Újabb reptéri dróntámadás

Újabb nagy európai légikikötő forgalmát kellett leállítani pár napja drónberepülés miatt: a frankfurti repülőtéren helikopterekkel igyekeztek tetten érni a röptetőt, ám ez nem sikerült. Európában évről évre rohamosan növekszik a drónészlelések száma.

2019. 03. 25. 7:41
Airplane flies over a drone during the Polar Bear Plunge on Coney Island in the Brooklyn borough of New York
Az ismétlődő esetek miatt szigorú szabályokra lesz szükség Fotó: Carlo Allegri Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drónberepülés miatt fél órára leállították a légi forgalmat a frankfurti repülőtéren, a világ egyik legforgalmasabb légikikötőjében péntek délután, közölte a létesítmény szóvivőjére hivatkozva a Reuters. Az incidenst egyetlen drón okozta, melyet a rendőrség helikopterrel igyekezett felderíteni, azonban nem járt sikerrel. A közlekedés viszonylag gyorsan normalizálódott, nem alakult ki káosz – közölte a szóvivő Twitter-bejegyzésében. A forgalomirányítók szerint a pilóták által jelentett drónészlelések tavaly csaknem megkétszereződtek Németországban 2017-hez képest. De nem is ez az első, forgalmas nemzetközi létesítmény ellen intézett dróntámadás: emlékezetes, hogy a karácsonyi csúcsforgalomban London Gatwick repülőterét kellett drónok miatt 33 órán át zárva tartani.

Az ismétlődő támadások rávilágítanak, hogy a közeljövőben elkerülhetetlen lesz ezeknek az eszközöknek a hatósági ellenőrzése, irányítása, a szabályszegők ártalmatlanná tétele. Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója lapunknak korábban arról beszélt, a hazai légi irányítás számára világos, hogy a meglévő eszközeivel képtelen irányítani a megszámlálhatatlan drónt. A jelenlegi szabályok szerint ha egy repülőgép fel kíván szállni Magyarország területén, annak ezt be kell jelentenie a légi irányításnál, amely engedélyt ad, és nyomon követi a haladását. Csakhogy egy néhány dekás szerkezet, amely alig emelkedik a házak teteje fölé, láthatatlan a szolgálatok számára és nincs is értelme irányítani. Erre a célra egy emberi beavatkozás nélkül működő, egyszerre akár több ezer repülő eszközt azonosító, követő és szükség esetén beavatkozó informatikai rendszer létrehozása szükséges.

Az ismétlődő esetek miatt szigorú szabályokra lesz szükség
Fotó: Reuters

A drónok egyre gyakrabban röpködnek a személyszállító gépek közelében. A legnagyobb videómegosztón látható egy felvétel, amelyen a kamera a leszálló repülőgépet felülről fényképezi. Előfordult már olyan baleset is, amikor a leszálló gép nekiütközött egy rossz helyen cirkáló drónnak. A balesetveszélyes légi eseményekkel foglalkozó bizottság (Airprox Board) adatai szerint 2018 végéig 128 vészhelyzetet jegyeztek fel csak az Egyesült Királyságban. A drónokról és más repülő szerkezetekről szóló jelentések túlnyomó részében egyértelműen azonosították a pilóta nélküli, távirányítású repülő szerkezeteket.

Szepessy Kornél szerint a drónok száma hat-hét éven belül tízmillióra emelkedhet világszerte, hazánkban pedig 2020-ra a drónos repülések száma elérheti a napi harmincezret – most éppen ennyi kereskedelmi légi járat közlekedik naponta Európában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.