Tombol a közműszámlás adathalászat

Megállíthatatlannak tűnnek a csalók azon erőfeszítései, amelyben víz-, gáz-, villany- vagy fűtésszámlának álcázott emailekkel próbálják lépre csalni a fogyasztókat.

Magyar Nemzet
2021. 02. 09. 16:03
Hackers try to access and alter data from an electronic poll books in a Voting Machine Hacking Village during the Def Con hacker convention in Las Vegas
Nem tanácsos gyanútlanul válaszolni az üzenetekre Fotó: Steve Marcus Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre gyakrabban találkoznak a fogyasztók olyan adathalász e-mailekkel, amelyek egyes közmű- és energiaszolgáltató cégek nevében érkeznek – közölte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a hozzá érkező jelzések alapján. A hatóság arra figyelmeztetett, hogy a hamis, adathalász vagy anyagi haszonszerzés céljából küldött elektronikus levelek szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, amelyeket a valódi szolgáltatóink küldenek.

A csalók célja nem csak az adathalászat lehet, előfordul az is, hogy a elmaradt befizetésre hivatkozva szólítanak fel pénz átutalására, ami a rászedett ügyfél anyagi kárát okozhatja. A MEKH pontokba szedte, mikre érdemes odafigyelni.

Nem szabad olyan címzettnek utalni, akinek a kilétében nem vagyunk biztosak
Fotó: 123RF

  • Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Ha gyanús, adathalász e-mailt kaptunk valamely szolgáltatóra hivatkozással, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további iránymutatást.
  • Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy az NKM nevében levelet küldők biztosan bűnözők, hiszen a társaság neve január 1-je óta MVM.

  • Emlékezzünk vissza, hogy megadtuk-e az e-mail-címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük.
  • Idézzük fel, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
  • Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet a bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
  • Figyeljünk arra, hogy az befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
  • Nézzük meg, hogy mi a számla fizetési határideje. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között nyolc napnak kell lennie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
  • Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
  • A téma legfrissebb hírei

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.