Bírságol a hatóság a megtévesztő szálláshely-értékelések miatt

Rohamosan terjed az internetes szállásfoglalás, ezzel együtt az utazók megtévesztése a különböző nemzetközi szállásközvetítő oldalakon, emiatt szót emeltek a fogyasztóvédők az Egyesült Királyságban. Idehaza is szemfülesnek kell lennie annak a turistának, aki más vendégek értékelése alapján választja ki a távoli országban lévő szálláshelyet. Az új fogyasztóvédelmi modernizációs irányelv szerint két év múlva a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe kerül a weboldalakon található kommentek (hozzászólások) ellenőrzésének a joga, amely ha tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal találkozik, megbüntetheti a portál felelősét — közölte a Magyar Nemzettel az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

2019. 09. 16. 13:39
null
Résen kell lenni a világszerte terjedő, internetes szobafoglaló oldalakkal Forrás: 123RF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vendégek szálláshelyekre adott visszajelzéseiből minden hetedik nem volt valódi a globálisan is az egyik legfelkapottabb szállásközvetítő portál, a TripAdvisor nemzetközi kínálatáról szóló értékelései közül, amelyekből 250 ezret vizsgált meg egy tekintélyes brit fogyasztóvédelmi szervezet, a Which?.

A The Guardian brit napilap Origó által idézett tudósítása szerint a fogyasztóvédők arra jutottak, hogy a hamis vendégvélemények, kommentek tipikus jegyeket, olyan pozitív kicsengésű értékeléseket tartalmaztak, amikből egyértelművé vált, hogy azokat nem valódi felhasználók írták, és az volt vele a szándék, hogy a szolgáltatók emeljék a szálláshely helyezését a portál kizárólag vendégvéleményekre alapozó rangsorában. Például volt olyan kairói hotel, amelynek az öt csillagot odaítélők 79 százaléka sehol máshol nem volt aktív a TripAdvisoron.

A brit verseny- és piacfelügyeleti hatóság az eset kapcsán közölte, hogy megvizsgálják annak lehetőségeit, hogyan lehetne kezelni a hamis, ezáltal megtévesztő fogyasztói visszajelzések problémáját a szállásközvetítő oldalakon. A Which? képviselője szerint mulasztást követnek el a portál üzemeltetői, amikor nem törlik az utazók értékelései közül a hamisakat. Sőt azzal, hogy nem lépnek fel a rendszerrel visszaélő szállodák ellen, utasok millióit téveszthetik meg.

Résen kell lenni a világszerte terjedő, internetes szobafoglaló oldalakkal
Fotó: 123RF

A probléma a magyar fogyasztókat is érintheti, hiszen itthon is egyre nő azok száma, akik egyénileg foglalják le a külföldi utazáson igénybe vett szállást, erre az interneten több nagy szállásközvetítő portál áll rendelkezésre, ahol komoly súlya lehet annak, hogy más utazók hogyan értékelik a kínált szolgáltatásokat. Mivel ősszel sem csitul az utazási láz, megkerestük az állami fogyasztóvédelmet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM), mit tanácsolnak annak érdekében, hogy ne legyen félrevezetés áldozata az utazásra készülő magyar turista.

– A minisztériumhoz vagy a fogyasztóvédelmi hatósághoz nem érkezett a szálláshelyek értékelésével kapcsolatos panasz – közölte a szaktárca, amelynek IT-részlege rendszeresen ellenőrzi a weboldalakat fogyasztóvédelmi szempontból. Az utazóknak azt javasolják, hogy ha egy szállásértékelő honlapon kizárólag jó vélemények szerepelnek, akkor több hasonló oldal összevetésével igyekezzenek reális képet kialakítani a szálláshelyről és a szolgáltatásai színvonaláról.

– Mivel az egyébként valós fogyasztói értékelések is szubjektívek, a vendégeknek egyéb információkat is tanácsos figyelembe venniük a szálláshely kiválasztásakor. Érdemes megkeresni és mérlegelni a szállás leírását, igénybevételének feltételeit, adott esetben más internetes fórumokon elérhető ismertetőket, beszámolókat – emelte ki az ITM.

Arról is tájékoztattak, hogy az Euró­pai Unió várhatóan ősszel fogadja el Új megállapodás a fogyasztói érdekekért című fogyasztóvédelmi modernizációs irányelvét. A tervezett előírások alapján két év múlva idehaza is a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik majd a weboldalakon található kommentek megtévesztő jellegének ellenőrzése, ami lehetővé teszi a célzott vizsgálatot. Ezt az jelenti, hogy a valótlan fogyasztói értékelések feltüntetése, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat egyik eseteként, hatósági eljárás keretében büntethetővé válik. – Az innovációs tárca a rendelkezések elfogadása esetén a magyar családok védelme érdekében élni kíván az új lehetőségekkel – szögezték le.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.