Az Európai Unió intézményi válságának újabb körvonalai már a krízis kezdetén kirajzolódtak, ugyanis a kormányközi szervekben a partnerek nem tudtak közös nevezőre jutni, az egyébként is lassú parlamenti döntéshozatal képtelen volt követni a felgyorsult eseményeket, az unió végrehajtó szerve, a Bizottság pedig késve, és sokszor bizonytalan hatékonyságú eszközökkel tudta csupán segíteni a tagállamokat – kezdi elemzését Matyi Tamás és Nagy Ervin.
Nehézkes uniós bürokrácia helyett hatékony nemzetállami cselekvés
Az Európai Unió a koronavírus-járvány okozta nehéz gazdasági, társadalmi és politikai helyzetben egy bonyolult működésű, lassan reagáló és a belső politikai feszültségektől döntésképtelen intézményrendszer képét mutatta – olvasható a XXI. Század Intézet legfrissebb elemzésében. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nemzetállamok saját hatáskörükben gyorsabb, hatékonyabb és eredményesebb döntéseket tudtak hozni, mint az Unió bürokratikus intézményei.
Mivel az Uniónak sem elégséges eszköztára, sem pedig kellő mértékű legitimációja nem volt, ezért meghozott intézkedései alacsony hatékonyságúak voltak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kontinenst sújtó válság során a nemzetállami válaszok gyorsabbak és eredményesebbek voltak.
Reagálás helyett tétlenkedés
Miközben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) figyelmeztetésére a legtöbb tagállam már február elején – amikor a koronavírus Olaszország mellett már Spanyolországban és Franciaországban is megjelent – megkezdte a járvány elleni felkészülést, az Európai Unió kevés figyelmet szentelt a vírus elleni védekezésnek.
Az elemzés rámutat: a helyzetet sokáig bagatellizálták, az intézmény hivatalos véleménye csak február végére változott meg, amikor a járvány terjedése már több államban is felgyorsult. A tétlenkedés miatt elmaradtak a megfelelő uniós intézkedések, amik nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a vírus alig egy hónap alatt végigsöpört Európán.
A vírus megfékezésére tett kísérleteket a brüsszeli, túlbonyolított bürokratikus adminisztráció is gátolta. Mauro Ferrari, az uniós költségvetésből működő, ugyanakkor az Európai Bizottságtól független, Európai Kutatási Tanács (ERC) elnöke például kifejtette, hogy a járvány megfékezésére kidolgozott egy átfogó kutatásfinanszírozási tervet, amely azonban ellenállásba ütközött a „brüsszeli bürokrácia útvesztőiben”. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke pedig április 5-én tett nyilatkozatában gyakorlatilag elismerte, hogy a pandémia kezdeti szakaszában az EU – a hibás döntések sorozata miatt – nem volt képes érdemi és hatékony segítséget nyújtani a tagállamok számára.
Valódi segítség helyett „tűzoltás”
Miközben az egyes tagállamokban a korlátozó intézkedések már február elején megkezdődtek, az Európai Unió csupán március közepén jelentette be az első intézkedéseket – mutat rá az elemzés. A Bizottság egy közel 37 milliárd eurós pénzügyi csomagot hagyott jóvá, amelyet a tagállamok a koronavírus elleni védekezésre költhetnek. Az említett összeg azonban nem plusz forrásként áll a tagországok rendelkezésére, hanem a már eleve az uniós költségvetésben szerepelt pénz átcsoportosításáról van szó, ami a gazdaság egyéb ágazataiból fog hiányozni.
Matyi Tamás és Nagy Ervin kiemelik: a pénzügyi átcsoportosítással az Európai Bizottság csupán „tűzoltást” hajtott végre, a problémára azonban sem középtávú megoldási javaslatokat nem fogalmazott meg, sem pedig hosszútávra szóló, a gazdaság szerkezetét is érintő konkrét változtatási javaslatokkal nem állt elő.
