Útvesztő a banki bürokráciában

A pénzmosás elleni előírások nyomán június végéig szinte minden banki ügyfélnek ismételten azonosítania kell magát. Ahogy a Magyar Nemzet a minap megírta, erre ugyan több lehetőség is nyitva áll, ám úgy tűnik, sokaknak a hagyományos, személyes ügyintézés lesz a járható út, hiába adottak már a digitális ügyintézési csatornák.

Rácz Gergő
2019. 04. 03. 9:36
null
Június 26-ig kell az ügyfeleknek igazolniuk magukat Fotó: MTI/Rosta Tibor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha szinte minden bank kiemelt területként tekint a digitalizációra, a következő, tömegeket érintő komolyabb adminisztrációs feladatot is ugyanúgy intézheti el az ügyfelek többsége, mint tíz éve: sorban állva a bankfiókban. A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni, 2017 júniusában hatályba lépett törvény előírása szerint a magyarországi hitelintézeteknek legkésőbb június 26-ig azonosítaniuk kell valamennyi ügyfelüket. Ha ez elmarad, június 27-től kezdve a pénzintézet köteles megtagadni a megbízások teljesítését.

Legutóbb piaci körképben igyekeztünk megtudni, hogy az ügyfelek milyen csatornákon keresztül tudnak eleget tenni az előírásoknak. Noha a piacszabályozás alapján már a legtöbb ismert digitális csatorna is adott lenne, a bankok mégis a hagyományos utat választják. A többségük a személyes találkozót, illetve a postai utat részesíti előnyben.

Igaz, ez a választás sem áll rendelkezésre mindenhol. A nagybankok ugyanis még a postai ügyintézést sem teszik mindig lehetővé. Az Unicredit lapunknak küldött tájékoztatása szerint fiókjaiba várja ügyfeleit, míg a K&H jelenleg elérhető hirdetménye is egyedül a személyes ügyintézést teszi lehetővé.

A postai ügyintézés sem feltétlenül egyszerű. Mellékelni kell a rendelet által előírt nyilatkozatot, amit a bankok honlapján többnyire nem szerkeszthető PDF-formátumban töltöttek fel, vagyis azt is ki kell nyomtatni, majd kézzel kitölteni. A nyomtatásra amúgy is szükség lenne, lévén az ügyfélnek alá is kell írnia a nyilatkozatot, ezután tudja beszkennelni vagy lefényképezni a dokumentumot.

Június 26-ig kell az ügyfeleknek igazolniuk magukat
Fotó: MTI/Rosta Tibor

Ha épp nincs elérhető közelségben nyomtató, ez ismét kellemetlenséget és némi költséget is jelent. Az egyes bankok gyakorlata is eltérő. Például a CIB honlapján olvasható tájékoztatásban annyit emelnek ki, hogy a lakcímkártyának kizárólag a lakcímet tartalmazó oldaláról készült másolatot küldjék el a banknak, amit amúgy e-mailben is beküldhetnek az ügyfelek.

Ehhez képest az MKB-nál az ügyfél a szükséges dokumentumok másolatát postai úton kizárólag abban az esetben küldheti be, ha a benyújtott okmánymásolatokat közjegyző vagy magyar külképviseleti hatóság hitelesítette.

Szolgáltatótól függően a folyamat leginkább azoknak okozhat nehézséget, akik koruk vagy egészségi állapotuk miatt nehezen tudnak eljutni egy bankig.

Ez különösen a kisebb vidéki településeket érinti, ahol a legtöbb fiókot bezárták, és szinte kizárólag a Takarékbank bankbuszára számíthatnak. A mozgásukban valamiért korlátozott ügyfelek meghatalmazott útján is eleget tehetnek az azonosítási kötelezettségeiknek.

Jelenleg az általános információhoz való hozzájutás is sokszor nehézkes. Mint korábbi körképünkből kiderült, több bank már számos csatornán, számlakivonatokon, levélben vagy elektronikus úton felhívta ügyfelei figyelmét a kötelező adategyeztetésre. Akik erről valamiért lemaradtak vagy többletinformációt szeretnének, nincsenek könnyű helyzetben.

Végignéztük a nagybankok honlapjait, és ahol sikerült is megtalálni az idevágó információkat, nem volt könnyű dolgunk. Mi ráadásul célirányosan kerestünk, a szükséges egyeztetésről mit sem tudó ügyfelek ezen a fronton aligha szembesülhetnek azzal, mi vár rájuk, ha lemaradnak az adategyeztetésről. Korábbi felmérésünkben a tömeges ügyfélbázissal rendelkező OTP és Erste is áprilisra ígérte tájékoztató kampányának indítását.

Egyelőre egyik pénzintézet internetes és mobilbanki felületein sem találtunk tájékoztatást vagy saját formanyomtatványt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.