Termelői piac digitális platformon

Online platformon köti össze közvetlenül a mezőgazdasági termelőket, kézműveseket és élelmiszer-előállítókat a fogyasztókkal a Digitális termelői piac program részeként március elsején elindított Közértplusz.hu. Az egyelőre tesztüzemmódban futó kezdeményezés garantálja, hogy minőségbiztosított termékek kerülnek a piacra. A projekt a Széchenyi István Egyetem szakmai mentorálásával, a Digitális agrárstratégia és a Digitális jólét program részeként, a kormány veszélyhelyzeti támogatásából valósul meg.

2021. 04. 11. 19:06
zöldségek
A piacok is nyitva tarthatnak Forrás: Pexels
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az élelmiszer-logisztikai hálózat sérülékenységére és kiszolgáltatottságára derült fény a koronavírus-járvány nyomán, ezzel párhuzamosan pedig előtérbe kerültek az online élelmiszer-kereskedelmi megoldások. A magyar kistermelők logisztikai erőforrásaikra, illetve a futárszolgálatokat igénybe véve próbáltak helytállni az online piacon. Azonban a házhoz szállítás területén az erős logisztikai hálózatú multinacionális áruházláncoknak egyrészről jelentős versenyelőnyük van, ezért elsősorban ezek bevételét növelte az online élelmiszer-vásárlás bővülése. Másrészről az élelmiszer-kereskedelem kiszolgálására még ezek a logisztikai hálózatok sem voltak felkészülve, az élelmiszerek tárolásához, szállításához szükséges hűtőkapacitások nem állnak rendelkezésre a megfelelő mértékben.

– Világossá vált, hogy elengedhetetlen egy alternatív élelmiszer-logisztikai hálózat kialakítása, amellyel vészhelyzetben is, akár országos szinten ellátható a lakosság minőségi magyar termékekkel.

Ezt szolgálja Magyarország legújabb online termelői piaca, a Közértplusz.hu – ismertette a Magyar Nemzettel Czermann János, a Digitális termelői piac program projektvezetője. Mint részletezte, a március elsején elindított Közértplusz.hu rövid ellátási láncot biztosít, tehát közvetlenül köti össze a mezőgazdasági termelőket, kézműveseket a fogyasztókkal és más felhasználókkal. Egyúttal

  • garantálja, hogy minőségbiztosított termékek kerülnek piacra,
  • a fogyasztóvédelmi előírások maradéktalanul érvényesülnek,
  • feladata a fogyasztók teljes körű logisztikai kiszolgálása is.
  • A Digitális termelői piac a győri Széchenyi István Egyetem szakmai mentorálásával, az egyetem innovációs erőforrásainak és tangazdaságának szerepvállalásával valósul meg. Az intézmény ugyanakkor a kutatás-fejlesztés több területén, így a logisztika és csomagolástechnológia, továbbá a minőségbiztosítás, valamint az egészséges életmód és a fogyasztói szokások feltárásában is részt vesz.

    A minőségbiztosítás elsődleges a programban (Képünk illusztráció)
    Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

    A programról a kormány a Digitális agrárstratégiáról szóló határozatában rendelkezett. A veszélyhelyzet kapcsán több hazai termék értékesítését támogató online szolgáltatás is elindult, például az Agrárminisztérium, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara égisze alatt. Ezek a felületek szintén segítik a fogyasztók és a termelők egymásra találását.

    – A rendszerünk elkészültét követően garantáljuk a digitalizációt, a minőségbiztosítást, a megfelelő marketinget és a logisztikát a termelői és a fogyasztói oldalnak is – fogalmazott Czermann János.

    – A jelenlegi trendekkel ellentétben törekszünk arra, hogy minél kisebb készleteket tartsunk raktáron és a friss árut közvetlenül a termelőtől szállítsuk a vevőinkhez,

    vállalva akár a hosszabb kiszállítási időt is, ugyanakkor a kosár tartalma három napon belül még ezzel együtt is garantáltan megérkezik a fogyasztóhoz – tette hozzá.

    A tesztüzemmódban három régióra osztották fel hazánkat: ez magában foglalja az M1-es autópálya vonalát Győrig, többek között Tatával, Tatabányával, Etyekkel és Bábolnával, az M5-ös autópályát Szegedig Kecskeméttel, Kiskunfélegyházával és Lajosmizsével, valamint Budapestet és az agglomerációt mások mellett Érddel, Diósddal, Fóttal és Mogyoróddal. Czermann János elmondta, hogy

    a projekt végére szeretnék lefedni az ország minden régióját a házhoz szállítással, és a tesztüzem tapasztalataira építve idén nyáron elindítani a végleges webshopfelületet a lakossági és az éttermi ügyfeleknek.

    A tervek szerint a vetőmagtól az asztalig nyomon követhető lesz minden termék. A kezdeményezés az országos logisztikai kapacitás rendelkezésre bocsátásával elősegíti a kistelepülések boltjainak áruellátását is.

    A téma legfrissebb hírei

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.