A Fidesz sokkal jobb a Facebookon, mint az összesített ellenzék

A közösségi médiában a koronavírus-válság ideje alatt a Fidesz jelentős túlsúlya érvényesült.

Forrás: MÉDIANÉZŐ KÖZPONT2020. 05. 10. 15:24
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közösségi médiában a koronavírus-válság ideje alatt a Fidesz túlsúlya érvényesült: egy bejegyzése két és félszer annyi felhasználót késztetett reakcióra, mint az ellenzéki pártok üzenetei – derül ki a Médianéző Központ legfrissebb közösségi médiára irányuló elemzéséből. Az ellenzéki oldalon azonban nem beszélhetünk stabil erőviszonyokról.

Pártverseny a közösségi médiában

A járványhelyzet kényszerdigitalizációja jelentősen növelte az internetes adatforgalmat, a netalapú kommunikációt és természetesen kihatott a pártokkal folytatott interakcióra is. Az elmúlt két hónapban, március 4. és május 4. között, a Fidesz sokkal sikeresebbnek bizonyult, mint ellenzéki kihívói. A Fidesz bejegyzéseire összesen 2,8 millió interakció (kedvelés, megosztás, komment) érkezett, míg az összesített ellenzék tekintetében ez a szám mindössze kicsivel több, mint 2,5 millió. Az ellenzéki pártok közötti üzenetverseny nem feltétlenül tükrözi a közvélemény-kutatásokat: az interakciók alapján az ellenzéki pártok közül a Jobbik áll a legjobban (19 százalék), őket követi a DK (12 százalék), majd az MSZP és a Párbeszéd (7,5 illetve 7 százalék), míg a sort az LMP és a Momentum zárja (2, illetve 0,5 százalék).

Beszédes, hogy a vizsgált időszakban a Fidesz mindössze 909 bejegyzést osztott meg, miközben az ellenzék összesen 2004 bejegyzést. A rendelkezésre álló adatokból kiszámítható, hogy egy Fidesz-üzenet átlagosan 3119 Facebook-felhasználót késztetett reakcióra, míg egy átlag ellenzéki bejegyzés csupán 1305-öt. A Facebook Hirdetéstár adatai alapján az is kiderül, hogy a Fidesz ezeket az eredményeket fizetett hirdetések nélkül érte el, azaz közösségi médiahasználata jelentősen hatékonyabb, mint az összesített ellenzéké.

Kormányzati tájékoztatás a közösségi médiában

A kormány a veszélyhelyzet idején az átlagosnál intenzívebb tájékoztatási tevékenységet folytat a koronavírussal szembeni védekezés érdekében, amelynek részeként a közösségi médiafelületek használata is nagyobb hangsúlyt kapott. Ennek jól látható eredménye, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldal a vizsgált időszakban több mint kétszeresére duzzadt: a korábbi 182 ezer kedvelővel rendelkező oldal ma már 380 ezerrel rendelkezik. Azonban ennél is nagyobb változás, hogy ma már 528 ezer személy követi az oldalt, ami háromszorosa a vírus előtti időszaknak. A vizsgált időszakban az adatok szerint ez a közélettel foglalkozó magyar közösségi oldal fejlődött a legnagyobb ütemben (111 százalék), ezek alapján kijelenthető, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldalt tartják az emberek a védekezés elsődleges forrásának a veszélyhelyzet alatt.

Személyekhez köthető Facebook-profilok

A válság gyors és hatékony kezelése miatt nem meglepő, hogy Orbán Viktor – immár több mint tízéves – Facebook-oldalának kedvelői száma növekedett a legdinamikusabban a magyar politikusok között a koronavírus-járvány időszaka alatt. A 15 legnagyobb interakcióval rendelkező bejegyzés között csak Orbán Viktor és Magyarország Kormánya által közzétett tartalmakat találunk, amelyek a koronavírus elleni harcról és védekezésről szólnak. Ráadásul a vizsgált időszakban közel egynegyedével (180 ezer) növekedett a miniszterelnök kedvelőinek száma a Facebookon, így jelenleg közel 850 ezer kedvelővel rendelkezik. Ez a szám magasabb, mint az őt követő 5 legnépszerűbb ellenzéki pártvezető összesített kedvelőinek száma. A bejegyzései átlagosan 17 ezer interakciót kaptak, nem ritka a 40-50 ezres reakciószám sem, de előfordult olyan is, amely több mint 100 ezer embert késztetett reagálásra.

Történt mindez úgy, hogy a Fideszhez hasonlóan a bejegyzések terjesztése érdekében fizetett hirdetéseket a miniszterelnök oldala egyáltalán nem alkalmazott, míg az ellenzéki pártvezetők összesen közel kétmillió forintot költöttek saját hirdetéseikre, pártjaik ráfordításait nem beleszámolva. Ennek ellenére az ellenzéki térfélen szoros a verseny, de még így is jócskán le vannak maradva: Gyurcsány Ferenc 6 400, Jakab Péter 5 300, Karácsony Gergely pedig 4 600 interakciót tudott átlagosan elérni, míg a legkevesebb reakciót kiváltó pártvezető Tóth Bertalan volt, mindössze 850 átlagos interakcióval.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.