Jön a hideg: Előkészületek a télies útviszonyokra

Nyakunkon az ”igazi” tél; érdemes idően felkészíteni autónkat az időjárási viszontagságokra.

2021. 01. 07. 13:02
null
Nyakunkon az "igazi" tél; érdemes idően felkészülni az időjárás viszontagságaira Forrás: pexels
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kell ahhoz méteres hótorlasz vagy farkasordító hideg, hogy az autós roppant kényelmetlenül érezze magát a volán mögött. Viszont némi előre- és belátással sokat segíthet a saját, illetve az utasai biztonságán és komfortérzetén – írja a Szabad Föld.

Hacsak nem tölti autónk az egész telet jól fűtött garázsban, bármilyen téli csapadék befagyaszthatja az ajtózárat, „odaragaszthatja” az ajtókhoz a gumitömítést, és ha a kilincset meghúzzuk, a szigetelés megrepedhet, kihasadhat.

Ezért érdemes a kabátzsebünkben jégoldó sprayt hordani, illetve még most sem késő az ajtógumikat szilikonnal bekenni.

A jó kilátást több minden is fenyegeti: a páralecsapódás miatt be­­fagyhat a szélvédő, az ablaktörlő gumija is fogságba eshet. Az előbbit tompa élű kaparóval vakarjuk le, az utóbbit pedig – mert a fagyott gumi könnyen szakad – óvatosan szabadítsuk ki; mindezek előtt a lapátkart még véletlenül se kapcsoljuk be, mert máris odalehet a gumi éle. (E rovat gazdája egyszerű trükköt alkalmaz a kertben, a szabad ég alatt parkoló kocsiján: esténként a csúzli szárát idéző kétágú fadarabot tesz a lapátok alá, hogy azok ne teljes szélességben fagyjanak rá az üvegre. Jobbnak tartom, mint a kihajtott törlőlapátot, mert az óhatatlanul a babrálás kényszerét kelti fel az arra hajlamosakban.)

Remélhetőleg az ablakmosó tartályában téli mosófolyadék van, mert a csapvíz (ami a vezeték vízkövesedését – egyre kisebb áteresztőképességgel – okozza) vagy a nyári folyadék a felolvadásáig nem ér semmit.

(E sorok írója egész évben a jobban tisztító télit használja, hiszen a fagyok bekö­szön­tekor a maradék nyári rontja a hatásfokot.)

A benzinkúton műszerrel a hűtővíz fagyáspontja jól megmérhető, ami akkor ideális, ha mínusz 30 Celsius-fokig kitart. S még valami: a jeget az ablakokról ne próbáljuk forró vízzel leolvasztani, mert az üveg könnyen elrepedhet.

; érdemes idően felkészülni az időjárás viszontagságaira
Fotó: pexels

Ha beültünk, jön az akkumulátor vizsgája: ha már gyengécske, és így az indítómotor igazából csak erőlködve nyeszetel, akkor egy-egy kísérlet legfeljebb 5-6 másodpercig tartson, két próba között félperces szünettel.

Tegyük töltőre az akksit, de ha ez nem segít, akkor inkább cseréljük le, mert úgysem fog megtáltosodni, viszont bármikor cserbenhagyhat bennünket.

Ha már jár a motor, azonnal ne induljunk útnak, hanem néhány percig egyhelyben állva járassuk – és magas fordulatszámon sose túráztassuk –, hogy a dermedt olaj is életre keljen. (Ellenkező esetben a görgők csúnya kopására, s ennek következtében drága javításokra számíthatunk.) Továbbá az is megszívlelendő tanács, hogy aki csak kisebb távolságokat tesz meg, sűrűbben cserélje az olajat, mert a motorban felgyülemlő üzemanyag és kondenzvíz szintén károkat okozhat.

Az utóbbi esztendőkben hosszabb ideig tartó, ám kevésbé hideg telek is megkívánják, hogy néhány felszerelési tárgyat magunkkal hordjunk a csomagtartóban. Az indítókábel, a hóseprű, a kislapát, a kesztyű, a pótzokni, a takaró, némi étel és innivaló, az utasok számának megfelelő mennyiségű láthatósági mellény megléte nem felesleges óvatoskodás, adott esetben létfontosságú lehet. A szélvédők belső párátlanítására pedig – ha van – melegre állítva használjuk a légkondicionálót.

A teljes cikk ITT érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.