Hableány-katasztrófa: perdöntő lehet a nautikai szakértő

A nautikai szakértő szerint Jurij Csaplinszkijnak észlelnie kellett volna, hogy veszélyes közelségbe került az általa kormányzott Viking Sigyn szállodahajóhoz a Hableány sétahajó. Az utóbbin egy matrózzal kevesebb szolgált a katasztrófa idején.

2020. 12. 02. 15:17
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nautikai (hajózási) igazságügyi szakértő meghallgatásának folytatását tervezik a Pesti Központi Kerületi Bíróságon a csütörtöki bizonyítási eljárásban a dunai hajókatasztrófa miatt indult büntetőperben. A legutóbbi, szeptemberi tárgyalási napon jól láthatóan

kirajzolódott a védelem taktikája, hogy az igazságügyi szakértői véleményeket ízekre fogják szedni, és igyekeznek megingatni a valóságtartalmukat. A vád azonban éppen az igazságügyi szakértői véleményekre alapoz, köztük a nautikai szakvéleményre.

A norvég tulajdonú, Svájcban bejegyzett Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én Budapesten, a Margit híd közelében hegymenetben nekiütközött és maga alá gyűrte a jóval kisebb, magyar Hableányt, amely elsüllyedt. A sétahajón harmincöten voltak: harminchárom dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, huszonhét áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai, negyvenéves nőt továbbra is eltűntként keresnek.

Jurij Csaplinszkij, a Viking Sigyn ukrán kapitánya tagadja, hogy bűncselekményt követett volna el
Fotó: Origo/Polyák Attila

A vádhatóság a szállodahajó idén 65 éves ukrán kapitányát, Jurij Csaplinszkijt

vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével és segítségnyújtás elmulasztásával vádolja.

Bizonyítottság esetén halmazati büntetésként kilenc év szabadságvesztést is kaphat.

A hajóskapitány a szeptember 8-i előkészítő ülésen azt mondta: nem látta a Hableányt és az ütközést, amikor a saját hajójával, a Viking Sigynnel hullámsírba küldte a magyar hajót. Kijelentette: egyelőre nem akar vallomást tenni, kérdésekre sem volt hajlandó válaszolni, ám a Németh Leona bírónő által felolvasott nyomozati vallomásait pontosította. A katasztrófa utáni órákban először tanúként hallgatták ki a Sigyn kapitányát a rendőrök, aki akkor még azt mondta: látta, amint a Hableány jobbról megelőzte a Parlament térségében lépésben, hegymenetben haladó szállodahajót, ám magát az ütközést nem, arról a hajója orrában álló, fényképező utasoktól kapott információt. Ezt a vallomást gyanúsítottként már úgy módosította, hogy egyáltalán nem látta a Hableányt, mindenről az utasoktól értesült. Az előkészítő ülésen ez utóbbi álláspontját tartotta fenn.

Az előkészítő ülést a bizonyítási eljárás megnyitásával folytatták, és megkezdték Szabó Gyula nautikai igazságügyi szakértő meghallgatását. A szakértő szerint a nautikai adatok azt bizonyítják, a Viking Sigyn előzte balról a Hableányt a katasztrófa előtti percekben. Leszögezte,

a Viking Sigyn radarberendezése üzemelt, a képernyőn tisztán látható volt a sétahajó, a szállodahajót kormányozó vádlottnak észlelnie kellett volna, hogy nem tudja majd elkerülni a Hableányt.

A szakértő szerint a baleset elkerülhető lett volna még ötvenméteres távolságnál is. Szabó Gyula álláspontja szerint a Hableányt kormányozó kapitánynak is lett volna lehetősége elkerülni a balesetet, ha észlelte volna, hogy a Viking Sigyn nem áll meg. A szakértő vitatta, hogy a vádlott vészjelzést adott volna le, konkrét riasztás ugyanis nem történt, az ukrán kapitány pedig csak részinformációkat tartalmazó közleményt jelentett be a rádióadón.

A magyar és a koreai mentőalakulatok közös tisztelgése a legfiatalabb utas felszínre hozott holtteste felett
Fotó: Kurucz Árpád

A nautikai szakértői véleményben az is szerepel, hogy a Hableány a baleset napján a hajózási szabályok szerint nem volt alkalmas hajózásra, ugyanis az előírt két matróz helyett csak egy volt a fedélzeten.

A csütörtöki tárgyalási napon a védelem várhatóan ezt a megállapítást erősíti majd, míg a többi, a vádlottra hátrányos megállapításokat tagadni fogja, vagy cáfolni próbálja. A vádhatóság pedig az áldozatok jogi képviselőivel egyetemben eddig is azzal érvelt, hogy a létszámhiány nincs okozati összefüggésben a balesettel. A tragédia elkerülhető lett volna, ha a vádlott figyel és észleli, hogy hajója veszélyes közelségbe került a Hableány sétahajóhoz.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.