Tízpercenként vonat az új reptérről

Újabb európai nagyváros repülőterének vasúti kapcsolatát oldották meg úgy, hogy integrálják az országos hálózatba: a hét végén megnyíló berlini Brandenburg Airportét. Ferihegy kötött pályás megközelítését is hasonlóképpen képzelik el, de van terv a két végpont között ingajáratban közlekedő reptéri expressz fejlesztésére is.

2020. 10. 29. 6:55
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután évtizedes késéssel vasárnap tényleg megnyitják a német főváros új légikikötőjét, a Brandenburgi Nemzetközi Repülőteret (BER), az üzemeltető módosította az érintett kötött pályás járatok menetrendjét.

A sors különös fintora, hogy miközben a német főváros központi repterének az átadása műszaki hiányosságok miatt csaknem egy évtizedet késett, az oda vezető vasúti pályát időre elkészítették az építők. Így az a furcsa helyzet állt elő, hogy működő vasúti vonalszakasz vezetett egy építés alatt álló létesítményhez.

Az üzemeltető Deutsche Bahnnak (DB) ugyanakkor működőképes állapotban kellett tartani a vonalat és az állomást, ezért meghatározott időközönként járműveket indítottak rajta: a szellempályaudvaron szellemvonatok haladtak át, és ez a helyzet csak a hétvégén változik meg. A DB összesen mintegy 675 millió eurót fektetett be a vasúti pálya kiépítésébe. Ennek eredményeként 18,5 kilométeres kitérő épült a város külső körvasúti vonala felől, amely lehetővé teszi a távolsági és regionális vonatok számára, hogy megállhassanak a BER terminál alatt.

Az S-Bahn járatainak útját 8,6 kilométerrel hosszabbították meg a schönefeldi repülőtér korábbi végállomásától. Az üzemeltető kezdetben az S9-es vonalat terjesztette ki az új repülőtérre, húszperces követést biztosítva. Az utazási idő a repülőtérről 52 perc a Berlin főpályaudvar és 79 perc Spandau felé. Emellett az S45-ös vonalat október 29-i hatállyal meghosszabbítják, és egész nap tízperces követést biztosítanak. A DB Regio Reptér Express szolgáltatása, amely harminc perc alatt köti össze a BER-t a városközponttal, október 31-től indul. A DB több regionális vonal összekapcsolásával éri el azt, hogy óránként legalább négy vonatot indítsanak a repülőtér és a városközpont között. A távolsági vonatok esetében a Warnemünde–Berlin–Drezda IC, illetve a Rostock és Drezda között járó IC tér be a reptér föld alatti állomására. A berlini reptér a sokadik ­európai főváros, ahol a vasúti összeköttetést az országos hálózatba integrálva valósítják meg, legközelebb éppen Schwechat, Bécs légikitötője kínálkozik példának.

Az utolsó simításokat végzik a hétvégén megnyíló, jó közlekedési kapcsolattal rendelkező légikikötőben
Fotó: MTI/EPA/Hayoung Jeon

Budapesten is több terv született a főváros és Ferihegy vasúti összekötésére. Az egyik megoldás, amely már építési engedéllyel rendelkezik, a következő: a Ferihegy 1 terminál mellett elhaladó 100a jelű, Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalból Kőbánya-Kispest állomás után elágazik egy kétvágányú, villamosított kitérő, amely a repülőtér területén a föld alatt halad, a terminál alatt építik ki az állomást is, és a pálya a reptér területét elhagyva, Monor térségében tér vissza a fővonalhoz. Az idők során felmerült egy másik megoldás, amelynek során teljesen új, de a meglévő hálózattól elszigetelt pályát építenek ki a repülőtér és valamelyik budapesti fejpályaudvar között. Az építő cég vállalná a létesítés költségeit, cserébe megkapná a bevételt a szerződés ideje alatt. Végleges kormánydöntés még nem született a reptér kötött pályás összeköttetésének megvalósításáról.

Korábbi cikkünkre reagálva a Budapest Airport (BA) tagadta, hogy a reptér-üzemeltető bérleti díj fizetéséhez kötötte volna a hozzájárulását a reptéri vasút kiépítéséhez, valamint közölte, hogy aláírás előtt áll a BA és a kormány közti megegyezés a Ferihegyen tervezett fejlesztésekről.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.