Pihenés fogaskerékben

Álmainkban mindannyian szívesen lennénk űrhajósok, de amikor felébredünk, sokkal prózaibb körülmények között találjuk magunkat. A tehetősek álmait szeretné megvalósítani a kaliforniai Gateway Alapítvány. Forgó űrhotel építésének ötletével álltak elő, de — az eddigi hasonló tapasztalatok alapján — azért nem kell túl komolyan venni a bejelentést.

2019. 09. 19. 15:24
null
Fotó: Gateway Foundation
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai Gateway Alapítvány vezetői mertek nagyot álmodni. A Nemzetközi Űrállomás méreteit és ­lehetőségeit sokszorosan meghaladó Von Braun Állomás, azaz egy luxusűrszálloda terveivel lepték meg az érdeklődőket. Az alapítvány azt ígéri, hogy az előkészítő munkák október elsején elkezdődnek.

Az űrszálloda első elemeit 2025-ben vinnék a magasba, míg a hatalmas komplexum 2027-re készülne el. Az állomás csak egy a hasonló fejlesztések, pontosabban merész elképzelések sorában. Ígéretes űrszálloda-koncepcióval lépett a nagyközönség elé 2018 elején az amerikai székhelyű űrtechnológiai startup, az Orion Span. Az Aurora Állomás elnevezésű luxusűrszálloda 2021-től működne. (Óvatosságra int, hogy tavasszal a cég vezetői már 2022-es indulásról beszéltek.) A tervek szerint több mint háromszáz kilométer magasan állna Föld körüli pályára a négy vendéget és kétfős személyzetet befogadni képes Aurora.

Fotó: Gateway Foundation

A Gateway Alapítvány által közzétett látványtervek alapján a Von Braun Állomás Föld körül keringő, huszonnégy modulból álló forgókerékhez hasonlító valami lesz. A formából logikusan következik, hogy a fogaskerék forog, így hozva létre Tim Alatorre vezetőtervező szerint mesterséges ­gravitációt az állomáson. (Az állomás közepén nincs mesterséges gravitáció, de a fogaskerék külseje felé haladva a gravitáció érzete növekszik.) Az űrhotel Wernher von ­Braun repülőgépmérnök nevét viseli, akit a rakétatechnika úttörőjeként tisztelnek.

A zseniális mérnök pályája elején részt vett a náci Németország rakétafejlesztési programjában – az első folyékony üzemanyagú rakétafegyverek az ő tervei alapján készültek el. A második világháború végén az amerikaiaknak adta meg magát, rengeteg tervrajzot és kész rakétákat juttatott a győzteseknek.

Az Egyesült Államokba költöző szakember az Apollo űrprogram meghatározó alakja lett – tíz éven át a Marshall Űrrepülési Központot vezette. Az állomás névadásához ennyi indok is elég lenne, de ennél többről van szó: az űrhotel Von Braun hatvan évvel ezelőtt született tervein alapul. A fizikai alapok nem változtak, a fő különbség az azóta megjelent modern anyagokban, eljárásokban rejlik: új fémötvözetek, szénkompozitok születtek, robbanásszerűen fejlődik a 3D-s nyomtatás, sokkal korszerűbb rakéták állnak rendelkezésre.

Vannak kérdések, amelyekre a mindennapi élet ad majd választ. Például nem pontosan tudni, hogy a hosszabb ideig tartó alacsony gravitáció miként hat az emberi testre. Az űrnyaralók valószínűleg csak néhány hétig tartózkodnak a szállodában, azonban a személyzet 0,5–1 évig dolgozik a fedélzeten. Meggondolandó, hogy miközben egyre több ember a környezetbarát vakációkat keresi, az űrbe utazás a hatalmas mennyiségű üzemanyag miatt biztosan nem erre példa. Ugyanakkor a tervezők azt állítják, maga az állomás a valaha volt legkörnyezetbarátabb szállás lesz. Mindent újrahasznosítanak, újra felhasználnak, tárolnak, átalakítanak.

Az emberek űrutaztatásában lát fantáziát mások mellett a Virgin Galactic, az újrafelhasználható űrrakétákat gyártó SpaceX társaság – ez Elon Musk érdekeltsége – vagy az Amazon vezérigazgatója, Jeff Bezos Blue Origin nevű repülőgépgyára. Nem beszélve az egyetlen valóban működő Nemzetközi Űrállomásról, amelynek fedélzetére a Szojuz űrhajókon nyolc turista – a magyar származású Charles Simonyi például kétszer – érkezett. Utoljára tíz éve landolt ott fizető vendég.

Az űrturizmus drága játék. Richard Branson cége, a Virgin Galactic azt tervezi, hogy űrrepülőgépével egy-egy utast 250 ezer dollárért juttat a Földtől mintegy száz kilométeres magasságba – ez a kaland nagyjából másfél óráig tart. Eközben az Aurora Állomás működtetői 9,5 millió dollárt kérnek az űrszállodai tartózkodásért, ebben az árban az oda-vissza út is benne van.

A Von Braunon hetente száz turista fordulna meg, de arról is hallani, hogy az űrhotelben akár 352 ember is kényelmesen elfér. Az alapítvány az árról nem beszél, de azt ígéri, hogy nem csak a szupergazdagoknak teszi elérhetővé ezt a szolgáltatást.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.