Új költséget hoz az azonnali fizetés?

Horváth Éva
2020. 02. 28. 14:14
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az azonnali fizetési rendszer (AFR) jövő hétfői startját már több banknál megelőzte a márciustól érvényes hirdetmények megjelenése. E közérdekű tájékoztatókat figyelmesen áttanulmányozó Bank360.hu szakértői helyenként találtak változó díjtételeket, amelyek egyértelműen az AFR bevezetésével lehetnek összefüggésben. Az új rendszerhez szükséges fejlesztések több milliárd forintos kiadást jelentettek a bankoknak az elmúlt esztendőkben, ám a szabályok szerint egy tranzakció csupán azért nem drágulhat, mert azt a korábbi egy-két óra helyett jövő héttől öt másodpercen belül dolgozzák fel a hitelintézetek. A bankok e kitételre ügyeltek is, hiszen az utalási díjaknál valóban nincs változás.

A másodlagos azonosítás igénybevételét azonban már nem mindegyik hitelintézet ajánlja fel díjmentesen. Pedig a március 2-tól induló rendszerben épp az a könnyebbség, hogy az ügyfeleknek a bankszámlaszám helyett elég lesz egy úgynevezett másodlagos azonosító is. Ez lehet egy e-mail-cím, mobiltelefonszám, a vállalkozásoknál adószám vagy a magánszemélyeknél az adóazonosító jel. A számlavezető bank felé külön jelezni kell, ha valaki másodlagos azonosítót szeretne megadni, azt viszont már a bank határozza meg, hogy ezt milyen módon és mennyiért lehet megtenni.

A Bank360.hu gyűjtötte információk szerint a Raiffeisen Banknál csak elektronikus formában regisztrálható a másodlagos azonosító, míg a CIB Banknál, a Budapest Banknál, a Sberbanknál és a Takarékbanknál ragaszkodnak a személyes ügyintézéshez. Közülük a Budapest Bank külön közli, hogy a másodlagos számlaazonosító regisztrációja és törlése a bevezetést követően egy évig díjmentes. Az Erste Banknál a mobilszám és az e-mail-cím a netbankon és a mobilbankon keresztül regisztrálható, viszont az adóazonosító jel vagy adószám megadására csak személyesen, a bankfiókban lesz lehetőség. A netbankos ügyintézés ingyen van, viszont a bankfiókban csak 2020. október 31-ig lehet díjmentesen regisztrálni. Ezután 1500 forintot kell fizetni az azonosító ­rögzítéséért. Az UniCredit Banknál a másodlagos azonosító regisztrációja bankfiókban 2000 forint, az eBanking-rendszeren keresztül 2020. december 31-ig díjmentes, utána 1000 forintba kerül majd. A K&H Banknál a mobilszám és e-mail-cím regisztrációjára online, az adószám és adóazonosító regisztrációjára online és személyesen is lesz lehetőség.

Az AFR indulása után további digitális megoldásokkal indulnak el a bankok, ezek közül a fizetési kérelem és a QR-kódos utalás a legérdekesebbek – mutat rá a Bank360.hu. A fizetési kérelem valamelyik másodlagos azonosító ismeretében is elküldhető. Annak, aki megkapja, nincs más dolga, mint jóváhagyni az utalást. Egy fizetési kérelem jóváhagyására legfeljebb 30 nap áll majd rendelkezésre. A QR-kódos utalás esetében a szolgáltató kinyomtat egy papírt egy egyedi QR-kóddal, amit a netbankon keresztül letölthet, a vásárló beolvassa a kódot, beüti a fizetendő összeget és jóváhagyja az utalást.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.