A kereskedők nyakán maradnak a használt e-autók

Küszködnek a használt elektromos autót kínálók a magyarnál sokkal nagyobb és érettebb német piacon. Ennek egyik legfőbb oka paradox módon éppen a nagyvonalú állami támogatás: a nulla kilométeres így alig drágább, mint a néhány éves használt. De a technológia gyors fejlődése is gondot okoz, hiszen ki akar fél napot tölteni a konnektor előtt, miközben a korszerűbb modellek fél óra alatt feltölthetők.

2021. 06. 22. 19:02
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évről évre egyre több új elektromos meghajtású autót regisztrálnak Németországban, ennek megfelelően növekszik a kínálat a használt e-autók piacán is. – Csak az elmúlt tizenkét hónapban a hirdetési platformon kínált e-autók száma több mint száz százalékkal nőtt – mondta Pierre Du Bois, a Mobile.de munkatársa az Automobilwoche.de kérdésére. Körülbelül 19 500 használt elektromos autót kínálnak jelenleg, 2017 januárjához képest ez több mint ötszáz százalékos növekedést jelent. Eközben az átlagos hirdetési ár 17,5 százalékkal emelkedett 2017 januárja óta, 2020-hoz képest pedig csak enyhe, 1,3 százalékos áremelkedést figyeltünk meg – mondja Du Bois.

Gyorstöltőn egy gyors autó. A használtak könnyen lemaradnak a technológiai versenyben
Fotó: Kurucz Árpád

Ami azonban a tényleges eladási árakat illeti, ezeket a használt elektromos járművek esetében jelenleg nehéz megállapítani.

– Az e-autóknak nyújtott nagyvonalú állami támogatás torzulást okoz a piacon. A fiatal használt e-autók ára majdnem a támogatott új autók szintjén van

– mondta Holger Ippen, az Auto Zeitung munkatársa. Az elektromos új autók vásárlói akár 9000 eurót is kapnak az államtól és az autógyártótól Németországban. – A jelenleg alkalmazott magas támogatások valóban biztosítják az árstruktúra elmozdulását, különösen a kisebb és ezért olcsóbb e-autók esetében, de emiatt a már forgalomban lévő járművekre nyomás nehezedik – mondja Martin Weiss, a Deutsche Automobil Treuhand (DAT) munkatársa. A DAT elemzése megerősíti az árak csökkenését. A hároméves e-autók maradványértéke jelenleg csak az új ár 50,7 százaléka, míg a dízelmotorok és a benzinmotorok továbbra is stabil 53,1, illetve 55,8 százalékot érnek el. Weiss azt tanácsolja az eladásra készülő e-autó tulajdonosoknak, hogy még egy kicsit vezessék autójukat, vagy cseréljék le államilag támogatott új autóra.

A másik ok, amiért az idősebb elektromos autókat nehéz eladni, a technológiával függ össze. – Különösen az elektromos autók esetében a műszaki fejlődés rendkívül gyorsan halad – mondta Stefan Bratzel, az Auto Institute CAM munkatársa. Ez mindenekelőtt az akkumulátorra és a töltéstechnikára vonatkozik.

A régebbi modelleknél gyakran jelentősen tovább tart az akkumulátor feltöltése.

A leendő vásárlóknak például meg kell győződniük arról, hogy van-e a kinézett járműnek gyorstöltési lehetősége. Bratzel példaként a legelső Jaguar I-Pace-t említette, amelyet nagy, 90 kW-os akkumulátorral szereltek fel, de az otthoni eszközökkel legfeljebb 7 kW-tal lehet feltölteni.

Az e-autók legfontosabb képessége az egy töltéssel megtehető út hossza, a hatótávolság azonban az akkumulátor kapacitásától függ. Ebben a kérdésben a leendő vásárlóknak módjuk van az alkudozásra a régebbi e-autók esetében. Az akkumulátor teljes élettartama ugyanis lényegesen rövidebb, mint a belső égésű motoré.

A benzin- vagy dízelmotort legalább 250 ezer kilométerre tervezték, ellenben a gyártók egy e-autó akkumulátor csomaggal körülbelül 150 ezer kilométeres futásteljesítményt számolnak, nagyjából erre vállalnak garanciát a gyártók.

Valójában a hatótávolság és a töltési hálózat kiterjedtsége kulcskérdés az e-autók használhatósága szempontjából. Ezt mutatja a Mobile.de hirdetési oldal felmérése is. – A megkérdezettek még két százaléka sem tartja elegendőnek a villanyautók jelenlegi átlagos hatótávolságát – mondta Pierre Du Bois. Jó 58 százaléknál a hatótáv az elektromos autó értékelésének legfontosabb szempontja. Ugyanakkor

több mint hatvan százalék meg van győződve arról, hogy az e-autók a jövőben több kilométert tudnak majd megtenni, és a töltési idők rövidebbek lesznek. Akkor majd a vásárlási hajlandóság is növekszik.

Martin Weiss nem látja olyan vészesnek az akkumulátorok teljesítményét. – A kezdeti szkepticizmus után a gyakorlatban bebizonyosodott, hogy az áramtárolók nagyon robusztusak, ha megfelelően használják őket, és alaptalannak bizonyulnak az állapotuk gyors romlásától való félelmek. Normál használat esetén a kapacitás csak nagyon lassan csökken.

Alig van eladó

Ha a magyar használtautó-portálok kínálatát böngésszük, feltűnő, hogy szinte csak külföldről behozott vagy még be sem hozott, egy német kereskedés murváján álldogáló négykerekűt ajánlanak megvételre. Az ok egyszerű: a magyar elektromos autókat állami támogatással vásárolják, és a kedvezmény feltétele, hogy három évig ne adjanak túl rajtuk. Még néhány évnek el kell telnie, mire hazánkban is megjelennek a piacon a nálunk forgalomba helyezett használt e-autók.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.