Hatalmas összeg jut közlekedésre

Jelentős fejlesztések sora valósulhat meg a közlekedésben. Az ­uniós helyreállítási alapból bőven jut pénz erre a területre. Új vonatokra és buszokra is lesz forrás, de a tervben szerepel a digitális megoldások előtérbe helyezése is.

2021. 05. 31. 6:35
null
Az emeletes vonatok már kényelmes környezetet biztosítanak az utazáshoz Forrás: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország helyreállítási és alkalmazkodási terve mintegy 2511 mil­liárd forint uniós forrással számol, ebből több mint 630 milliárd forintot a fenntartható közlekedés megerősítésére kíván fordítani a kormány. Idetartozik a többi között a budapesti agglomeráció közlekedésének kötöttpályás fejlesztése is. A cél az, hogy 2040-ig nyolcvan százalékkal emelkedjen a vonatokat használó utasok száma. Évente négymillió tonna szén-dioxid kibocsátását kellene megelőzni.

A helyreállítási alap forrásaiból megújítanak vasúti pályaszakaszokat, állomásokat, és a járműparkot is bővítik. A tervben például szerepel 61 kilométernyi HÉV-vonal korszerűsítése, ideértve a vasúti digitalizációt, az érintett állomások akadálymentesítését és az átszállási lehetőségek összehangolását. Ötvenkilenc elektromos jármű megvételére is lesz forrás az alap költségvetésében. Új P+R-parkolók létesülnek, valamint új külön szintű közút–vasút átjárók is épülnek a legforgalmasabb helyszíneken a balesetveszélyes sorompók helyett.

Az emeletes vonatok már kényelmes környezetet biztosítanak az utazáshoz
Fotó: Havran Zoltán

A regionális közlekedési hálózatok esetében is szükséges a fejlesztés. A kormány szerint ezzel is elősegíthető, hogy bizonyos országrészek ne néptelenedjenek el. A kiemelten központosított országszerkezet miatt ugyanis a központi régióban lakik a népesség közel egyharmada. A tervezett beruházások megvalósításával újabb vasúti szakaszokon lesz elérhető az óránkénti 160 kilométeres sebesség.

Az alapból jut elektromos buszok beszerzésére is, valamint 260 kilométeren fejleszteni fogják a kerékpáros-úthálózatot.

Utóbbi kapcsán a program megjegyzi, hogy az országos és regionális kerékpárforgalmi hálózat nem kellően folytonos. Különösen problémások azok a nagy gépjárműforgalmú települési közútszakaszok, ahol az infrastruktúra-fejlesztés nem a kerékpáros közlekedés előnyben részesítésével valósul meg. A kerékpárparkolók és -tárolók száma sem elégséges, ezen is változtatni kíván a kormány a helyreállítási terv részeként.

A közlekedés területén jelentős digitalizációs fejlesztésekre van szükség. Jó példa erre, hogy a vasúti és az autóbuszos közlekedés hatékonyabb együttműködését még mindig akadályozza az egységes tarifarendszer és az integrált utaskiszolgálás hiánya. „Ennek érdekében meg kell teremteni a közlekedési alágazatoktól független, regionális közlekedésszervezés feltételrendszerét. Meg kell szüntetni a szolgáltatónként egyedi tarifastruktúrákat, és egységes országos rendszert kell létrehozni, amely csak digitális eszközökkel lehetséges. Ez magában foglalja az országos egységes jegyrendszer előkészítését” – olvasható a tervezetben.

Korszerűsítés a Balatonnál

Újraindult a vasúti forgalom a Balaton északi partján, a Szabadbattyán–Balatonfüred szakaszon – közölte a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. a távirati irodával. Elkészült a felsővezeték-hálózat, befejeződtek a pálya- és állomásátépítési munkálatok. A sikeres üzemi tesztelést követően múlt kedd óta már villamos vontatású próbajáratok közlekednek a vonalon. Az érintett szakaszon a június 19-én induló nyári menetrendben már villamos üzemű szerelvények járnak majd, de addig az utasokat még a hagyományos dízelvonatok szállítják. A fejlesztés során megújították a polgárdi, a balatonkenesei, a balatonfűzfői és az alsóörsi vasútállomást, valamint Alsóörsön egy felsővezeték-szerelő, -karbantartó járműnek is építettek egy tárolót. A NIF Zrt. megkezdte a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely és a Tapolca–Ukk szakaszok villamosításának előkészítését is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.