Megérkezett a budapesti Keleti pályaudvarra tegnap a Vasút európai éve programsorozatban elindított Connecting Europe Express. Az Európát összekötő expresszvonat a környezetbarát és fenntartható vasút népszerűsítését és térnyerését szolgálja, valamint közös platformot ad annak megvitatására, miként tehető a vasút a legvonzóbb közlekedési móddá az utasoknak és a vállalkozásoknak egyaránt – adta hírül a MÁV–Volán-csoport.
A különleges járat szeptember 2-án indult Lisszabonból, és öthetes útja során több mint száz városban áll meg. Budapestről Kassa felé veszi az irányt, majd az egész Európán átívelő, több mint egy hónapos útja végén október 7-én érkezik meg Párizsba.
A Connecting Europe Express útjához a vasúti kocsikat különböző európai vasúttársaságok biztosították, amelyhez a nemzeti vasúttársaság is csatlakozhatott.
A vonaton vándorkiállításnak ad otthont a MÁV-Start átalakított CAF poggyászkocsija, amelyen bemutatják a vasúti utazás élményét javító technológiákat és innovációt, valamint szemléltetik, hogy miként támogatja az Európai Unió az infrastrukturális projekteket.
A Connecting Europe Express budapesti érkezésének tiszteletére szervezett sajtóeseményen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kijelentette: a magyar kormány a közösségi közlekedés versenyképességét elsősorban a környezetkímélő vasút térnyerésének támogatásával növeli. Az innovációs tárca fontos feladata, hogy 2030-ra teljeskörűen kiépítse a korszerű és átjárható hazai vasúti törzshálózatot.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója hozzáfűzte: 2050-ig 700 kilométer vasúti pályát kell villamosítani ahhoz, hogy a klímacélt el tudjuk érni. 2030-ig ehhez csaknem 800 darab új vasúti jármű beszerzése szükséges.
A járműfejlesztések ennek szellemében jelentősek: a megrendelt negyven KISS emeletes motorvonatból tizennégy már forgalomba állt a legforgalmasabb elővárosi ceglédi és váci vonalunkon, és a jelenlegi ütemezés szerint 2022 végéig a teljes, negyvendarabos flotta közlekedhet már az agglomerációban. A kilencvendarabos szériából ötvenöt saját gyártású IC+ kocsi járja az országot, és zajlik az első osztályú IC+ kocsi gyártása. Az első vasútvillamosok (tramtrain) a jelenleg zajló tesztek sikerességétől függően a tervek szerint november és karácsony között elindulhatnak Hódmezővásárhely és Szeged között. Folyamatban van 115 darab villanymozdony beszerzése is.