Megkezdődött a BAHART átalakításának folyamata

A kormány kiemelt célja, hogy fejlődjön a balatoni hajózás, a balatoni turizmus, ez kulcsfontosságú mindannyiunknak.

2020. 05. 15. 10:59
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balatoni Hajózási Zrt.(BAHART) – ahogy a neve is mondja – hajózással foglalkozó társaság, ennek megfelelően a hajózáshoz szorosan nem köthető tevékenységeit, mint például a kemping- vagy szállodaüzemeltetést, nem célszerű folytatni – közölte legújabb hivatalos podcastjában a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója. Guller Zoltán a BAHART átalakításáról elmondta: a kormány kiemelt célja, hogy fejlődjön a balatoni hajózás, a balatoni turizmus, ez kulcsfontosságú mindannyiunknak. A hajótársaságnál hosszú évtizedek óta fejlesztések nem történtek, a hajópark, az infrastruktúra elöregedett, elavult. – Jelenleg a Balatonon ötven éves hajók közlekednek, amelyeknek részben a karbantartása nagyon sok pénzt emészt fel, azt gondolom, hogy már semmilyen módon nem méltó a Balatonhoz, az országhoz az, ami ott látható – fogalmazott.

Érkeznek az új hajók

Jelezte: elkezdődött a BAHART nagyon komoly átalakítása, amelynek során nagyívű fejlesztéssel 2030-ig szeretnének egy európai szintű hajózási társaságot létrehozni. Jelenleg az egyik fontos fordulat, hogy megérkeztek az új hajóflotta prototípusának tervrajzai, elkészült az új komp, az új katamaránok műszaki dokumentációja, illetve az, hogyan fog kinézni a Bahart zászlóshajója. Guller Zoltán elmondta, hogy hamarosan kiírják a közbeszerzési pályázatot a hajók gyártására, és a remények szerint már jövőre, legrosszabb esetben 2022-ben Szántód és Tihany között már az új kompok közlekednek, miközben mind a két kikötő és azok környéke is megújul, európai színvonalúvá válik.

– Meg fogjuk rendelni az új, kis méretű katamaránokat, amelyek Balatonfüred, Keszthely, Siófok között közlekednek majd, a BAHART ez a fajta megújulása folyamatban van – mondta a vezérigazgató, úgy folytatva: a másik fontos, folyamatban lévő megújulási irány, hogy felülvizsgálják azt, mit érdemes a hajózási társaság keretein belül tartani és mit nem – utóbbiak közé tartozik, ami nem kapcsolódik szorosan a hajózási tevékenységhez. Kivonunk néhány hajót, nyilvános árverésre bocsátunk használaton kívüli kikötőket is – ezek között van olyan, amelyik egy vagy két hajó fogadására alkalmas – fűzte hozzá.

Nem az állam pénzén

– Valamennyi gazdasági szereplő ezekben az időkben racionalizál, újratervez, nem tehet másként egy állami cég sem. Nem lehet az állam pénzén megmenteni egy turisztikai vállalkozást, a fejlesztéseket, átszervezéseket pedig elkerülni. Szembe kell néznie a BAHART-nak is azzal, hogy ebben az évben a tavalyinál jóval kevesebb turistát tud majd szállítani – mondta Guller Zoltán. Hozzátette, hogy az volt a döntési szempont, miszerint az európai színvonal elérése érdekében átszervezzük a BAHART-ot vagy a fejlesztési forrásokhoz kell nyúlni. – A tulajdonos képviselőjeként nem járultam hozzá, hogy a flottavásárlásra szánt 6,6 milliárd forintot arra fordítsuk, hogy a társaság likviditását javítsuk belőle. Nem arra van az a pénz, hogy elműködjük, feléljük, felhasználjuk, hanem, hogy legkésőbb 2022-től Tihany és Szántód között az új kompokkal tudjunk mi, magyarok közlekedni – fogalmazott az ügynökség vezetője. Mint mondta,fontos azt is elmondani, hogy négy darab nem használt, nagyon kis méretű földterületen található rév értékesítését nyilvános árveréseken fogják lebonyolítani, ezekre a part menti önkormányzatoknak a Balaton-törvény szerint elővásárlási joga van.

Maradnak a vitorláskikötők

Guller Zoltán kiemelte: a hajózási társaság tulajdonában álló vitorláskikötőket nem adják el, hanem átszervezés történik: a BAHART 100 százalékos tulajdonában álló gazdasági társaságba helyezik a kikötőket, az üzemeltetésüket szintén nyilvános pályázat útján szervezik meg.

– Mindez annak érdekében történik, hogy a vállalat végre azzal foglalkozzon, ami a tevékenysége – nem szállodaüzemeltető, nem kemping- vagy vitorláskikötő-üzemeltető, hanem a balatoni hajózásra létrejött gazdasági társaság, több mint 150 éves múlttal – összegezte.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.