A járvány hatására kültérre költöznek a pincészetek

A Covid sújtotta évben a májusi újranyitás után a borkedvelők elementáris igénnyel fordultak az újszerű kóstoltatóprogramok felé.

2021. 02. 12. 11:41
null
Mád, 2011. október 3. Egy fürt sárgamuskotály szőlő a Royal Tokaji Borászati Zrt. első osztályú Nyulászó dűlőjében, Mádon. Az 1989-ben alakult, árbevételét (465 millió forint) tekintve második legnagyobb, 107 hektáron gazdálkodó borászat az évi 220 ezer palack tokaji kétharmadát exportálja. Magyarországon a Tokaj-borvidék kiterjedése mintegy 12 ezer hektár, a szlovák oldalon pedig 980 hektár, ebből szőlőt 600 hektáron termelnek. MTI Fotó: Balázs Attila Fotó: Balázs Attila
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A borturizmus megszokott eseményeit a szabad ég alá, illetve az internetes térbe terelte át az utazásokkal összefüggő fogyasztást is megtizedelő koronavírus okozta fordulat, az igazodó kínálatban tapasztalt változás tartósabb lehet – a Schieber Pincészet tulajdonos-ügyvezetője, Schieber Anita mutatott rá a többi utazási területhez hasonlóan járvány sújtotta borturizmus friss tüneteire.

A szakember lapunknak felidézte: váratlanul merőben új irányokba kellett fordulnia a piacnak, de ez előnyöket is hozhat. Például a kirándulással, gasztronómiai élményekkel járó,

évek óta közkedvelt belföldi borkóstoltató programok egy innovatív, „vírusbiztos”, egyre terjedő koncepciót követnek, amellyel a hagyományos programkínálat is kinőhet a pinceesemények által dominált eddigi korszakból.

Nyári szőlőpermetezés Baranya megyében. A termelés nem állt le, noha a borászatok jelentős veszteségeket nyeltek le az megtizedelődött értékesítésben Fotó: MTI–H. Szabó Sándor

– A borászok vesztesége jelentős volt tavaly, ezért is voltak szükségesek a forgalommentő újítások, hiszen ezen a területen is a munkahelyek megőrzése volt a fő cél az elmúlt hónapokban, ami komoly kihívásokkal volt teli – fogalmazott a borvállalkozás vezetője.

Tavasszal, az állandó iparági hegymenet kellős közepén egy csapásra megszűntek a borkóstolók, kényszerszünetet hirdettek az éttermeknek, ahonnan elmaradtak a megrendelések

A borkészítés és a kóstoltatás fázisaiban is fokozták a járványvédelmi eljárásokat Fotó: Magyar Nemzet

– sorolta az elszenvedett jelenségeket, kiemelve, hogy az első sokk után átszervezték a feladatköröket, új megoldásokat és ötleteket valósítottak meg, így végül senkit sem kellett elküldeniük a borászatból.

Schieber Anita szerint a belföldi turizmus fölértékelődését igazolja, hogy a májusi nyitás után a borkedvelők elementáris igénnyel fordultak az újszerű, járványvédelmileg megbízható kóstoltatások felé. Így az eseménypiac ezen szelete tavaly nyáron nagyjából visszanyerte erős látogatottságát, noha a járvány előtti szintet már akkor képtelenség volt biztosítani.

– Felértékelődtek a szabadtéri rendezvények. A kellemes időjárásban, szép környezetben megvalósított kóstoltatások,

a jó hangulatú dűlőtúrák népszerű és hangsúlyos élményprogrammá váltak a belföldi turizmusban

– állapította meg.

Így a szakember szerint esélyes, hogy hosszabb távon is az eddigiek­nél tartalmasabb élmények, a szabadtéri kóstoltató rendezvények nyújtják a kitörési lehetőséget a borturizmusban.

Virtuális proszit!

Rendhagyó digitális megoldás terjedt el a Covid évében, miután a tavaszi home office, a rendezvénytermek bezárása gyors újragondolásra késztette az internetre szorult, de a gazdaságban szünet nélkül részt vevő cégeket, szolgáltatókat, üzleti reprezentáció­val érintett pia­ci és kiszolgálói köröket. Az internet lehetőségeinek kihasználásával a bor és a gasztronómia kedvelői, a kulináris élményszolgáltatás fennmaradásában anyagilag is közvetve érintett vállalati vendégkör az online térben tudta megélni a hivatali szórakozás újszerű formáit. A lemondott vendéglátóipari eseményeket a villámgyorsan kifejlődött újszerű piacon a biztonságos távolság vagy az érintésmentesség teljesítésével kizárólag az online térben, egymással csak digitálisan összeköttetésbe kerülő vendégekkel valósították meg, amihez némi rugalmasság kellett. A gordiuszi csomót az vágta ketté, hogy a házhoz szállítások nyitva hagyott lehetőségével élve a borok és az ételek mentek el a vendégek otthonába, úgy, hogy a már meghirdetett esemény előtt a szervezők házhoz szállíttatták a borkóstolás egyes tételeit vagy a szervezett vendéglátás termékét, a rendezvénykörnyezetbe illő, étteremben készre csomagolt menüt. A rendhagyó társas program menetrendje szerint a palackokat, az ételeket minden résztvevő az otthonában maga bontja fel és tálalja, majd a hozzáértő szakértőt, a céges illetékest élőben az interneten keresztül hallgatva az összes többi otthoni résztvevővel egy időben kóstolgatja azokat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.