Rárepülnek az olasz légi piacra

Olaszország a fapadosok paradicsoma: gyenge a nemzeti légitársaság, és rendkívül vonzó a piac. A Ryanair mellett – amely az olasz belföldi repülésben is meghatározó – most megjelent a Wizz Air, és kemény versenyt támaszt. A két diszkont háborúja szemtelenül olcsó jegyeket eredményez, igaz, csak Olaszországon belül.

2020. 11. 07. 9:00
null
A magenta színű társaság csak idén tíz új bázist nyitott Fotó: Knap Zoltán Forrás: Bors/Knap Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Wizz Air mindenkit meglepett merész fellépésével. Amíg más légitársaságok visszakoztak, korlátozták kapacitásaikat, a magenta színű légitársaság csak idén tíz új bázist nyitott. De úgy tűnik, hogy a tizedikkel – az olaszországi Cataniában – kissé messzire ment. A Ryanair azonnal reagált, és a két lowcost fuvarozó kiásta a csatabárdot – Olaszországért. A Wizz Air új bázisán, Szicília második legnagyobb városában októbertől két Airbus A321 repülőgépet fogad. Innen a fuvarozó több mint húsz elérhető célállomást kínál, amelyek közül öt újonnan bevezetett útvonalon lesz. Catania a Wizz Air második olasz bázisa, mivel az első a milánói Malpensa repülőtéren található. Ráadásul a szeptemberi bázisnyitást hamarosan újabb követte: októberben Bari városában nyílt meg az újabb támaszpont. A Dél-Olaszországban nyitott bázisok egyáltalán nem meglepők – mondta Enzo Zangrilli, az egyik vezető repülési tanácsadó az AeroTime.aero portálnak. A Wizz Air egyértelműen megváltoztatta stratégiáját az elmúlt fél évben azzal, hogy olyan területre (Nyugat-Európába) fektetett be, amely korábban nem volt kifejezett célpont – érvelt Zangrilli.

De ezzel a Magyarországon bejegyzett légitársaság átlépett egy hallgatólagos határt, és a Ryanair nagyon gyorsan reagált. Az ír fapados társaság bejelentette, a nagy keresletre a járatok növelésével válaszol. A fókuszban a belföldi járatok állnak.

Ha a Ryanair növeli a kapacitását az olasz repülőtereken, az kétségtelenül válasz a Wizz Air lépéseire – jegyezte meg Zangrilli. Noha az alacsony jegyárak miatt a fogyasztóknak előnyös a kiélezett verseny, ez a helyzet nem fenntartható, a Ryan­air célja az, hogy a többi légitársaság kivonuljon az érintett útvonalakról.

A Ryanair régóta meghatározó piaci szereplő Olaszországban: utasszám szerint az ország legnagyobb légitársasága. Az Ente Nazionale per l’Aviazione Civile, az olasz polgári repülési hatóság szerint a Ryanair negyvenmillió utast reptetett az országba és onnan vissza. Az utasok számát tekintve a második legnagyobb légitársaság, az Alitalia 2019-ben mindössze 21,7 millió utast szállított.

A magenta színű társaság csak idén tíz új bázist nyitott
Fotó: Bors/Knap Zoltán

Az előző évben két rés nyílt meg Olaszország légi piacán. Tavaly decemberben az Ernest Airlines, egy kis olasz fapados fuvarozó, amely négy Airbus A320-assal repül, pénzügyi zavarba került. A második áldozat az Air Italy volt, amely 2020 februárjában hirtelen felfüggesztette a működését. Az Alitalia sincs éppen ereje teljében, kénytelen átszervezni az újonnan alapított vállalatát, az „új” Alitaliát.

Tavaly a Wizz Air Olaszország hatodik legnagyobb légitársasága volt az utasok számát tekintve. Az olasz belföldi piac azonban nem létezett a fuvarozó hálózatában. Az olasz – valamint a norvég – belpiacra való berobbanásával a Wizz Air egyértelműen jelezte, hogy minden olyan területen képes és hajlandó megjelenni, ahol pénzt lehet keresni. Az országhatárok lezárása miatt erre a nagy földrajzi távolságokkal rendelkező nyugat-európai országok a legalkalmasabbak. Olaszország és Norvégia belpiaca a gyengélkedő nemzeti légitársaságok miatt támadható, és a Wizz Air nem is hagyja ki a ziccert. Váradi József a minap egy norvég lapinterjúban magyarázta el, hogy a magyar fapados gépei fia­talabbak, korszerűbbek és kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint a Norvegian vagy a SAS flottája.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.