Tévés fejlesztések, amik jól indultak, de végül megbuktak

Hajlított tévé, szemüveg nélküli 3D és más technológiák, amelyek végül nem terjedtek el.

Forrás: origo.hu2020. 09. 29. 18:41
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állandó piaci verseny arra kényszeríti a tévés iparág szereplőit, hogy folyamatosan keressék azokat az innovációs újdonságokat, amelyek révén diktálhatják a trendeket. Aki ugyanis képes valamilyen életképes és a felhasználók által is értékelt új szolgáltatással, technológiával előállni, az eséllyel érhet el jó értékesítési adatokat, azaz nagy bevételt és profitot.

Emiatt aztán a cégek elképesztő energiákat fordítanak a kutatás-fejlesztésre, hiszen ha egy ilyen befektetés megtérül, az rengeteget hozhat a konyhára. De persze nem lesz minden ötletből siker, sőt.

Sokkal több az elkeserítő kudarc, ami akár még egyes cégek megroppanását is eredményezheti, ha túl sokat áldoztak a projektre. Az elmúlt egy évtizedben is jó pár ilyen balul sikerült próbálkozással találkozhattunk. Ezekből válogattunk néhány ki komoly bukást, öt olyan fejlesztést, amelynek komoly jövőt szántak, de amelyek sosem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

Fotó: Pexels

A hajlítható tv

2012-ben bukkantak fel az első ívelt tévékészülékek, és bár a visszajelzések fenomenálisak voltak, azért sokan jelezték, hogy a hajlítás bizony nem minden esetben ideális. Például ha többen ülik körbe a tévét, akkor bizony ez a fajta kialakítás inkább hátrányos, mint előnyös. Néhány nagy cég megpróbálta áthidalni a problémát azzal, hogy hibrid televíziókat fejlesztett. Ezeknél egy motor gombnyomásra kiegyenesítette, illetve enyhe ívben meghajlította a tévés panelt és a készülékházat.

A Samsung, az LG és a Hisense is működőképes prototípusokkal állt elő 2014-ben a nagy technológiai kiállításokon. Gyakorlatilag kész tényként kezelhettük, hogy ezek hamarosan a boltokba kerülnek, ám mindebből nem lett semmi! Kiderült, hogy a motoros hajlítgatás egyrészt nagyon drága, másrészt jelentősen rontja a kijelző élettartamát.

Azaz, bár az alapötlet látványos volt, de kevéssé megfontolt, így ez a projekt csak vitte a pénzt mindenkinél, ám vissza nem hozott semmit. Most, hogy az ívelt tévék gyakorlatilag eltűntek, hiszen a jelek szerint nincs rájuk igény, kétségesnek tűnik, hogy a hajlítható tévék visszatérhetnek-e valaha. Szerintünk nem. A feltekerhető, azaz dobozból kikunkorodó tv sokkal életképesebb megoldásnak tűnik.

Szemüveg nélküli 3D tv

2010 környékén a legmenőbb dolog a szórakoztatóelektronika és az IT világában a 3D megjelenítés volt. A cégek egymás után jelentették be az új 3D tévéiket, monitoraikat és projektoraikat. Ezeket pedig úgy harangozták be, mint azok az eszközök, amelyek örökre megváltoztatják azt, amit a filmezésről és videózásról gondoltunk. Ma már tudjuk, hogy mindez óriási füllentés volt, hogy ezek a jóslatok végül nem váltak valóra, de sokan voltak, akik úgy vélték, hogy a 3D képalkotás örökre velünk marad majd. Az akkori háromdimenziós készülékekhez kellett speciális szemüveg, ami nagyon kényelmetlen volt, és kompromisszumok megkötésére késztette a felhasználókat.

Ezért jó néhány piaci résztvevő úgy volt vele, hogy ha sikerül kifejleszteni egy jó képminőséget biztosító szemüveg nélküli 3D kijelzőt, akkor azzal megfoghatja az isten lábát.A Hisense, a Samsung és elsősorban a Toshiba volt az, amely nagyon ráfeküdt erre az irányra. De minden próbálkozás csődöt mondott. Nem sikerült olyan megoldással előállni, ami a helyiség minden pontjáról nézve 3D hatást keltett volna.

