Az adriai kikötők kapuja lesz Zalaegerszeg

Európai jelentőségű logisztikai fejlesztés megkezdését jelentették ma be: a német tulajdonú Metrans több mint 15 milliárdos beruházással létesít konténerterminált Zalaegerszegen, ahol a Távol-Keletről az adriai kikötőkbe érkező árut kezelik és szállítják tovább vasúton vagy közúton. A telephely alapkövét még idén elhelyezik, és 2023-tól fokozatosan helyezik üzembe.

2021. 02. 19. 15:50
null
Konténer terminál a főváros közelében. Újraépítik az országos hálózatot Fotó: Jászai Csaba Forrás: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új vasúti-közúti logisztikai konténerterminált létesít Zalaegerszegen a Metrans 15,7 milliárd forintból, amelyhez a magyar kormány 3,9 milliárd forintos támogatást biztosít – közölte a külgazdasági és külügyminiszter.

Szijjártó Péter azt mondta, a Koper, Fiume és Trieszt kikötőiből érkező, illetve az oda tartó vonatok rendezésének helyszíne lesz a zalaegerszegi bázis.

Kiss Péter, a Metrans csoport elnök-vezérigazgatója videoüzenetében közölte, hogy az új, zalaegerszegi terminál megnyitását 2023-tól több lépcsőben tervezik, és mindent megtesznek azért, hogy a kivitelezést még idén el tudják kezdeni. Az elnök-vezérigazgató szerint Zalaegerszeg várhatóan nagy jelentőségű csomóponttá fejlődik, mert az adriai korridor kiemelt kereskedelmi útvonallá válik. A Metrans a HHLA intermodális áruszállítással foglalkozó leányvállalata, amely területen Európa piacvezetői közé tartozik. Vasúti rendszerével és konténertermináljainak hálózatával már több mint tíz országban szolgálja ki az áruszállítási igényeket.

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere lapunkkal közölte, hogy a terminál a város területén, a nemzetközi vasúti korridor mellett, a járműipari tesztpálya, az északi ipari park és a leendő Rheinmetall gyár közelében, az önkormányzattól megvásárolt területen épül meg. Logisztikai szempontból azért is kiemelten fontos a tengeri kikötőkkel való közvetlen kapcsolat, mert Magyarország a közelmúltban tengeri kikötőt létesített az Adrián, Triesztben.

A beruházás közvetlenül százhúsz, a beszállítókkal együtt ötszáz új munkahelyet teremt majd a térségben.

 

Konténer terminál a főváros közelében. Újraépítik az országos hálózatot
Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Zalaegerszeg elhelyezkedése a konténer-logisztika szempontjából kifejezetten előnyös. A város egyfelől

a németországi Hamburgot a görög Pireusszal összekötő európai vasúti folyosó mellett fekszik, amelyhez éppen a zalai megyeszékhely közelében csatlakozik az adriai tengerpartra vezető fővonal.

A kínai konténerforgalom jelentős növekedésének következtében a nagy európai kikötőkhöz immár rendre kapcsolódik egy-egy szárazföldi logisztikai központ, úgynevezett dry port, ahol a tulajdonképpeni logisztikai feladatokat – a konténerek célállomás szerinti szétválogatását – elvégzik. Pireusz esetében (a Budapest–Belgrád vasútvonal révén) a budapesti BILK, az adriai kikötők tekintetében Zalaegerszeg lehet ez a fontos logisztikai központ.

A beruházás része egy vasúti csomópont, úgynevezett deltavágány építése is.

Jelenleg ugyanis az egyik fővonalról a másikra csak irányváltással tudnak áthaladni a szerelvények. A magyar állam a fejlesztéssel vállalta, hogy megépíti a zalaszentiváni deltavágányt. Így összességében közel harmincmilliárd forint értékű fejlesztés valósul meg a térségben.

A hazai konténer terminálhálózat visszaépítése jelentős hozzájárulás a vasúti árufuvarozás versenyképességének javításához – mondta lapunk kérdésére Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatóságának tagja. Rámutatott, hogy jelenleg az intermodális logisztika Budapestre koncentrálódik, a BILK és további két logisztikai központ kezeli a Magyarországra érkező intermodális forgalom közel kilencven százalékát. Kovács Imre felhívta a figyelmet arra, hogy

a nemzeti hálózat kiépítésében rejlő gazdasági előnyöket akkor lehet jól kiaknázni, ha az állam támogatja a kombinált, valamint a vasúti egyes kocsi fuvarozási módokat.

A meglévő központokba vasúton érkező árut ennek hiányában ugyanis jelenleg kizárólag teherautók továbbítják a célállomásokra. Ez a gyakorlat pedig nem segíti elő, hogy teljesítsük az Európai Unió azon elvárását, hogy 2030-ra vasútra terelődjék a háromszáz kilométernél nagyobb távolságú fuvarok harminc százaléka. Jelenleg ez az arány Magyarországon 18 százalék.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.