A következő 10-15 évben az uniós célokkal összhangban a vasút áll majd a hazai közlekedésfejlesztés középpontjában – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szombaton a soproni vasútállomáson abból az alkalomból, hogy – amint azt beharangozta lapunk is – hazánkban elsőként Sopronban állt meg a vasút európai éve apropóján a kontinenst átszelő Európa expressz. Szerencsés egybeesés, hogy a hazai vasúti közlekedés 175. évfordulóját ünnepeljük az idén.
Mosóczi László a távirati iroda szerint kiemelte, hogy míg a XIX. század közepén a vasút a szekér alternatívája volt, ma a környezetbarát közlekedésé, mert a kibocsátott káros anyag 25 százalékáért a közlekedés a felelős.
– A kormány stratégiai célja a közösségi közlekedés versenyképességének növelése az autózással szemben. Az ITM intézkedéseivel a helyközi közlekedés gerincét adó vasúthálózatok előnyét, elsőbbségét szeretnénk érvényre juttatni, amelynek érdekében a nemzetközi kapcsolatok minőségét és a hazai hálózatok átjárhatóságát is javítani kell. A magyar vasútprogram kiemelt céljai közé tartozik a nagy sebességű kapcsolat megteremtése a környező országok fővárosaival, hogy hazánk földrajzi adottságaival élve Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztóközpontjává váljon – részletezte az államtitkár.
Hozzátette: megkezdődött a Budapest–Belgrád vasútvonal hazai szakasza kapacitásbővítésének tervezése. A szükséges források rendelkezésre állnak, a Soroksár és Kelebia közötti szakasz rekonstrukciója 2025-re elkészül.
Mosóczi László szólt arról is, hogy a következő évtizedben kiépülő Budapest–Varsó gyorsvasút a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze és egy ausztriai leágazással a nyugat-európai nagy sebességű vasúti hálózatba is beköti a térséget. Tervben van a budapesti repülőtéri vasút és a Budapest–Kolozsvár gyorsvasút megvalósítása is.
Az eseményen Ines Ayala Sender, a Rajna–Duna törzshálózati korridor európai koordinátora azt emelte ki, hogy Magyarország kivételes helyzetben van, mert jól kapcsolódik Európa vasúti hálózatához, három európai uniós vasúti folyosóval is összeköttetésben van.
Borítókép: az Európa expressz indulása Lisszabonból. Fotó: Horacio Villalobos