Hogyan kerülhető el, hogy betegek legyünk télen?

A megfázás és az influenza most az eddigieknél is erőteljesebben térhet vissza.

Munkatársunktól
Forrás: Origo.hu2022. 12. 09. 14:57

Egy kutatócsoport végre rájött, hogy miért sokkal nagyobb a megfázás és az influenza valószínűsége, amikor télen csökken a hőmérséklet.

Az új tanulmány, amelyet a tudósok áttörésnek neveznek, összefüggést mutat ki a hidegebb levegő hőmérséklete és az immunrendszer gyengülése között.

Ez az első alkalom, hogy biológiai, molekuláris magyarázatunk van a veleszületett immunválaszunk egyik tényezőjére, amelyet a hidegebb hőmérséklet korlátoz

mondta Zara Patel, a Stanford Egyetem kutatója.

A kutatás nem is lehetne időszerűbb. A Covid–19 világjárvány lezárásai miatt az influenza kórokozója is visszaszorult, mivel az emberek szervezete nem volt kitéve a szokásos mennyiségű vírusnak. A megfázás és az influenza azonban most az eddigieknél is erőteljesebben térhet vissza.

A The Journal of Allergy and Clinical Immunology című folyóiratban közzétett tanulmányban a kutatók megállapították, hogy mindössze öt Celsius-fokos hőmérséklet-csökkenés az orrlyukban található vírus- és baktériumölő sejtek közel 50 százalékát elpusztíthatja.

A hideg levegő azért jár fokozott vírusfertőzéssel, mert lényegében az immunitásunk felét már ezzel a kis hőmérséklet-csökkenéssel elveszítjük

– mondta Benhamin Bleier, a tanulmány társszerzője.

Fontos megjegyezni, hogy a kutatás in vitro vizsgálatokon alapul, vagyis laboratóriumban, emberi szöveteket használtak az immunválasz tanulmányozására, nem valódi orrot analizáltak. Ez azt jelenti, hogy még mindig fennáll az esélye annak, hogy az eredmények nem alkalmazhatók a való világban. Az eredmények mindenesetre meggyőzőnek tűnnek.

Az eredeti cikk Kiderült: így kerülhető el, hogy betegek legyünk télen címmel olvasható az Origo.hu oldalán.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)