Digitális Pénzügyi Körkép: Megváltoztak a fizetési szokások

A GKI Digital kutatásából kiderül, hogy nőtt az elektronikus fizetés, csökken a készpénzhasználat.

Forrás: MTI-OTS2020. 09. 24. 15:49

A GKI Digital kutatásából kiderül, hogy nőtt az elektronikus fizetés, csökken a készpénzhasználat.

Tízből négy ember változtatott fizetési szokásain a koronavírus hatására – derül ki a GKI Digital Digitális Pénzügyi Körkép 2020 című kutatásából. A tanulmány szerint mostanra csaknem egymillióra nőtt a digitálisan érett, az innovatív pénzügyi megoldásokra nyitottak köre az országban, például alig több mint egy év alatt 250 ezer ember kezdett Revolutot használni.

Az elektronikus fizetés terjedésében kiemelt szerepe van az online kiskereskedelemnek. Az e-kereskedők üzleti érdeke a kártyás vásárlások népszerűsítése, a kormány döntése értelmében pedig 2021. január 1-jétől kötelező lesz minden online kassza mellett biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. A szabályozás következményeként országszerte újabb 60 ezer helyen lehet majd elektronikusan is fizetni.

A járvány sebességváltásra késztette az e-kereskedelmet, és a szektor úgy tűnik élni tudott a lehetőséggel: az e-kereskedők rekord erős második negyedévet zártak, a bővülés mértéke 47%-os volt 2019 azonos időszakához mérve. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt az online bankkártyás fizetések száma és értéke is. Az MNB statisztikái szerint tranzakciószám tekintetében 43, az értékben pedig közel 50 százalékos volt a bővülés 2019 második negyedévéhez képest. Emellett fontos változás, hogy a vásárlók minden eddiginél nyitottabbá váltak a rendelések előzetes online fizetésére, ami hosszabb távon véget vethet az utánvét-orientált piacnak – fogalmazott Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

A vírus hatása a csomagátvételek kapcsán is tetten érhető: A megnövekedett rendelésszám mellett az átvételi preferenciák is eltolódtak 2019 hasonló időszakához képest: kevesebb rendelést kértek a vásárlók bolti átvétellel, ugyanakkor jelentősen megugrott a házhoz szállítással vagy csomagautomatába kért csomagok aránya.

A csomagautomaták által nyújtott érintés- és érintkezésmentes csomagátvételi lehetőségnek is köszönhető, hogy a GKI Digital adatai szerint 2020 második negyedévében, a járvány első hullámának idején a csomagautomatás átvételi módnak volt a legjobb ügyfélelégedettségi mutatója. Az összes többi kézbesítési és átvételi módot figyelembe véve az automaták 4,46-os osztályzatot kaptak 1-5 skálán.

A kutatásban részvevő szakmai partner, az ország legnagyobb csomagautomata-hálózatát üzemeltető Foxpost vezetője szerint ehhez a magas ügyfél-elégedettséghez hozzájárul a Foxpost automaták által nyújtott gyors és intuitív csomagátvételi folyamat is, amit tovább gyorsít, hogy egyre több fizetési tranzakció történik előzetesen, az online térben. Bengyel Ádám vezérigazgató hangsúlyozta, hogy ezt a trendet a járvány is erősítette. Ügyfélkörükben 2019-ről 2020-ra 50-ről 44%-ra, majd a pandémia kitörése után 38%-ra csökkent az utánvétes vásárlások aránya.

A járvány egyébként a csomagkézbesítéssel foglalkozó szolgáltatók stratégiai terveit is markánsan befolyásolta. A Foxpost korábbi hálózatfejlesztése során az volt a legfőbb üzleti szempont, hogy a legrugalmasabb és legegyszerűbb szolgáltatást nyújtsák, de idén a biztonságra helyezték a hangsúlyt, így 2020-ban kültéri automatákkal bővítik a hálózatukat – fogalmazott Bengyel Ádám vezérigazgató.

A Digitális Pénzügyi Körkép 2020 adatai szerint ma Magyarországon 3,35 millió online vásárló van, közülük, 1,34 millióan csak alap szinten értenek a pénzügyekhez, így körükben majdnem minden második vásárló a készpénzes fizetést részesíti előnyben, azonban a pénzügyi szempontból digitálisan érett vásárlók mintegy 800 ezres táborában a készpénzes fizetés támogatottsága már csupán alig 3%.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.