Sebességgátlót akar az EU

A sebességkorlátozást felismerő rendszert párosítanák a tempomattal, és ezzel végleg megszűnne a gyorshajtás a kontinensen. Mindez nem scifi: heteken belül az Európai Parlament elé kerülhet a jogszabályjavaslat, amelynek révén radikálisan csökkenhetne a balesetek száma. De mi lesz az autóvezetők önmegvalósításával?

2019. 03. 05. 15:30
null
Felismeri a táblákat és visszaveszi a gázt az intelligens tempomat Forrás: 123RF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A technológia már-már utolérte és lassan bekeríti az európai férfiember utolsó igazi szabadságát: hogy tövig nyomja a gázt, kerül, amibe kerül. Telepített és mobil sebességmérők, térfigyelő kamerák rengetege, cellainformációk és még ki tudja, hányféle eszköz áll rendelkezésre, hogy ellenőrizzék és kordában tartsák a sofőröket. A korlátok egyre több felől épülnek: felokosítják az infrastruktúrát és telerakják elektronikával a járművek fedélzetét. Az EU legújabb, baleset-megelőzési csomagjában számos elem található, de mind közül a legnagyobb vihart valószínűleg az váltja ki, ha kötelezővé teszik az úgynevezett intelligens sebességkorlátozó rendszer (ISA) használatát.

De mi is ez a csodakütyü? Két közismert és széles körben alkalmazott sofőrsegédnek az összekapcsolása. Alapja a tempomat, amely valaha arra szolgált, hogy a kiválasztott sebességet automatikusan – a gázpedál nyomva tartása nélkül – megtartsa. Mára a tempomat – amely eredetileg egy mechanikus eszköz volt – elektronikus szabályozásúvá vált, és automata sebességváltóval összekapcsolva képes akár állóra fékezni az autót, ha a forgalom úgy kívánja, majd újra az eredeti sebességre gyorsítani. Ugyancsak közkeletű segédlet a KRESZ-tábla-felismerő, amelyből többféle is van: egyfelől a navigációs rendszer adatait használja, másfelől kamerával figyeli az út szélét. Drágább, igényesebb autókon mindkét módon tájékozódik a rendszer, de az egyszerűbb, adatbázison alapuló tájékoztatás bárkinek elérhető, akinek van okostelefonja, mobilinternet-előfizetése és telepítette a Waze applikációt.

A fenti két képességet kapcsolja össze a már emlegetett ISA, amikor a mindenkori sebességhatáron belül tartja a gépkocsit. Nem véletlenül hívják intelligensnek: nem mechanikusan követi a táblák parancsait, mert abból akár baleset is lehetne. A szoftverek algoritmusát ugyanis úgy alkották meg, hogy érzékeli, ha például a rövid ideig tartó, extrém gyorsítás az előzési manőver részét képezi. Ilyen esetben az ISA akkor sem venné el a gázt, ha az előzés közben a jármű olyan szakaszra ért, ahol már alacsonyabb a megengedett sebesség.

Felismeri a táblákat és visszaveszi a gázt az intelligens tempomat
Fotó: 123RF

A fő kérdés persze az, hogy az ISA csak tanácsadói szerepet tölt be, vagy „ő” a főnök: létezik ugyanis olyan üzemmód, amikor keresztülhúzza a vezető számítását: a motorba kerülő üzemanyag mennyiségének a csökkentésével kikerülhetetlenné teszi a lassítást. Az EU javaslata szerint ez a korlátozás ugyan vészhelyzetben felülírható lenne a gázpedál erőteljesebb lenyomásával, de ilyenkor pár másodperc után a rendszer fény- és hangjelzéssel figyelmeztet.

Az unió nemcsak a gyorshajtókra gondolt, hanem az ittas vezetőkre is: az alkoholszondás indításgátló-előkészítés és a fáradtságfigyelő is a kötelező felszerelés része lenne. Emellett vészfékezésjelző, tolatásérzékelő, automata vészfék, sávtartó rendszer és baleseti adatgyűjtő beszerelése szintén kötelező lesz az új gépkocsikban – feltéve, ha a tagországok is jóváhagyják a közösségi döntést, és nem puhítják fel.

A gyorshajtás ugyanis mintha a polgári szabadságjogok része lenne, amely a küzdőszellemen alapul. A gyorsulási versenyeket nem az arénákban, hanem a közutakon rendezik, a videómegosztók sztárjai azok a hősök, akik mobiltelefonjukkal rögzítik – sőt élőben közvetítik is –, hogy hánynak fittyet a sebességkorlátozásra és és általában az együttélés szabályaira. Az érem másik oldala, hogy a túlzsúfolt utakon az egyszeri autós úgy boldogul, ahogy tud: ha beállt a főút, iszkol a mellékutcákon, és igyekszik behozni a késést. Nagy felháborodást váltana ki, ha ilyenkor valamilyen mesterséges intelligencia, felettes hatóság elvenné a gázt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.