Nem találtak súlyosabb visszaélést a fekete pénteken

Habár a korábbi évekből őrzünk emlékeket a black friday akciói miatt elszabadult indulatokról, szélsőséges vásárlói tapasztalatokról, a beérkezett panaszok mennyisége alapján idén súlyosabb botrány vagy kirívó átverés nélkül zajlott le november második felében az internetes áruházak legforgalmasabb időszaka, a fekete péntek – tudtuk meg a szaktárcától.

2019. 12. 16. 13:36
null
A tömeges érdeklődés ellenére a folyamatos hatósági figyelem hatására jogkövetőbbé váltak a cégek Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A novemberben végzett hatósági ellenőrzések alapján eddig csaknem harminc eljárás indult a black friday akció­zásban érintett vállalkozások ellen. A folyamatban lévő eljárások negyven százalékát indították fogyasztói kérelem alapján – közölte a Magyar Nemzettel az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), megjegyezve: a kampány idén nem egy konkrét napot, hanem egy többhetes időszakot jelentett az online kereskedelemben.

Jó hír, hogy külföldről történt vásárlás kapcsán vagy EU-s webáruházak, vállalkozások elleni sérelem miatt eddig egyáltalán nem érkezett panasz a hatósághoz, ám még később is jelentkezhetnek a vásárlók, ha bármilyen visszaéléssel, mulasztással szembesülnek. – Ebben az esetben az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ ingyenes szakmai segítségét kérhetik – jelezte a szaktárca, amely december végéig továbbra is kiemelten figyel a vásárlók és a tisztességes vállalkozók érdekeire.

– A hazai panaszok száma országosan mintegy ötven a fogyasztóvédelmi hatóságnál, ennek fele a budapesti kormányhivatalhoz érkezett, tehát nem mondható, hogy tömegesen jeleznek problémákat a vásárlók – ismertette az ITM. Holott például a fekete péntek kampány óriási népszerűségét mutatja, hogy a Google Trends múlt héten közzétett évösszegző adatai szerint az összes lehetséges keresőszó közül a black friday gyakorisága nőtt a hetedik legnagyobb mértékben 2018-ról 2019-re. Korábbi felmérések szerint legalább 1,2 millió magyar internetező élt a kedvezményes vásárlás lehetőségeivel, ehhez képest kedvező arány a csekély ügyszám. A tárca szerint ez a magyar piacon egyre jellemzőbb jogkövető vállalkozási magatartásnak köszönhető, amire persze az aktív fogyasztóvédelmi jelenlét, az elmúlt évek több ezer hatósági ellenőrzése is ösztönzi az e-kereskedelmi cégeket.

A tömeges érdeklődés ellenére a folyamatos hatósági figyelem hatására jogkövetőbbé váltak a cégek
Fotó: Bach Máté

Felidézték: az idei ellenőrzésekkor a kampányban leginkább a becsalogató hirdetések, az árképzés, a szállítás és a termékek rendelkezésre állása miatt találtak visszás helyzeteket. A hirdetéseknél előfordult, hogy a weboldalon lévő banner ingyenes házhoz szállítással kecsegtetett, azonban kattintás után kiderült, hogy a térítésmentes lehetőséget csak 25 ezer forintos vásárlás fölött biztosítják. Szinte már megszokott, hogy az egyébként szokványos átlagárat kimagaslóan kedvezményes vételárként tüntetik fel, ahogy az is előfordul, hogy a beharangozott ötven százalék helyett csak tíz-húsz-harminc százalékkal leértékelt termékeket lehet kapni a webáruházban. Ezekben az esetekben megtévesztés miatt hatósági eljárás indult.

Az ITM IT-laboratóriumának tapasztalatai szerint a kiszállítási határidők betartásának ellenőrzésekor a november 29. előtt végzett próbavásárlásoknál nem merült fel kifogás, ezt követően azonban történtek késések, valamint az elállás miatt járó pénzvisszafizetések miatt is voltak gondok. Az is tipikus hiányosság, hogy a termék kosárba helyezése előtt számos webáruház kizárólag a vételárról tájékoztat, és nem tünteti fel a várható szállítási költségeket, illetve a határidőt, esetleg megtévesztően teszi ezt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.