Cipőt nem csak a cipőboltból!

Az Amazon vagy a Baidu példáján fellelkesülve sok kezdő cég indít webáruházat, mégis csak keveseknek sikerül áttörést elérniük ebben a műfajban. Nemcsak az a fontos, hogy jó áron kínáljanak jó árut, de a virtuális kirakatot úgy kell berendezni, hogy kellően csábító és informatív is legyen. A magyar partnerekkel is működő cseh Glami az innovációival elérte, hogy néhány év alatt a visegrádi térségben és a Balkánon is fontos szereplővé vált.

2019. 11. 21. 13:36
null
Csak a kezünket kell kinyújtani – eladásra váró divatlábbelik Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokféle érdekes, sőt különleges vállalkozást mutattunk már be ezeken a hasábokon, legutóbb például egy okos­ szemüveggel dolgozó repülőgép-javítót vagy 3D-s szájüreg-digitalizálást végző céget. De nem esett még szó arról a tevékenységről, ami a leginkább magától értetődő, és amelynek legismertebb művelői mára már szinte uralják a világot: az online piacterekről. A világ leggazdagabb vállalkozásai adattal, szavakkal, képekkel és konkrét árucikkekkel kereskednek, mint mondjuk Google, az Amazon vagy a Baidu.

Kevés olyan jó dolog történt velünk az utóbbi évtizedben a digitalizálódó világban, mint az, hogy ha beszerzünk valamit, nem kell feltétlenül elkutyagolnunk a boltba, megküzdeni a parkolóhelyért, nem kell sorban állni, hanem néhány gombnyomás után elég otthon megvárni a futárt. Persze nem mindent lehet vagy érdemes webáruházban venni. Könyvet például lehet, és itt nem is érhetik csalódások a vevőt. Magam mégis nagyon sajnálnám, ha nem lennének könyvesboltok, ahol kézbe lehet venni a köteteket, a színes albumot ugyanúgy, mint a puhafedelűt. Hadd idézzem Ottlik Gézát: „a jó könyv végül mindig elolvastatja magát. A színével is hat rám, a szagával is: fizikai, anyagi valóságából vonzerő árad.” Erről kellene lemondanunk, ha az online biznisz teljesen átvenné a hatalmat a könyvpiacon.

Van azonban egy területe a kereskedelemnek – gondoltam magamban naivan –, ahol sosem nyernek teret a webáruházak. Mert hol is szorít a cipő? Ki venne lábbelit, ruhát, divatcikket felpróbálás nélkül? Nagyobbat nem is tévedhettem volna! Sokan évek, évtizedek óta online szerzik be a ruhaneműt, cipőt, például a Magyarországon is egyre népszerűbb a Glami divatkeresőn, amely 2015 és 2018 között 820 százalékos növekedést ért el, vagyis több mint nyolcszorosára növelte bevételét. Ennek eredményeképpen a vállalat a Deloitte Technology Fast 50® ranglistájának 20. helyére került a közép-európai régióban, Csehországban pedig a 9. helyen végzett a leggyorsabban növekvő vállalatok közötti versenyben. A Deloitte Technology Fast 50® egy olyan közép-európai program, amely profilozza, illetve elismeri a régió gyorsan növekvő technológiai vállalatait immáron húsz éve. A cégeknek idén is meg kellett felelniük számos kritériumnak, a nyerteseket ezután a jövedelemnövekedés sorrendjében választották ki. Kikötés, hogy saját szellemi tulajdont kell felmutatniuk vagy szabadalmaztatott technológiát kell kifejleszteniük. Emellett csak olyan tulajdonosi struktúrájuk lehet, amely kizárja a leányvállalatokat, amelyekkel a multik többsége jelen van a gazdaságban. És olyan közép-európai országban kell hogy legyen a központjuk, mint Albánia, Bulgária, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Cseh Köztársaság, Észtország, Magyarország, Koszovó, Lettország, Litvánia, Észak-Macedónia, Moldova, Montenegró, Lengyelország, Románia, Szerbia, Szlovákia vagy Szlovénia.

Csak a kezünket kell kinyújtani – eladásra váró divatlábbelik
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

De mit csinál másként a Glami, hogy kedvet hozzon a vásárláshoz? Például sokkal több információt ad a kínált árucikkekről, mint ahogy általában a webáruházak teszik. Tekintve, hogy itt olyan dolgokról van szó, amelyekkel a leendő vevő a saját megjelenését, külső képét kívánja befolyásolni, nagyon fontos a jó minőségű, nagy felbontású fotó. A Glami oldalain minden egyes cipőről, kabátról, karóráról vagy esernyőről több és nagy felbontású kép található. Olyan fotókról van szó, hogy még a textil szövését, anyagszerűségét is lehet érzékelni. A másik újításuk, hogy részletes leírást adnak az áruk anyagáról, mi több, az egyes anyagfajták tulajdonságáról, előállításának a folyamatáról, az ahhoz szükséges vegyszerek, mérgező anyagok összetételéről vagy a felhasznált vízről. Látható, hogy a Glami működtetői elkötelezettek aziránt, hogy a vevők tudatosan vásároljanak, lehetőleg természetes anyagokból készült ruhaneműket, kiegészítőket. Még egy érv a Glami mellett: a hatalmas kínálatot úgy éri el, hogy magába integrál egyes részpiacokon működő kereskedéseket, például magyar webáruházakat is.

Amellett, hogy innovatív eszközökkel kívánja egyszerűbbé és kényelmesebbé tenni a vásárlást, a startup évente kétszer online kutatást végez. A Fashion (Re)search célja, hogy friss és releváns információkat szolgáltasson a médiának és a kereskedelem szereplőinek az online divatpiac trendjeiről, folyamatairól, továbbá tájékoztatást nyújtson a divatipar fenntartható működésének lehetőségeiről.

A 2013-ban alapított Glami idén ünnepli 6. születésnapját. A vállalat eddig több millió rendelést generált az egyes partner márkáknak és üzleteknek, felülete pedig 9000 brand csaknem 900 000 termékéhez nyújt hozzáférést – csak Magyarországon. Partnerei közt a magyar Ecipo, valamint a Bonprix, az Answear, a Reserved, a Fashiondays, a Fashionup, a Spartoo és az Orsay is megtalálható. Összesen hétmillióan követik a közösségi médiában, és havonta mintegy 45 millió egyedi látogatója van.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.