Ismét népszerű az informatika

Már az évtized elején érzékelhető volt az informatikai szektorban a szakemberek hiánya, ám mára sikerült megfordítani a trendet: a felsőoktatásba kerülők közül egyre többen választanak informatikai szakokat. Az eredmény részben a Programozd a jövőd! nevű, uniós támogatással 8,3 milliárd forint keretösszegű kezdeményezésnek is köszönhető, amelynek részletei­ről Solymár Károly Balázs infokommunikációért felelős helyettes államtitkár beszélt a Magyar Nemzetnek.

2019. 11. 11. 9:24
Mankovits Tamás; Béres Mónika
A Programozd a jövőd! kezdeményezéssel növekszik a diplomák munkaerőpiaci értéke Fotó: MTI/Oláh Tibor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar bruttó hazai termék (GDP) több mint ötödét közvetve a digitális gazdaság állítja elő, ebben Magyarország élen jár Európában. Az infokommunikációs iparág szerepe és súlya a hazai és a nemzetközi gazdaságban is növekszik, emiatt a munkaerőpiaci igény is dinamikusan bővül a szektorban. Ugyanakkor az utóbbi tizenöt évben hazánkban az informatikai képzésekre jelentkezők és a felvettek, valamint a képzéseket elvégzők száma folyamatosan mérséklődött. Az informatikai képzésre jelentkezők száma 35 százalékkal csökkent 2001 és 2014 között.

– Az informatikában a növekvő mennyiségi és a minőségi szakemberhiány hatásai a 2010-es évek elején már érzékelhetők voltak – mondta Solymár Károly Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium infokommunikációért felelős helyettes államtitkára.

A Programozd a jövőd! kezdeményezéssel növekszik a diplomák munkaerőpiaci értéke
Fotó: MTI/Oláh Tibor

– A tárca a probléma megoldására 2016-ban indította el a Programozd a jövőd! nevű kiemelt projektet, uniós támogatással. A 8,3 milliárd forint keretösszegű kezdeményezés célja, hogy a következő években növekedjen a felsőfokú informatikai szakokra jelentkezők, felvettek száma, és minél több diplomás, szakképzett fiatal helyezkedjen el az informatikai ágazatban.

A kiemelt célok közé tartozik, hogy a projekt a hazai informatikai cégek és felsőoktatási intézmények bevonásával, illetve szoros együttműködésével mérsékelje a munkaerőpiacon tapasztalható több tízezres informatikai szakemberhiányt, valamint elősegítse a szektor szakmai vonzerejének, társadalmi-gazdasági elismertségének növelését, népszerűsítését – fejtette ki a helyettes államtitkár. Hozzátette, hogy jelenleg huszonegy felsőoktatási intézménnyel működik együtt a Programozd a jövőd! program.

– A projektben fontos szerepet kap tehát a szemléletformálás: annak tudatosítása a társadalomban, hogy az informatika, a digitalizáció a sikeres jövő egyik záloga, ezért érdemes ezt a szakterületet tanulni, megismerni.

Kiemelt figyelmet fordítunk arra is, hogy növekedjen a nők aránya az informatikai felsőoktatás különböző területein, továbbá több nő helyezkedjen el munkavállalóként az IT-szektorban. A Programozd a jövőd! projekt egyaránt megszólítja a szülőket, a pedagógusokat, de a kiemelt figyelem a fiatalokra irányul: a diákok pályaorientációs motivációs előadásokat hallgathatnak meg, eddig kétszáznál is több eseményen több mint tizenkétezer tanulót értünk el – beszélt az eddig elért eredményekről Solymár Károly Balázs, majd kiemelte: az elmúlt három évben a projekt működésének is köszönhetően folyamatosan emelkedett a felsőoktatásban informatikát tanulók száma.

Míg 2016-ban a területen 6598-an nyertek felvételt az egyetemekre – elsősorban gazdaságinformatikus, mérnökinformatikus és programtervező informatikus szakokra –, addig 2019-ben ezerrel többen kerültek be az informatikai szakokra.

Az idei jelentkezési és felvételi adatok alapján elmondható, hogy a felsőoktatásba jelentkezőnek mintegy 11 százaléka jelölt meg valamilyen informatikai szakot, a felvetteknek pedig nagyjából 8,5 százaléka az IT-szakok valamelyikére került be.

A Programozd a jövőd! keretein belül idén már a második üteme indult el az oktatói kurzusoknak. Ezek célja az, hogy a hallgatók naprakész és jól felhasználható ismereteket sajátítsanak el a vállalati oldaltól, hiszen ezeket az egyetemi képzéseket az IT-cégek szakemberei tartják.

Az előző tanévben több mint 670 vendégoktatói alkalmat tartottak, a nagy érdeklődésére való tekintettel a 2019–2020-as tanévben 1100 kurzus lesz. Szintén az előttünk álló tanévben indul a projekt gyakornoki programja is azzal a céllal, hogy a vállalati oldal gyakorlati, technológiai tapasztalata bekerüljön az oktatásba. Ezáltal növekszik az informatikai oktatás gyakorlati relevanciája és növekszik a diploma értéke.

Figyelembe véve azt, hogy az automatizálás, a mesterséges intelligencia, valamint a robotika szinte már minden tudományágban megjelenik, új, a munkaerőpiac számára elterjedt, több szakterületet átfogó képzéseket is kidolgoznak a felsőoktatási intézményeknek. Népszerűek az oktatók és a hallgatók körében azok a képzési csomagok és vizsgalehetőségek is, amelyeket a projekt ingyenesen biztosít.

Azoknak az iskolásoknak pedig, akik szeretnének betekinteni a digitalizáció világába és a programozás alapjai­ba, tavaly október óta látogatható a MobilITy-Győr digitális élményközpont látványos és játékos előadásokkal. Ezt már több mint tízezren látogatták meg, emellett további három élményközpont megnyitása is várható Budapesten, Debrecenben és Zalaegerszegen.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.