A járványhatás berobbantotta az e-kereskedelmet

Március közepén a koronavírus egyik napról a másikra átrajzolta a hétköznapokat, amikor felkészületlenül érte az embereket a járvány megjelenése. Mára nyertesei is vannak a megváltozott fogyasztói viszonyoknak: az online kiskereskedelem példátlan száguldásba kezdett hazánkban, miközben egyre népszerűbb állás lett a kézbesítői munkakör.

2020. 05. 07. 14:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márciusban a #maradjotthon kampány meghirdetésével a családok otthoni élelmiszerkészleteik felhalmozásába kezdtek. A GKI Digital friss online kiskereskedelmi gyorsjelentése felidézi: a legszükségesebb élelmiszerek, tisztítószerek, távmunkához és otthon tanuláshoz szükséges eszközök pánikszerű beszerzése jellemezte ezt az időszakot, ami sebességváltásra késztette az online kereskedelmet. Az e-boltokban március során berobbant az értékesítés, korábban csak karácsonykor és a novemberi Black Friday idején volt ilyen roham ezen a területen, ahol a lendületes forgalom továbbra is kitart.

Vittük a lisztet, mint a cukrot

Bizonyos termékkategóriák online kereslete kifejezetten a járvány-helyzet miatt lendült fel (élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek), míg más kategóriákban a digitális oktatás, távmunka okozott többszörös keresletet (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők). Ahogy teltek a hetek, újabb és újabb igények szerint alakult a fogyasztói magatartás: az otthonléthez kapcsolódó bútorok, a kényelmes ruházat, a lakásfelújításhoz, kertrendezéshez szükséges eszközök, valamint a házi sportszerek forgalma nőtt meg március második felétől, illetve áprilisban. Ám ezekkel a beszerzésekkel párhuzamosan más – az otthonlét során nélkülözhető – kategóriák forgalma drasztikusan visszaesett, például a divatcikkek, a szépségápolási termékek, a fényképezésre, videózásra használható műszaki cikkek piacán – mutat rá a GKI Digital.

Bevásárlás a képernyőről

A járványhelyzet sokakat az internet elé ültetett, és olyanok is ezerszámra váltottak át az online vásárlásra, akik korábban inkább a hagyományos üzletekbe jártak. A piackutató mérései szerint a járvány hatására a március közepe és április vége közötti másfél hónap során – csupán a termékrendelések tekintetében – több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar elektronikus kiskereskedelmi piacon. Ezzel az aktív online vásárló, felnőtt lakosság száma már eléri a 3,35 millió főt. A bővülés mértékét érzékelteti, hogy 2019-ben nyolc hónap kellett, hogy organikusan ilyen mértékben nőjön az új belépők száma, mint most a járvány hatására alig másfél hónap alatt.

nem volt felfüggesztve

Impozáns eredmények az áruházakban: az e-kereskedők az idei első három hónap alatt mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben. A piac egészére nézve ez rendelési szám tekintetében 15,9 százalékos, míg értékben 21,4 százalékos bővülést jelent 2019 első negyedévéhez képest. A kiugró eredményhez az is hozzájárult, hogy hazánkban több európai országgal ellentétben a kormány nem függesztette fel az online kiskereskedelmet, így a szektor bővülése a második negyedévben még látványosabb lehet. A GKI Digital várakozásai szerint ez akár rekord közeli, 34-35 százalékos értékesítési növekedést is jelenthet az áprilisi–júniusi időszakban.

Népszerű a futármunka

Magyarországon a házhoz szállítás és a csomagautomata az a két átvételi mód, amely a vírus időszakában növekedni tudott, míg az átadópontok szerepe jelentősen csökkent. Több személyes átvételi pont és külső csomagpontként is szolgáló üzlet zárt be, illetve vesztett vásárlóbázist a home office miatt, ezzel jelentős hatást gyakorolva az online rendelések kézbesítési módjára. Áprilisban a futárszolgálatok karácsonyi, illetve azt meghaladó csomagszámokkal dolgoztak, lényegében zökkenőmentesen, mivel az érintkezésmentes átadásra hamar kidolgozták a terveket a futárcégek. Kedvező hatása a folyamatoknak, hogy sok év után már nem probléma a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő felvétele ezen a területen, ráadásul könnyebbnek tűnik a kézbesítők dolga, mint az év végi csúcsidőszakban. A futárok munkáját a biztonságossá tett körülmények mellett több olyan külső körülmény is könnyíti, hogy például a városokban a forgalom jelentősen visszaesett, könnyebben, gyorsabban lehet közlekedni és parkolni. Ráadásul a címzettek jellemzően otthon tartózkodnak, és a csomagok nagyobb részét fizetik ki a vásárlók előre, online, így a kézbesítők napi munkája több száz csomag kivitele mellett is gyorsabbá vált.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.