Könnyű feladatok voltak a történelem vizsgán

Az érettségi harmadik napján történelemtudásukról adtak számot a végzős középiskolások, ezúttal minden tizedik vizsgázó emelt szintű tesztet írt. A dolgozatban Mátyás király külpolitikája mellett a kereszténység születése és az 1956-os forradalom témája is előkerült. Úgy tűnik, a felkészülés rendkívüli körülményeit kompenzálják az érettségi feladatlapok összeállítói, a magyar és a matek után ugyanis a történelem érettségi résztvevői is arról számoltak be lapunknak, hogy baráti és korrekt volt a vizsga.

Csókás Adrienn
2020. 05. 06. 17:14
null
Pcs, 2020. mjus 6. Az atlaszt nzi egy dik a trtnelem rsbeli rettsgi vizsga eltt a pcsi Lewey Klra Gimnziumban 2020. mjus 6-n. Trtnelembl kzpszinten 64 342, emelt szinten 7073 rettsgiz vizsgzik orszgszerte. A koronavrus-jrvny miatt a tantermekben legalbb msfl mteres tvolsg betartsval legfeljebb tz vizsgz tartzkodhat, valamennyi vizsgznak maszkot, a tanroknak kesztyt is biztostanak. MTI/Ski Tams Fotó: MTI/Sóki Tamás
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába is kongatták hetek óta a vészharangot az érettségi körül az ellenzéki pártok, a Magyar Nemzetnek eddig nyilatkozó végzős diákok kivétel nélkül arról számoltak be, hogy eszük ágában sem volt kihagyni az idei vizsgát. És a jelek szerint jól tették, a feladatok ugyanis eddig nem bizonyultak túl nehéznek, az iskolák pedig nagyon vigyáznak az egészségügyi szabályok betartására.

– A reggeli beléptetésnél bójákhoz állítottak sorba minket az iskola épülete előtt és mindenkit név szerint szólítottak, egyesével mentünk be elfoglalni a helyünket. A tanáraink külön kérték, hogy az elkészült vizsgadolgozatokat ne egyszerre adjuk be, illetve távozáskor mindenki induljon egyből haza – mesélte a vizsga után lapunknak Makkai Lilla. A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumban diákja azt mondja, a digitális munkarendben is alapos felkészítést kaptak, sokat gyakoroltak, és mivel mindenképp szeretne továbbtanulni, nem merült fel, hogy visszalépjen a vizsgától. Ugyanígy döntött egyébként az egész évfolyam, senki sem akart halasztani – tette hozzá. A diáklány szerint a történelem dolgozat kifejtős esszékérdései nem voltak megoldhatatlanok, a rövidebb tesztfeladatok viszont valamivel nehezebbnek tűntek a korábbi évek érettségi kérdéssorainál.

Hasonlóan értékelte a vizsgát az iskola másik tanulója, Feczkó Ágnes is, aki szerint az esszétémákra lehetett számítani, a dolgozat sok pontot érő, kifejtős része kimondottan baráti volt. A tesztkérdések között már akadt több meglepő és nehezebb feladat, például a nemzetiségi törvényről szóló kérdés. – Összességében abszolút megoldhatónak éreztem a dolgozatot, nem volt nehéz. A kifejtős tételeknél az egyik választási lehetőség a kereszténység főbb tanításai és az 1956-os forradalom volt, a másik választható feladatpáros pedig Németország második világháborús terjeszkedése, illetve I. Károly gazdasági reformjai voltak. Ezek közül mind a négy téma hangsúlyosan előkerült az órákon – emelte ki a diák, hozzátéve: az ő fejében sem fordult meg, hogy kimaradjon az idei érettségiből.

– Nem féltünk az egészségügyi kockázatoktól, maximálisan megbíztunk az iskolában, és az eddigi vizsganapok tapasztalatai alapján úgy tűnik, tényleg nagyon odafigyelnek az óvintézkedések betartására, ragyog az épület, mindenki fegyelmezetten viseli a védőfelszereléseket. Egy percig nem merült fel a családban, hogy a gyerek a járvány miatt ne menjen el az érettségire – ezt már az egyik Szent Imrés vizsgázó lány édesanyja, Pillók Gabriella mondta lapunknak. Szerinte a gyerekek számára inkább az a bizonytalan várakozás volt a legnehezebb, amíg kiderült, hogy lesz-e egyáltalán érettségi és milyen formában szervezik meg. – A lányom orvosi egyetemre készül, nagyon céltudatosan tanul a felvételire, és az iskolájában kimondottan jól működött az online oktatás, a pedagógusok lelkiismeretesen felkészítették őket az érettségire. Azzal pedig, hogy az iskolába és a különórákra járás idejét a digitális munkarendben megspóroltuk, valamivel még több idő is jutott gyakorlásra, mint amennyi egyébként lett volna. Én úgy ítélem meg, hatékony volt az otthoni tanulás – hangsúlyozta az anyuka, aki szerint az egyetlen fájó pont a gyerekek életében az volt, hogy elmaradt a ballagási ünnepség, de az iskola ezen a fronton is megtette, amit tudott. – Rendkívül megható és színvonalas online ballagást szerveztek a gyerekeknek. A kamera végigvonult az iskola épületén, a végzősök termein, úgy ahogyan a valóságban történt volna, a felvételen feltűntek az osztályfőnökök, elbúcsúztatták a végzősöket a 11. osztályosok és az igazgató is mondott egy szívhez szóló beszédet. Mindez nagyon sokat jelentett a diákoknak – fogalmazott Pillók Gabriella.

Gianone András, az iskola történelemtanára úgy értékelt lapunknak: korrekt feladatsort kaptak az érettségizők történelemből, szokványos feladatok, ismert témák kerültek terítékre, amelyek nem érhették őket váratlanul. – Az esszékérdések szerintem könnyűek voltak, hiszen az ’56-os forradalom első napjainak eseménysora a legismertebb témák közé tartozik, a német előretörésről pedig van egy kimondottan jól használható, beszédes ábra a történelem atlaszban. A rövidebb tesztfeladatok között valóban voltak elgondolkodtatóak, de a testreszabott forrásoknak köszönhetően a dolgozat egy része lényegében „csak” szövegértés volt – mutatott rá a szaktanár. Az óvintézkedések kapcsán megjegyezte: bőven volt védőfelszerelésük, sőt az egyik kollégájuk már hetek óta lelkesen varrta saját kezűleg a maszkokat a többieknek, így nem csak a fenntartótól kapott készletekkel tudnak gazdálkodni. A pedagógus pozitívan szólt a dolgozók hozzáállásáról is, mint mondta, a nevelőtestületből sokan ajánlkoztak, hogy több vizsga felügyeletét is vállalják, mint amennyire eredetileg be lettek volna osztva.

Történelemből középszinten 1222 helyszínen 64 342 fő, emelt szinten 152 helyszínen 7073 érettségiző írásbelizett. A középszintű vizsga három órás volt, az emelt szintű feladatsor megoldására négy órát kaptak a diákok. A maturálókról ezúttal sem feledkezett meg a miniszterelnök, Orbán Viktor sok sikert kívánt a fiataloknak a Facebookon. A dolgozatban szóba került többek között a Kádár-korszak, a Szovjetunió, a hidegháború, az antik kultúra, valamint Mátyás király külpolitikája is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.