Strandpapucs helyett iskolatáska, füzet kerül a családok kosarába

Habár a családok nagy része még a szünidei vakáció utolsó napjait tölti valamelyik belföldi pihenőhelyen, a közelgő iskolakezdésre való felkészülés az augusztus 20-i szezonzárást követő napok egyik legfontosabb feladata lesz sok ezer háztartásban. Az áruházláncok, szaküzletek boltjaiban már taneszközök, papíráruk, iskola- és óvodakezdéshez szükséges árucikkek uralják a szezonális kínálatot, ami minden korábbinál bőségesebb. Már megjelent az első felmérés is, amely szerint a karácsonyi bevásárlási rohamhoz hasonló élénk fogyasztás zajlik ezen a területen.

2019. 08. 17. 10:48
null
Tavaly átlagosan 48 ezer forintot költöttek az alsós gyerekek szülei ebben az időszakban Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szeptemberi tanévkezdés közeledtével az egyik legaktuálisabb és több ezer családot foglalkoztató feladat az iskolához, óvodához és a felsőoktatási tanulmányokhoz kapcsolódó eszközbeszerzések lebonyolítása. A karácsony után a július és szeptember közötti időszak a második legnagyobb vásárlási szezon az év során a kiskereskedelemben – mutat rá a Deloitte által publikált „Deloitte back-to-school shopping survey” című friss felmérés.

Ezen hónapokban a lakossági fogyasztás számottevő részét teszi ki a taneszközök beszerzése a papírárutól a bútorokon, könyveken és ruházati termékeken át a műszaki, számítástechnikai és sporteszközökig, jelentős forgalmat generálva az iparcikkek, tartós fogyasztási eszközök kínálatával rendelkező kereskedőknek. Éppen ezen a széles területen zajlott le a legnagyobb volumenbővülés az elmúlt években a háztartások stabilan javuló jövedelmi viszonyainak köszönhetően, így a várakozások szerint idén is tekintélyes bevételek jelentkeznek majd a piacon.

Emellett nem szabad elfelejtkezni arról sem, hogy a családok őszi költségvetésében az újabb tanévhez kapcsolódó különféle szolgáltatások (tanfolyamok, fakultatív képzések, táborok, sportfoglalkozások, nyelvoktatás) igénybevétele már jelentős kiadási tételként jelentkezik havonta, az általános fogyasztás eddigi alakulása ugyanakkor itt is pozitív irányba mutat az előző évek értékesítéseihez képest.

Világszerte jellemző a fogyasztási szokások alakulására az év második felében, hogy a szeptemberi tanévkezdéshez szükséges beruházások meghatározzák a családok kiadásait, viszont uralkodó lett a vásárlók körében a tudatosság. Az Egyesült Államokban vizsgált trendek szerint például a költekezést ösztönző akciók egyre korábban kezdődnek, ezért a vásárlási kedv is hamarabb alakul ki a megszokottnál. Az európai kereskedelemben is érzékelhető, hogy egyre több család már júliusban lebonyolítja a nagy iskolai bevásárlásokat, a tanévkezdési beszerzések mintegy kilencven százaléka pedig sok helyütt még augusztus előtt lezajlik. Magyarországon egyelőre még később indul az általános vásárlási hullám a tanévkezdést megelőzően.

Tavaly átlagosan 48 ezer forintot költöttek az alsós gyerekek szülei ebben az időszakban
Fotó: Havran Zoltán

A GKI Digital tavalyi felmérése azt mutatja, hogy idehaza a megkérdezett érintettek mindössze 27 százaléka vásárol iskolakezdéshez szükséges árucikkeket augusztus első két hetében, 38 százalék inkább a hónap utolsó két hetét választja, míg a vásárlók harmada vagy előre hozza a vásárlást, vagy inkább szeptemberre hagyja. Azt is összegyűjtötték, hogy a háztartások mennyit költenek ebben az időszakban gyermekeik iskolakezdésére Magyarországon.

A tavalyi tendenciák szerint egy alsós gyerek iskolakezdéssel kapcsolatos kiadásai tavaly 48 ezer forintot, egy felsősé 61 ezer forintot tettek ki. A közép- és felsőoktatási intézménybe járók szüleinek ennél mélyebben kellett zsebbe nyúlniuk: a gimnazisták, szakközépiskolások esetén 68 ezer, az egyetemistáknál, főiskolásoknál 84 ezer forintot kellett költeniük átlagosan, gyermekenként. Ugyanazon felmérés szerint az USA-ban átlagosan 519 dollárt, azaz megközelítően 150 ezer forintot költöttek tavaly a háztartások.

A Deloitte kiemeli: ezen a területen is feltörekvőben vannak az internetes áruházak. Megállapítják azt is, hogy ugyan a műszaki cikkek tekintetében az online vásárlások aránya a nagy átlag dupláját is elérheti, ezzel együtt az iskolaszerek döntő többségét nem a webshopokból szerzik be a magyar szülők.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.