Jutalmazzák a vonatjegyek vásárlóit

Tíz százalékkal csökkentette a távolsági vonatjegy forgalmi adóját a német kormány az év elején, eközben jelentősen növelik a nagy sebességű vasutak férőhelyeinek számát. A cél a belföldi repülés visszaszorítása és a kötött pálya használatának növelése a klímacélok teljesítése érdekében.

2020. 01. 18. 14:39
Passengers stand on a railway platform at the main train station in the western German city of Cologne
A forgalmiadó-csökkentést teljes egészében átengedték a vasutat választóknak Fotó: REUTERS/Wolfgang Rattay
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz százalékkal olcsóbban adja a távolsági közlekedésben a vonatjegyeket a Deutsche Bahn (DB): miután a kormányzat az általános forgalmi adót ­19-ről hét százalékra csökkentette, a vasúttársaság úgy döntött, hogy ezt teljes mértékben átengedi az utasoknak. Január eleje óta a 19,90 eurós jegyek 17,90 euró­ra változtak, miközben a jegy nettó ára továbbra is 16,72 euró, kisebb adótartalommal. A kedvezmény vonatkozik egyúti jegyekre, a kerékpárszállításra, az ülőhelyfoglalásra és a távolsági bérletekre is, mi több, február 1-je óta a BahnCard hűségkártya minden változata bekerült a kedvezményezett termékek közé. A német nagy sebességű vasúton, az ICE-n a legolcsóbb menetjegy most hűségkedvezménnyel 13,40 euróba kerül. A vasúttársaság szerint az árcsökkenés ötmillió embert fog arra ösztönözni, hogy a vonatozást válassza.

Ennek érdekében a német szövetségi kormány egymilliárd eurót biztosít a DB-nek, hogy harminc új ICE 4 szerelvényt vásároljon. A nagy sebességű vonatok kapacitása ezzel jelentősen nő: napi 13 ezer utassal több fér el majd ezeken a járműveken. Jelenleg a német vasúttársaság 282 nagy sebességű vasúti járművet üzemeltet, három éven belül a számuk 386-ra nőhet.

Az intézkedések célja az, hogy az embereket vonatozásra buzdítsa a kevésbé környezetbarát belföldi repülés vagy autózás helyett. Németországban ugyanis a belföldi repülés komoly versenytársa a vasútnak. A hatékony és kényelmes kötöttpályás járatok azonban elcsábíthatják a repülővel utazókat. Ennek jele, hogy tavaly novemberben a németországi belföldi légi járatok száma 12 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, miközben az interkontinentális utasok száma nőtt. A német kormány mindenesetre most arra készül, hogy emelje a légi közlekedés adóterhelését, valamint a közúti járművek hagyományos hajtóanyagainak adótartalmát úgy változtatják meg, hogy 2025-re literenként mintegy 10 centtel legyen drágább tankolni.

A forgalmiadó-csökkentést teljes egészében átengedték a vasutat választóknak
Fotó: REUTERS/Wolfgang Rattay

Ahogy a kötöttpályás kínálat folyamatosan növekszik, úgy tűnik, hogy sok ember inkább a vonatot veszi igénybe, ha az nem tart sokkal tovább, mint a repülőút, valamint a várakozás a repülőtéren. A klímavédelem szempontjából a rövid távú légi utak a legkedvezőtlenebbek: a szén-dioxid-kibocsátás a felszállás és a leszállás során a legmagasabb.

A DB adócsökkentése minden bizonnyal jeladás az uniós országok számára, hogy az eddiginél nagyobb mértékben támogassák a kötöttpályás közlekedést. A tízszázalékos jegyármérséklés kifejezetten nagy hatású lépés, különösen a járatok kínálatának bővítésével párhuzamosan, hiszen sokkal kisebb árváltozásoknak is jelentős a hatása a nagy közlekedési szolgáltatóknál.

A MÁV-Start esete is bizonyítja ezt, hiszen az online vásárlás ötszázalékos árkedvezménye, valamint a felhasználói felület korszerűsítése földrengésszerű változásokat eredményezett a nemzeti vasúttársaság értékesítési tevékenységében. A MÁV-Start adatai szerint tavaly közel 4,6 millió darab belföldi vasúti menetjegyet, bérletet és felárat vásároltak az utasok a MÁV-alkalmazáson keresztül. Jellemző az applikáció népszerűségének növekedésére, hogy míg tavaly januárban 4,2 százalék volt az applikáció aránya az eladott jegyek számából, addig decemberre ez 9,5 százalékra, azaz több mint a duplájára nőtt. Ezen belül az értékesített jegyek száma 2019 utolsó negyedévében megháromszorozódott az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.