Minden rosszban van valami jó is: most, hogy a járvány miatt minden megtorpan, leáll még az a rohanás is, ami az európai járműipart ragadja magával – talán éppen a szakadék felé. Márpedig az időtényező itt nagyon fontos. Az idei év végére a gyártóknak produkálniuk kell flottaszinten az EU új, szigorú kibocsátási normáját – vagy pedig fizetni. A házi feladat összetett: átállni az elektromos hajtásra, megvalósítani a járművek online összekapcsolását, önvezetését és megosztását.
Gondolkodási időt kap az ipar
Most, hogy a járvány miatt minden megtorpan, leáll még az a rohanás is, ami az európai járműipart ragadja magával – talán éppen a szakadék felé.
A pillanatnyi üzemszünet alkalmat ad rá, hogy tekintsünk távolabbról a bonyolult problémahalmazra. Így tett 1956-ban a General Motors, amely komoly víziót alkotott abban a tízperces kisfilmben, amelyet az aktuális autókiállításra dobott piacra. Akkoriban mertek nagyot álmodni az autógyárak, ami a mai napig meghatározza a szemléletmódot és a mindennapi életet. A GM filmecskéje azzal kezdődik, amivel ma is kezdhetnénk egy ilyen kísérleti mozit: közlekedési dugóval. Az akkori mérnökök javaslata pedig szintén igencsak hasonlít a ma elképzelt megoldásokra: központilag irányított önvezető járművekkel kerülték volna el a zsúfoltságot. A technikai megvalósítás során pedig a légi közlekedésből ismert technológiákat tették négy kerékre. Gázturbinás motorok, irányítótorony. A rádiós hangüzeneteket és az emberi közreműködést leszámítva ma is az asztalon van ez a technológia. A GM víziójának a legfőbb üzenete persze az volt, hogy a társadalom alapegységének, a családnak minden gondját megoldja egy személygépkocsi. Ma azzal szembesülünk, hogy a személyautó legalább annyi problémát okoz, mint amennyit megold.
Jó lenne, ha addigra, mire újraindulnak a gyárak, felismernék az uniós szabályalkotók és a gyártók, fejlesztők, hogy ideje leszámolni az SUV-divattal. Amikor a környezetre rótt terhelés, a szénlábnyom a legfontosabb szempont, ugyan miért ügyetlenkednek a bevásárlóközpontok parkolóiban két-két és fél tonnás monstrumok? Persze a válasz ismert: a gyártók ezeken tudnak pénzt keresni. De ha a cél a minél kisebb CO2-kibocsátás, ugyan miért lehet kifizetődőbb a kelleténél kétszer több anyaggal, energiával előállított eszközöket árulni az istenadta népnek?
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezEzt mondja a NAV a Mobilfox-pénzszórásról
A cég ellen több eljárás is várható az akció miatt.
Nagyobb gépet küld mostantól Debrecenbe a Lufthansa
A BMW új gyára áll a háttérben.
Tanácskozást tartott a Nemzetközi Valutaalap
A háborúk és konfliktusok adták az IMF tavaszi közgyűlésének egyik fő témáját.
Virág Barnabás: Sikeres volt a gazdasági stabilitás fenntartása
Nemzetközi összehasonlításban a Magyar Nemzeti Bank az egyik elsőként lépett az infláció kezelésében.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Segített Gyurcsánynak csődbe vinni az országot Magyar Péter támogatója
Magyar Péter bevallotta, hogy loptak
Máris lecsaptak Szoboszlai távozó edzőjére: kiderült, mit csinál nyártól Klopp
Tisztességtelenül és jogszerűtlenül járhatott el Magyarék honlapja
Nem fogsz hinni a szemednek, ez történt Victoria Beckham születésnapján - Videó
Csengeri óriásbörtön: zajlik a toborzás, kiderült, mennyiért keresnek dolgozókat
Itt a drámai bejelentés: újabb pusztító fegyvereket kap Ukrajna, kitörhet a világháború
NS-infó: rendkívüli szponzori szerződést köthet a Ferencváros egy világvállalattal
Óriási sportélmény és show lesz a kanadai hokiválogatott budapesti meccse - videó
Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)
Oroszország válaszolt az amerikai ukrán segélycsomagra
Nem várt támogatás érkezett Orbánnak, magyar sztárok álltak a politikája mellé
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezEzt mondja a NAV a Mobilfox-pénzszórásról
A cég ellen több eljárás is várható az akció miatt.
Nagyobb gépet küld mostantól Debrecenbe a Lufthansa
A BMW új gyára áll a háttérben.
Tanácskozást tartott a Nemzetközi Valutaalap
A háborúk és konfliktusok adták az IMF tavaszi közgyűlésének egyik fő témáját.
Virág Barnabás: Sikeres volt a gazdasági stabilitás fenntartása
Nemzetközi összehasonlításban a Magyar Nemzeti Bank az egyik elsőként lépett az infláció kezelésében.