Körkörös gazdálkodás a növekvő városokban

Ahogyan világszerte mind többen költöznek a városokba, a metropoliszok üzemeltetése egyre fontosabb tényezővé válik. A digitális megoldásokkal növelhető az energiahatékonyság, így csökkenthetők a számlák is. A jól irányított közösségi közlekedés vonzóvá tételével egyszersmind a városi levegő is tisztulhat, hozzájárulva a lakosok jobb életkörülményeihez. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. olyan innovatív megoldásokat fejleszt, amelyek a mobilfizetés, illetve a közszolgáltatások igénybevételén alapulva a lakosság kényelmét szolgálják.

Magyar Nemzet
2020. 01. 31. 17:15
null
Magyar gyártmányú elektromos autóbusz: Modulo a Várban Fotó: Mirkó István
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több szó esik a fenntarthatóságról, illetve ehhez kapcsolódóan a körkörös és a körforgásos gazdaságról. Az utóbbi kettő között nem pusztán szóhasználatbeli a különbség, valóban eltérő fogalmakról van szó. A körforgásos gazdálkodás célja, hogy a felhasznált nyersanyag az utolsó funkcionális formátumában is hasznosítható legyen, legalább alapanyagként egy másik felhasználási folyamatban. Az újabb, körforgásos szemlélet az eszközök életciklus alatti funkcióváltás-lehetőségét is elvárja. A körkörös elszámolási modell pedig az előbbi lineáris felfogáshoz képest jóval komplexebb, holisztikusabb. A gazdasági folyamatok teljes körű, az alrendszerek közötti áthatásokat is tartalmazó módszer. Ez a városi gazdálkodásban a rendszerszemléletű, a költség és a fedezet áthatásait figyelembe vevő módszer, amely alkalmazza a mesterséges intelligenciát annak öntanuló képességei miatt.

A városok gazdálkodása pedig azért került az előtérbe az utóbbi évtizedben, mert folyamatosan növekszik az ott lakók száma. Jelenleg a Föld lakosságának közel 65 százaléka urbanizálódott, a folyamat pedig várhatóan még jó ideig kitart. Miután ebben az időszakban a digitalizáció és a fenntarthatóságot előtérben tartó hozzáállás révén a gazdaság forradalmi időszakot él át, a városgazdálkodás is mindinkább a szolgáltató, üzemi szintű működés irányába tart – állapítja meg a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM Zrt.) a Körkörös gazdálkodás című tanulmányában.

Vonzóbbá válhat a közösségi közlekedés, ha zöld és az utasigényhez optimalizálják
Fotó: Mirkó István

A körkörös gazdaság modellje a nemzeti mobilfizetési rendszer országos platformjának egyik értéklánceleme, amely jól illeszkedik az NM Zrt. által kidolgozott Nemzeti Smart City Technológiai Platformhoz. Az NM Zrt. célja olyan innovatív országos megoldások kialakítása, amelyek a mobilfizetés, a készpénzmentes szolgáltatások, a kedvezményrendszer, illetve a közszolgáltatások igénybevételén alapulva a lakosság kényelmét szolgálják.

Ilyen előnyök több szinten jelentkezhetnek. A megoldások hatékonyabb működtetéshez vezethetnek, ami végeredményben a kisebb összegű fogyasztói számlák révén több pénzt hagyhat a családoknál. Lehetőség adódik arra, hogy egyfajta városkártyán rezsikedvezményeket juttassanak a lakosságnak. A digitális megoldások ösztönzik a tisztább, lokális áramtermelés terjedését (jellemzően a háztetőre telepített napelemeket), a tisztább levegőnek köszönhetően pedig a város lakóinak egészségi állapota is javulhat.

Az igényvezérelt közösségi közlekedési rendszerek vonzóbbá válhatnak, vagyis nagyobb utasszámot generálhatnak, elcsábítva a lakosságot a mindennapos autóhasználattól. A hatékonyabb, tisztább közlekedés elősegíti a gazdaság fejlődését.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.