Az előző év januárjától átszabott békéltető testületek minden nehézség ellenére az egész országban zavartalanul működtek 2020-ban.
Ezt mondja a NAV a Mobilfox-pénzszórásról
A cég ellen több eljárás is várható az akció miatt.
Az előző év januárjától átszabott békéltető testületek minden nehézség ellenére az egész országban zavartalanul működtek 2020-ban.
– Több mint tízezer ügyben fordultak a fogyasztók a kamaráknál működő alternatív vitarendezési fórumokhoz,
ezek közül több mint 1500 eljárás végződött a vásárló és a cég közötti egyezséggel, míg 1300 ügyben a vállalkozásoknak megfogalmazott szakértői, testületi ajánlásokból csaknem hetvenszázalékos volt a teljesítési arány – összegezte a Magyar Nemzetnek az eddigi tapasztalatokat Keszthelyi Nikoletta.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára emlékeztetett:
a hazai fogyasztóvédelemben a hatóság mellett alternatív lehetőségként a peren kívüli vitarendezést biztosító békéltető testületek járnak el,
amelyek tavaly egy átgondolt jogalkotási folyamat eredményeként megerősítést kaptak.
Mint mondta, a vállalkozásoknak már több mint öt éve kötelező részt venniük a békéltető eljárásokban, amelyek minden magyar fogyasztónak ingyen és a bírósági útnál gyorsabban hozhatnak megnyugtató megoldást, mivel alapvetően a felek közötti egyezség elősegítésére törekednek az egyszerű szabályok mentén.
– Tavaly óta
a megyei kereskedelmi és iparkamaráknál működtetett békéltető testületek az egységes joggyakorlat érdekében összehangoltan, egységesített eljárási szabályzat szerint működnek
– mutatott rá Keszthelyi Nikoletta.
A szakminisztérium gyűjtése szerint a békéltető testületekhez beérkezett kérelmek, valamint a megoldott ügyek száma a koronavírus-járvány idején sem csökkent tavaly.
– Ugyan a felek közötti egyezség a fogyasztó és a vállalkozás képviselőjének személyes jelenlétében jöhet létre a leghatékonyabban, a járvány miatt a testületek jelentős számú ügyet írásban voltak kénytelenek lefolytatni.
A korlátozott lehetőség ugyanakkor nem befolyásolta az egyezségek arányát, a tárgyalt ügyek számát, ez jól mutatja a rendszer professzionális és eredményes működését
– állapította meg a helyettes államtitkár.
Úgy folytatta: a békéltető testületek megyei szinten is hatékonyan együttműködnek a fogyasztóvédelmi hatósággal. Tavaly több mint félezer ügyben jelezték, ha egy eljárásba bevont vállalkozás nem tett eleget az együttműködési kötelezettségének – ezekben az esetekben a hatóság mérlegelés nélkül bírságot szabott ki a mulasztó cégekre. Egy-egy megye fogyasztóvédelmi szervei kölcsönösen tájékoztatják egymást a környékbeli jogsértésekről, ennek köszönhetően a tapasztalatok szerint a hatóság és a békéltető testületek együttműködésével eredményesen lehet tisztítani a piacot területi szinten is.
A leggyakrabban előforduló esetekről a tárca azt közölte, hogy hasonlóan a korábbi évekhez, 2020-ban is a jótállással, szavatossággal kapcsolatos kérelmek tették ki az ügyek jelentős részét – csaknem felét – a békéltető testületeknél. E téren tipikus volt, amikor a vásárló a javítás alatt álló termék esetén elhúzódó várakozás miatt kérte a testület segítségét.
Emellett jellemzőek a webáruházakkal, internetes vásárlással összefüggő ügyek – ezeknél úgy tapasztalták, a hatósággal való együttműködésnek kiemelkedő jelentősége van. Szintén gyakran fordulnak elő a lábbelikkel kapcsolatos panaszok: leginkább a nem megalapozott szakvélemények okoztak problémát a vásárlóknak.
– A jótállási szabályok ez év januártól hatályos, átfogó megújításával a vásárlók hatékonyabban érvényesíthetik érdekeiket a kereskedőkkel szemben – jegyezte meg a helyettes államtitkár, kitérve arra is, hogy
csökkentek a testületek és a vállalkozások adminisztratív terhei, mivel az ügyeket cégkapun keresztül intézik, illetve a fogyasztónak is van lehetősége az ügyfélkapun keresztül eljárást kezdeményezni.
Keszthelyi Nikoletta hangsúlyozta: a minisztérium elkötelezett az alternatív vitarendezés, a békéltető testületi rendszer további szakmai fejlesztése mellett.
Harmadával többször keresték fel a GVH-t
Vastag dossziét gyűjtött a megoldott ügyekről a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is a pandémia idején, amikor 51 versenyfelügyeleti eljárást zártak le, amelyből 29 fogyasztóvédelemről, 14 összefonódás ellenőrzéséről szólt, négy-négy ügy tárgya pedig erőfölény, illetve versenykorlátozó megállapodás vizsgálata volt, miközben összesen 64 összefonódást hagytak jóvá. Gyorsjelentéseket vezet be a hivatal: az első, múlt heti közlés szerint 2020-ban 1441 panaszt és 108 bejelentést nyújtottak be állampolgárok és vállalkozások versenyhivatali vizsgálatra – ez az előző évhez képest több mint 33 százalékos növekedést jelent. Azt is jelezték, hogy a 2004–2019 közötti időszakban az Európai Unió tagállamai közül Magyarország a harmadik legtöbb kartell- és erőfölényes ügyet indította. Ezek közül az áremelkedéssel járó kartellek 2013 és 2018 közötti felszámolásával 150 milliárd forintnál több maradt a fogyasztók zsebében – ismertette a versenyhivatal.
A cég ellen több eljárás is várható az akció miatt.
A BMW új gyára áll a háttérben.
A háborúk és konfliktusok adták az IMF tavaszi közgyűlésének egyik fő témáját.
Nemzetközi összehasonlításban a Magyar Nemzeti Bank az egyik elsőként lépett az infláció kezelésében.
Csak a szokásos: Magyar Péter hazudik
Felesége nélkül utazott el a Házasság első látásra sztárja
Házasság első látásra: egyetlen páros döntött az együtt maradás mellett
Ennek sokan örülni fognak: újabb hazai nagyvárosban nyitott éttermet a McDonald’s
Bevállalós technikával küzdött a betegségével Katalin hercegné
Ukrajnában szavaztak a magyarokról – lesújtó a végeredmény
Első gyerekét várja a Jóban Rosszban egykori színésznője
Gyász: elhunyt a DVTK legendája, Tatár György
Óriási sportélmény és show lesz a kanadai hokiválogatott budapesti meccse - videó
Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)
Kiderült Donáth Anna szörnyű titka, így tört a saját hazájára
Juszt alpári húzása, ezúttal Orbánnal piszkoskodott, de csúnya vége lett
A cég ellen több eljárás is várható az akció miatt.
A BMW új gyára áll a háttérben.
A háborúk és konfliktusok adták az IMF tavaszi közgyűlésének egyik fő témáját.
Nemzetközi összehasonlításban a Magyar Nemzeti Bank az egyik elsőként lépett az infláció kezelésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.