A brexit után is maradnak az alapvető fogyasztói jogok

A brexit utáni átmeneti időszakban és azt követően sem maradnak védelem nélkül azok a magyar fogyasztók, akik valamely szigetországbeli céggel kerülnek vitás helyzetbe – közölte lapunkkal az innovációs tárca államtitkára. Cseresnyés Péter elmondta, hogy a minisztériumhoz tartozó Európai Fogyasztói Központ továbbra is ingyenes szakmai segítséget és nyelvi támogatást nyújt, emellett folyamatos kapcsolatot tart brit társszervezetével.

2020. 02. 17. 11:33
A truck is seen as Dutch Minister of Foreign Affairs Stef Blok and Minister of Foreign Trade and Development Cooperation Sigrid Kaag visit a ferry terminal to review that cargo can be transported quickly via Dutch ports after the Brexit
A megállapodásoknak köszönhetően a termelőknek az eredeti tervekhez képest kevésbé fáj a brexit Fotó: REUTERS/Piroschka van de Wouw
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenleg alkalmazott európai uniós hátterű fogyasztóvédelmi szabályozás marad hatályban 2020. december ­31-ig, vagyis abban az átmeneti időszakban, ami akkor kezdődött, amikor az Egyesült Királyság (EK) január végével kilépett az Európai Unióból. Ez azt jelenti, hogy a brit székhelyű vállalkozásokkal szemben felmerülő fogyasztói panaszok esetén változatlanul rendelkezésre állnak az alternatív segítségnyújtó fórumok Magyarországon is – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára arra a kérdésünkre, hogy milyen változásokat hoz e területen a brexit. Cseresnyés Péter kiemelte: a magyar fogyasztókat segíti az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának (ECC-Net) ­ITM-en belül működő hazai tagja, ahová a leg­gyakrabban az online vásárlások és a turisztikai szolgáltatások miatt futnak be határon átnyúló panaszok, többek között a szigetországbeli cégekkel kapcsolatban is.

Az egyesült királyságbeli vállalkozások által elkövetett fogyasztóvédelmi jogsértések esetén továbbra is együttműködik a magyar fogyasztóvédelmi hatóság az angol fogyasztóvédelmi hatósággal az uniós hatóságok együttműködését szabályozó, úgynevezett CPC-rendszerben (Consumer Protection Cooperation Network). A magyar fogyasztóvédelmi hatóságok munkakapcsolatban maradnak az angliai társszervezetekkel, szükség esetén információ- és tapasztalatcserét folytatnak, ami hozzájárulhat a magyar fogyasztókkal szembeni jogsértések visszaszorításához, a hatékony hatósági védelemhez.

Cseresnyés Péter ismertette: a hazai Európai Fogyasztói Központ (EFK) az angol cégekkel szembeni panaszok rendezésekor továbbra is ingyenes szakmai segítséget és nyelvi támogatást nyújt a magyar fogyasztóknak, és folyamatos kapcsolatot tart brit társszervezetével. A központhoz 2019-ben 51 határon átnyúló panasz érkezett honfitársainktól brit cégekkel (főleg webáruházakkal és légitársaságokkal) szemben, melyek többsége az EFK közreműködésével eredményesen rendeződött.

Rakomány érkezik. Tavaly több mint félszáz határon átnyúló esetet jelentettek a központhoz
Fotó: REUTERS/Piroschka van de Wouw

A sikeresen megoldott ügyek közül az államtitkár kiemelt egy angol webáruházzal és egy légitársasággal kapcsolatos panaszügyet. Az egyik esetben egy magyar fogyasztó egy brit cég által működtetett webáruházból vásárolt kerékpárt, amin hibák jelentkeztek, ám az eladó nem megfelelő karbantartásra hivatkozva elutasította a magyar vevő szavatossági (elsősorban csere iránti) igényét. A webáruház az álláspontját annak ellenére sem változtatta meg, hogy a fogyasztó független szakvéleményt kért, amely szerint a javítás nem lett volna gazdaságos. A vásárló a magyar EFK-hoz fordult, amely az angol partnerszervezetével együttműködve elérte, hogy a vállalkozás visszafizesse a 265 eurós vételárat a fogyasztónak.

Egy másik ügyben egy angol légitársaság által törölt járat miatt állt elő vitás helyzet. A légitársaság ugyan átfoglalást ajánlott fel a magyar fogyasztónak, de mivel az 11 nappal későbbre szólt, az utas nem fogadta el azt. A fogyasztó kérte a fel nem használt jegyek árának visszatérítését és a kártalanítás kifizetését (összesen közel 490 eurót), de igényét a légitársaság elutasította. A magyar és az angol EFK közreműködésének köszönhetően végül mégis kifizették a kért összeget a magyar utasnak.

Cseresnyés Péter kitért arra is, hogy a légi személyszállításban a járattörlés, járatkésés és visszautasított beszállás esetén az utasok jogait rögzítő ­uniós rendelet továbbra is alkalmazandó. Ebben az ellátásról, az átfoglalásról, a jegyár-visszatérítésről és távolságtól függően 250, 400, 600 eurós kártalanításról rendelkeznek. Az Egyesült Királyságból induló bármely légitársaság utasaira, az Egyesült Királyságba az EU-ból (továbbá Izlandról, Norvégiából, Svájcból) érkező bármely légitársaság utasaira, továbbá az Egyesült Királyságba harmadik országból EU-s (további izlandi, norvég, svájci és egyesült királyságbeli) működési engedélyű légitársasággal érkező utasokat változatlanul megilletik az EK-rendeletben foglalt jogosultságok. Az államtitkár elmondta, 2021-től a fogyasztói jogok és a fogyasztói lehetőségek terjedelme az EU és az Egyesült Királyság között létrejövő partnerségi megállapodás tartalmától függ majd.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.