Ráadásul a felbontás is kisebb volt, mint a hagyományos 2D és szemüveges 3D modellek esetében, ezt pedig egyszerűen nem tolerálták a végfelhasználók. Egy idő után szinte mindenki felhagyott a kísérletezéssel, elsősorban azért, mert a „rendes” 3D bukása rávilágított arra, hogy a térhatásra egyszerűen nincs igénye az embereknek. Drága tanulság volt, sok vállalat rengeteget veszített ezen, például a már Toshiba többek között e projekt kudarcának köszönheti, hogy végül meg kellett válnia a televíziós részlegétől.

Kézmozgással történő vezérlés

Több cég is megpróbálta megreformálni a televíziók irányítását, és nyugdíjba küldeni a hagyományos távvezérlőket. Volt, aki parancsszavakkal történő navigációban vagy a légiegérként is funkcionáló távirányítókban látta a megoldást, mások pedig a gesztusalapú vezérlésben. Ez utóbbi egyszerű és logikusnak tűnő ötletre épült: Elvileg egy, a készülékházba épített kamera feladata lett volna, hogy felismerje a képernyő előtt álló vagy ülő embert, akinek csak a kezét kellett mozgatnia mondjuk, a csatornaváltáshoz, vagy a hangerő növeléséhez.

Azonban egyszerűen nem tudtak olyan rendszert alkotni, amely tényleg képes lett volna tökéletesen pontosan leképezni a mozgást. Emiatt aztán hiába kaszált az ember a tv előtt, mint egy bolond, nem történt semmi. Ez pedig rövid idő alatt az idegbajba kergette a felhasználókat, akik hagyták is az egészet. Ráadásul ez a módszer lassabb is volt, mint a hagyományos távirányítós megoldás, szóval tényleg nem sok értelme volt, azon kívül, hogy elsőre látványosnak tűnt.

Tévébe épített DVD/Blu-ray lejátszó

Volt idő, amikor néhány tévégyártó azt hitte, hogy a világ legjobb ötlete kombinálni az asztali optikai meghajtót a tévével, és ezért egybe építették a kettőt. A világ viszont nem volt vevő erre a forradalmi ötletre. Az így megszületett öszvér ugyanis drágább volt, mintha valaki vett volna egy televíziót és külön egy asztali médialejátszót. Ráadásul, ha meghibásodott a DVD/Blu-ray lejátszó, akkor azt értelemszerűen nem tudta elszállítani egyszerűen az ember a szervizbe, ami szintén egy csomó potenciális vásárlót elriasztott.

Ráadásul egy különálló asztali médialejátszó eszköz könnyen mozgatható, lehet vinni mondjuk, a nyaralóba, vagy át az ismerősökhöz, erről pedig értelemszerűen ez esetben le kellett mondani. Egy szó mint száz, itt már az alapkoncepció rossz volt. Hiába sikerült tökéletesen kivitelezni az ötletet, a piac erre nem volt vevő. Néhány év alatt mindenki belátta, hogy ez egy zsákutca, és elengedték a korábban csodafegyvernek szánt masinákat.

A negyedik szín

A tévékben az összes árnyalatot három alapszín, a zöld, a kék és a piros megfelelő arányú keveréséből állítják elő. A Sharp döntéshozói és mérnökei egy évtizede úgy határoztak, hogy kiegészítik ezt a három komponenst egy negyedikkel, a sárgával. A cél pedig az volt, hogy valósághűbb, kontrasztosabb és gazdagabb legyen a képi világ. Az elhatározást tett követte, a laboratóriumokban megkezdődött a munka, és a cég nemsokára be is mutatta a működőképes, négy alapszínt használó Quattron technológiát. Iszonyatos pénzt elköltöttek a fejlesztésre, a gyártósorok átalakítására és a marketingre, de az egésznek semmi értelme nem volt.

Az emberek, azaz a végfelhasználók nem értékelték mindezt, és a riválisok némiképp olcsóbb, egyszerűbb szerkezetű, rosszabb képminőségű, de dizájnosabb felső kategóriás televízióit részesítették előnyben. A Sharp belerokkant a Quattron-eljárás kifejlesztésébe, az ilyen típusú panelek gyártásába, és ennek is köszönhető, hogy a vállalat végül csődöt jelentett. A Quattron televíziók is eltűntek természetesen, hiszen sohasem tudták beváltani a hozzájuk fűzött komoly reményeket.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.