A kerékpárokhoz sorolnák a KRESZ-ben az elektromos rollereket

Az elektromos rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítás szerint a 25 kilométer/órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak. A tervezet elkészült, és átkerült a Lázár János vezette közlekedési minisztériumhoz – mondta lapunknak Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár, aki szerint célszerű lenne az általános iskolákban bevezetni a közlekedési alapvizsgát.

2023. 03. 26. 5:45
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Megfogalmaztuk módosító javaslatunkat, készen vagyunk – mondta a Magyar Nemzetnek Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár. A KRESZ-módosítást ez év első felére tervezték, ám a kormányzati átalakítások okán a már elkészült tervezet átkerült az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, a végleges döntés Lázár János miniszter kezében van.

 Révész Máriusz államtitkár (Fotó: Magyar Kerékpárosklub)

Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett formulához.

A huszonöt kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük

 – emelte ki lapunknak Révész Máriusz. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezek a szabályok a kis sebességű e-rollerekre, segwayekre és a rollermegosztó szolgáltatások eszközeire vonatkoznak. A gyors rollerek más szabályozás alá esnek: ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, már segédmotoros kerékpárnak minősül majd.

– Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót. A segédmotoros kerékpár használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt. Tehát azoknál a rollereknél, ahol 25 kilométer/óra sebességnél gyárilag lekapcsol a motor, egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben – magyarázta Révész Máriusz, aki hangsúlyozta, hogy Magyarország a többi uniós tagállam példáját követi.

Az Európai Unió szigorítana a szabályokon

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egységes, szigorúbb feltételeket javasol az elektromos rollerekre, amely felülírná az összes tagország érvényben lévő szabályait. Mindössze a gyárilag beépített 20 kilométer/órás sebességkorlátozást és legalább 30,5 centiméter átmerőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig kötelező bukósisak-viselést szabnák meg. Szigorításképp pedig kikötnék, hogy az elektromos rollereket csak 16 évesnél idősebbek használhassák, valamint megtiltanák, hogy a járművet gyalogúton, illetve ittasan vezessék.

Hiába népszerű a városi rollerezés, több európai országban mégsem látják szívesen ezeket a járműveket. Dániában a közlekedésüket ellehetetlenítették, Barcelonában soha nem is engedélyezték, Franciaország fővárosában pedig betilthatják, ugyanis április 2-án Párizsban népszavazást tartanak erről. A franciáknak abból lett elegük, hogy a rolleresek figyelmen kívül hagyják a közlekedési szabályokat és a sebességkorlátozást. Továbbá Párizsban is hasonló problémákat jelentenek a szétdobált rollerek, mint a magyar fővárosban. Budapesten viszont már büntetik a rollerek szétdobálását: a jelenlegi fővárosi szabályozás szerint csak a mikromobilitási pontokon vehetők el, illetve tehetők le az eszközök.

 

Már az általános iskolában oktatnák a KRESZ-t

Révész Máriusz kitért arra is, hogy a kerékpárosok nyolcvan százalékának van jogosítványa is. 

Az államtitkár hangsúlyozta: a balesetek többségét a szabályok be nem tartása okozza. Ez egyaránt vonatkozik autósra, kerékpárosra és rolleresre. 

Általában a fiatal, kiskorú kerékpárosok és rolleresek nem ismerik a KRESZ-t, de ők vannak kevesebben. Révész Máriusz szerint a közlekedési morál megváltoztatására lenne leginkább szükség, mert Magyarország az egyik olyan uniós tagország, ahol a legmagasabb a közúti halálozás.

– Célszerű lenne bevezetni az általános iskolákban a közlekedési alapvizsgát. Azt szeretnénk, ha az európai nagyvárosokhoz hasonlóan a gyerekek még 12 éves koruk előtt levizsgáznának – mondta az államtitkár. Hozzátette: azt is el akarják érni, hogy az uniós átlagszintig jusson el a hazai közlekedési morál, ami évente 110 emberéletet jelentene.

– Mindezt előremozdítaná, ha a gyerekek közlekedési alapvizsgát tehetnének, ami hozzájárulna ahhoz, hogy a következő generáció normálisabban közlekedjen – emelte ki az államtitkár.

Borítókép: Elhagyott e-rollerek Budapesten (Fotó: MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.