Éjszakai luxusvonatozás a MÁV-Start-kocsikban

Felfrissíti gördülőállományát a magyar nemzeti vasúttársaság. Az idei évben motorvonatok, mozdonyok, most pedig vasúti hálókocsik vásárlására írt ki közbeszerzést a MÁV-Start.

2020. 07. 09. 8:48
null
Forgalomba állt a MÁV saját gyártású első belföldi IC+ kocsija Fotó: Balogh Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év végéig korszerűbb járművekkel váltja ki a MÁV-Start a jelenleg használt hálókocsikat. A nyugat-európai vasúti közlekedésben komoly hagyománya van az éjszakai vonatoknak, amelyek magas színvonalú hotelszolgáltatást is nyújtanak olyan üzletembereknek, akiknek fontos, hogy már korán reggel megkezdhessék a programjaikat az adott városban. Ugyan a kora reggel vagy késő este induló olcsó repülőjáratok háttérbe szorították ezt az üzletágat, de a járványtilalmak feloldása után újult erővel megindultak a night trainek és nightjetek.

A MÁV-Start igyekszik felzárkózni, ezért a vasúttársaság gyorsított közbeszerzési eljárást írt ki 22 használt hálókocsi beszerzésére. Jelenleg a cég 33 fekvőhelyes hálókocsijának többsége kevéssé komfortos, és csak korlátozottan használható a nemzetközi forgalomban. A beszerzendő járművek az Erdélybe közlekedő Corona éjszakai vonaton, a V4-országokba és különkocsiként nyugat-európai célpontok felé, valamint az Adriai-tengeri hálózat vonatain közlekedhetnek majd. Valamennyi hálókocsi képes lesz az óránkénti 200 kilométeres sebességre, fontos, hogy alkalmasak legyenek nemzetközi forgalomban való közlekedésre és légkondicionáltak legyenek. A tervek szerint az év végig érkező 22 jármű közül legalább 15-nek december 15-ig forgalomba kell állnia.

A MÁV-Start a közelmúltban tette közzé, hogy lehívta a négydarabos opciót a Stadler Rail Valenciával kötött tram-train járműbeszerzési szerződés alapján. A vasúttársaság és a gyártó Stadler Rail Valencia 2017 májusában írta alá a szerződést nyolc plusz négy jármű beszerzéséről. Ezek lesznek Magyarország első vasút-villamosai. A négy szerelvény összesen – a jelenlegi napi középárfolyamon – mintegy 9,2 milliárd forintba kerül. A további négy tram-train jármű beszerzésének célja, hogy a menetrendben csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók legyenek a vasút-villamosok.

A korszerű motorvonatok mellett a távolsági közlekedésben továbbra is fontos szerep jut a mozdonyok vontatta szerelvényeknek. Ezért a vasúttársaság az év elején 115 modern villanymozdony megvásárlása érdekében közbeszerzési eljárást indított.

A felújított pályaszakaszokon az óránként 160 kilométeres sebesség elérése érdekében szükséges a nagy sebességű mozdonyok beszerzése. Azokon a részeken, amelyeken nem lehetséges vagy gazdaságos a felsővezeték kiépítése, hibrid technológiájú járműveket alkalmaznak. A MÁV-Start a közelmúltban bejelentette, hogy húsz darab 200 és harminc darab 150 ülőhelyes új, zéróemissziós hibrid villamos motorvonat beszerzésére írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást. Bár a pályázatot azóta visszavonták, a szükséges technikai pontosítások után ismét kiírja a szolgáltató – értesült a Magyar Nemzet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.