Átalakulnak a fogyasztási szokások

A legtöbbet a bútorokra és a lakberendezési tárgyakra, ruházati cikkekre, illetve a műszaki cikkekre, kisebb használati eszközökre költötték a magyar vásárlók idén tavasszal.

2019. 05. 07. 13:36
null
MN_SABLON
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem torpant meg a kiskereskedelem lendületes növekedése márciusban, csupán az előző év márciusához képest sikerült idén szerényebbre, egyszázalékosra az élelmiszerboltok értékesítésének növekedése, a húsvéthatás miatt. Tavaly április elejére esett a húsvét, így a családok az ünnepi bevásárlásaikat márciusban intézték, ezért magas a 2018-as bázis.

Idén az áprilisi adatok mutatják majd a húsvéti roham eredményét – mondta lapunknak Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a tegnap közzétett kiskereskedelmi statisztikákat elemezte, amely a márciusi forgalom növekedését a nyers adat szerint összességében 4,9 százalékban állapította meg.

Tavasszal jelentősen megugrott az egyébként is erős eladásokat produkáló iparcikkek értékesítése, a háztartások idén 14,3 százalékkal több tartós árucikket vásároltak. A legtöbbet a bútorokra és a lakberendezési tárgyakra, illetve a műszaki cikkekre, kisebb használati eszközökre költötték – a bővülés az eladott mennyiséget tekintve 18 százalékos volt.

Élénk volt a cipő- és ruhavásárlási kedv, ebben a szegmensben 14 százalékos volt a bővülés. – Harmadik éve megfigyelhető, hogy az előző év hagyományosan erős karácsonyi forgalma után nagyon jól alakul az év eleji értékesítés is, ez az erős béremelési hullám hatása.

Az emberek megszokták mostanra, hogy minden évben nő a fizetésük, ezért bátrabban nyúlnak zsebbe a költségesebb beruházásokhoz is – mondta Vámos György. Hozzátette: az otthonteremtéshez kapcsolódó beszerzések nagyon erősek az idén, a műszaki eszközök nagy részét, illetve a bútorokat, ide értve a kerti berendezéseket is, sokan a téli időszak utáni első nagyobb költözési, felújítási hullám idején, tavasszal szerzik be.

Emellett az autóvásárlás is sok családnál most válhat aktuálissá, márciusban 19 százalékkal bővült az alkatrész-értékesítéssel együtt mért terület, a forgalom várhatóan erős marad a nagyobb családi autók állami támogatásának lehetőségével.

A főtitkár szerint kiemelkedően jó az első negyedév összesített forgalma, a hazai boltokban 6,5 százalékkal nőtt március végéig a fogyasztás. A robusztus évkezdet után a második félévben kissé csitulhat a növekedés üteme, és átrendeződik a fogyasztás szerkezete – még inkább előtérbe kerülhetnek az otthonteremtéssel, lakásvásárlással, építkezéssel, felújítással járó kiadások a családvédelmi intézkedések hatására. Ez az üzletekben leginkább a negyedik negyedévben mutatkozik majd meg. – Emellett a júniusban érkező Nemzeti Kötvény, az új lakossági állampapír befektetési lehetősége is von el némi pénzt a kiskereskedelemtől, a családok egy része várhatóan ezt is felveszi a kiadásai sorába – fűzte hozzá az OKSZ főtitkára.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.