Eljött a nemzetállamok ideje
A járvány jól rávilágít az Európai Unió intézményi, működési és legitimációs válságára – olvasható az elemzésben. Az egyes nemzetállamok – az ország sajátosságait és a járvány előrehaladottságát figyelembe véve – saját politikai eszközökkel láttak neki a védekezésnek. Az uniós tagországokban gyakorlattá vált az, hogy a gyorsabb reagálás érdekében a parlamentek az alkotmánnyal és a törvényekkel összhangban különleges felhatalmazást adtak a kormányoknak, amelyek rendeletekkel tudtak reagálni vagy a megelőzés területén (többek közt Lengyelország, Ausztria, Magyarország, Dánia), vagy a már tömeges megbetegedések lassítása érdekében (például Németország, Dánia, Norvégia, Csehország).
Matyi Tamás és Nagy Ervin elemzésük végén levonják a konklúziót: az elmúlt időszak egyik legfontosabb tanulsága az, hogy kizárólag a nemzetállamok által meghozott szuverén döntések és autonóm intézkedések bizonyultak hatékonynak és eredményesnek. Megjósolható, hogy az egyes uniós tagállamok kormányai a gazdasági intézkedések során sem fognak várni a brüsszeli bürokráciára és saját erőfeszítésekkel, az ország költségvetésének újratervezésével igyekeznek majd talpra állítani a gazdaságot.
A XXI. Század Intézet elemzése a linkre kattintva olvasható.
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezAki nem a buszsávot használja, mint Karácsony, az tudja, hogy egyre nehezebb közlekedni Budapesten
Nagyon rossz a helyzet a fővárosban a többi európai nagyvároshoz képest.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Magyarország érdeke a béke
A miniszter szerint napjaink legfontosabb témája a béke.
Újabb fordulat: a NAV leplezheti le a fővárosi számlagyár haszonélvezőit
A rendőrségtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) került az a nyomozás, amit a hídpénzbotránnyal összefüggésben, vesztegetés gyanújával indított a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) .
Gulyás Gergely: Magyarország ki akar maradni a háborúból
Mit, miért tesz a kormány címmel tart sajtótájékoztatót csütörtökön 11 órakor Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Itt vannak a legújabb kormányzati bejelentések - ÉLŐ
Itt a nem várt fordulat, egyáltalán nem azt kapják Amerikától az ukránok, mint amire számítottak
Kínos: Hilda magas labdát dobott Lacinak
Magasabb kamatozásra vált a Bónusz Magyar Állampapír
Ritka pillanat: nem akárki öltöztette így Tóth Gabit
Amerika átadta a szuperfegyvert Ukrajnának, nincs visszaút
Elképesztő dolgot követelt a feleségétől a TV2 egyik sztárja
Csodaszer a konyhából, ami ragyogó tisztává varázsolja a zuhanykabin üvegfelületét
Játssz és nyerj páros belépőt a Magyarország-Kanada jégkorongmeccsre
Rafael Nadal ellen játszik: megdöbbent az Alcaraz útján járó csodagyerek
Ő is lehetne Marco Rossi kezdő csatára az Eb-n, de egy éve csapata sincs
Beragadt a rajtnál Baranyi Krisztina, a balos pártok nélkül nem gyűlnek az aláírások
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezAki nem a buszsávot használja, mint Karácsony, az tudja, hogy egyre nehezebb közlekedni Budapesten
Nagyon rossz a helyzet a fővárosban a többi európai nagyvároshoz képest.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Magyarország érdeke a béke
A miniszter szerint napjaink legfontosabb témája a béke.
Újabb fordulat: a NAV leplezheti le a fővárosi számlagyár haszonélvezőit
A rendőrségtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) került az a nyomozás, amit a hídpénzbotránnyal összefüggésben, vesztegetés gyanújával indított a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) .
Gulyás Gergely: Magyarország ki akar maradni a háborúból
Mit, miért tesz a kormány címmel tart sajtótájékoztatót csütörtökön 11 órakor Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő.