhető csak lassulás, ekkor a műszerfalon lévő piktogram is mutatja, hogy most táplálja vissza az energiát a rendszer az akkumulátorba. A motorpalettát egyébként nem bonyolították túl, a 125 lovas verzió létezik rásegítés nélkül is, illetve csúcsváltozatként ott van az 1,0 literes blokk 155 lóerős változata – automatikus váltó csak később lesz elérhető.

Széles tartományban állíthatók az első ülések, a huzatok cipzár segítségével levehetők. A kupés tetővonal látványos, de nincs jó hatással a fejtérre
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

Őszintén szólva azonban van egy meglepetés is a Pumában: klasszikus vezetési élményt ad, hiszen pontos a váltó, az enyhén feszes futóművel kategóriáját meghazudtolva fordul, és a kormányzás is direkt. A vetélytársak ebből a szempontból most csak futhatnak a Puma után!

Az elektromos fedélmozgatás a kulcs nélküli ajtónyitással együtt rendelhető
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Ezek is érdekelhetik