Hajózhatóvá vált a Szuezi-csatorna, esik az olajár

Egy hét után sikerült kiszabadítani a megakadt óriáshajót, megindult a forgalom a világ talán legforgalmasabb vízi útvonalán. Nagy hátrányt kell ledolgozni a szállításban, de a piacok már megnyugodtak, az ellátás lassan helyreáll.

Fellegi Tamás Péter
2021. 03. 30. 17:22
The aircraft carrier USS Enterprise (CVN 65) crosses under the Friendship Bridge in the Suez Canal for the final time
The aircraft carrier USS Enterprise (CVN 65) crosses under the Friendship Bridge in the Suez Canal for the final time in this October 12, 2012 photograph released on October 15, 2012. Enterprise is returning from a deployment to the U.S. 5th Fleet area of responsibility, where the ship conducting maritime security operations, theater security cooperation efforts and support missions for Operation Enduring Freedom. REUTERS/Alex R. Forster/U.S. Navy photo/Handout (UNITED STATES - Tags: MILITARY POLITICS) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS - RTR396DB Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedden sikerült először megmozdítani, majd teljesen kiszabadítani a Szuezi-csatornában egy héttel korábban elakadt gigantikus, 220 ezer tonnás, négyszáz méter hosszú konténerszállító hajót. Megindulhatott a hajóforgalom, de több száz hajó, köztük olajtankerek és földgázszállítók gyűltek össze mind a Földközi-tengeren, mind a Vörös-tengeren, illetve a csatornát megszakító két tóban, hogy áthaladhassanak. A tervek szerint erre négy nap alatt sor kerül majd, így teljesen normalizálódik a helyzet.

Az egyhetes kiesés ugyanakkor jelentős károkat okozott, és egyben felveti azt a kérdést is, hogy van-e olyan hajóméret, ami fölött már nem célszerű a járműveknek áthaladni.

Ilyen méretű monstrumok megjelenésére ugyanis senki nem számított korábban, és ugyan a csatornán 2015-ben igen komoly bővítést hajtottak végre, mellyel az kétszáz méternél is szélesebb lett, ilyen nagyságú hajóra azonban már nehéz méretezni. A csatorna üzemeltetője azt nyilatkozta, hogy továbbra is áthaladhatnak ekkora hajók, nem kell megkerülniük Afrikát, nyilvánvaló azonban, hogy hasonló esemény máskor is bekövetkezhet, de most már legalább azt tudjuk, hogy egy hét alatt meg lehet oldani egy ilyen feladatot.

Híd a Szuezi-csatorna fölött. Nehéz lenne tovább szélesíteni a csatornát
Fotó: Reuters

A hajók tulajdonosai és bérlői a Reuters szerint legalább 24 millió dollár olyan veszteséget szenvednek el, amelyet a biztosítók nem állnak, és a szállított áruk tulajdonosait is hasonló nagyságrendű kár éri. A csatornát üzemeltető céget, így végső soron az egyiptomi államot napi 15 millió dollár veszteség érte az egyhetes időszak alatt, bár ebből valamit pótolhat a néhány napig a szokásosnál jóval nagyobb forgalom.

A százmillió lakosú, óriási élelmiszerimportra szoruló Egyiptomnak kulcsfontosságú ez a bevételi forrás, és már az egyhetes kiesés is komoly gazdasági hatással járhat.

Az olajpiac a hírre megnyugodott, a főbb típusok ára két dollárral csökkent, hiszen most már szállítási, ellátási problémáktól nem kell félni. Ennél is nagyobb megnyugvás volt az olajszállító hajók rakterének piacán, ahol egy hete a duplájára nőttek az árak, hisz nem lehetett tudni, mikor lehet majd áthaladni a Szuezi-csatornán, a biztos célba jutás pedig csak Afrika megkerülésével volt biztosított, ami kéthetes pluszutat és jókora többletköltséget jelentett.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.