Nagy ugrás előtt az autógyárak

A jelenlegihez képest több mint másfélszeresére bővülhet a magyar személygépkocsi-gyártás mennyisége, ha beindulnak a gyártósorok a BMW és a Mercedes vadonatúj üzemeiben. Tavaly egyébként csökkent hazánkban a kibocsátás, főként a VW-csoport problémái miatt, miután nem tudtak időben átállni az új uniós üzemanyag-fogyasztási szabványra.

2019. 03. 18. 5:45
null
A magas beruházási ráta jelentős mértékben hozzájárul a bővüléshez Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezekben a napokban kezdődhet meg a BMW debreceni autógyára telephelyének előkészítése. A város északnyugati gazdasági övezetének infrastruktúráját a Market Építő Zrt. alakítja ki, a cégnek 2019 őszéig kell végeznie a beruházás első, majd 2020 áprilisáig a második ütemével. Kétmillió négyzetméteren stabilizálják a talajt, valamint 1,6 millió köbméter töltést építenek.

A munkálatok megkezdése azt jelenti, hogy ha beindul az üzem, akkor – a termelés felfutása után – évente 150 ezer járművel növekszik a hazai autóipar kapacitása.

Hasonló nagyságrendű növekedést várhatunk a bajor márka nagy riválisától, a Mercedestől, amely már belekezdett kecskeméti gyárának bővítésébe. Nem egyszerű bővítésről, hanem a gyár második üteméről van szó, és ha – ­várhatóan jövőre – befejeződik az építkezés, az üzemben a jelenleginél 150 ezerrel több személyautó készül majd.

A két német prémium márka együtt 300 ezer egységgel emeli majd meg a hazai autó­ipari kibocsátást, amely tavaly a European Auto­mobile Manufacturers’ Association (ACEA) piaci jelentése szerint 461 ezer volt. Látható, hogy a várható növekmény több mint felével, 760-770 ezerre emeli a magyar személyautó-gyártás összmennyiségét. Ezzel szintet lép a magyar kapacitás, és a jelenlegi toplistán megelőzhet olyan európai középhatalmat is, mint Olaszország.

Az ACEA adatai szerint a legnagyobb gyártók Németország 4,9 millió egységgel, Spanyolország 2,1 és Franciaország 1,6 millióval, míg a negyedik Nagy-Britannia 1,5 millió darabbal, majd következik Csehország 1,4 millió, valamint Szlovákia egymillió gyártott gépkocsival.

A milliósok klubját követi Itália (682 ezer), Románia (471 ezer) és Magyarország. Hazánk jelenleg a 9. helyen áll, míg a tizedik Lengyelország (364 ezer). Magyarországon egyébként tavaly 3,7 százalékkal csökkent a termelés, ennek oka elsősorban a VW-csoportot negatívan érintő teszt­eljárás, a WLTP-szabályozás változása.

Az unió új, a valós üzemanyag-fogyasztási adatokat jobban tükröző mérési metódust vezetett be, de a piacvezető német vállalatcsoport nem készült fel időben a motorjainak a hitelesítésére, ezért sok gépkocsi maradt a gyárudvarokon.

A probléma az Audi győri autó- és motorgyárát is érintette, hiszen Győrben a VW-csoport minden márkájához állítanak elő meghajtást. Mint a cég a közelmúltban közzétette, tavaly 1,954 millió motort gyártottak, 10 864-gyel kevesebbet, mint 2017-ben, illetve százezer autó gördült le a gyártósorról, 5491-gyel kevesebb az egy évvel korábbinál.

A VW dízelbotránya egyébként érzékenyen érintette az elmúlt évben az Audit, többek közt meg kellett válniuk sikeres vezetőjüktől, Rupert Stadlertől, aki ellen a motorok szoftverének manipulálása miatt jelenleg is eljárás folyik.

A Suzuki tavaly 175 ezer autót gyártott Esztergomban, ezek 70 százaléka Vitara, 30 százaléka SX4 S-Cross volt. A Vitara népszerű modell, hazánkban évek óta a legnagyobb példányszámban értékesített gépkocsi. Bár készre szerelt autó régen nem gördült ki az Opel szentgotthárdi gyárából, a motorgyártás révén jelentős járműipari termelőnek számít.

Sajnos az anyacég eladása – az amerikai General Motorstól a francia Peugeot–Citroënhez került – nem tett jót a gyárnak. Korábban kérdéses volt a fennmaradása is, hiszen a francia PSA-csoport először éppen a GM-technikától kívánt megszabadulni, és idetartoznak a motorok is.

Aztán jött az örömhír, hogy a jelenlegi motorok mellett-helyett a franciák háromhengeres, 1.2-es benzinmotorját gyárthatja Szentgotthárd, várhatóan az év végétől. Ugyanakkor a termelés három év alatt a felére esett vissza.

Míg 2016-ban csaknem 630 ezer motor készült el az üzemben, addig ez a szám 2018 végére 313 ezerre csökkent.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.