Villanymotor mozgatja a világot

Az ezredfordulón költözött át hazánkba a brit fémmegmunkáló családi vállalkozás, a Doherty, ám az iparág jelentős változása, a robotizáció és az Ipar 4.0 követelményei miatt most ismét az alapoktól kell újraépíteni a termelésüket. A nagy átalakulásra azért van szükség, mert az elektromotorok előállítása, amelyekhez alkatrészt gyárt a cég, nagymértékű fellendülés előtt áll.

2019. 08. 15. 13:39
null
Jim Doherty szerint hatalmas növekedés előtt állnak az e-gépkocsik beszállítói Forrás: Doherty Hungary
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás idején alakult magyar családi vállalatok ezekben az években élik át eddigi legnagyobb kihívásaikat: kiesnek a munkából az alapítók, miközben teljesen átalakul a gazdasági környezet is. A brit Doherty 1934-es alapítása óta számos megrázkódtatáson esett át, ezért a családnak volt módja megtanulni, hogy kell túlélni, mi több, megerősödve túlélni a kríziseket.

A cég életében például nagy változás volt, amikor 1988-ban, követve legnagyobb megrendelőjük, a Siemens óhaját, leépítették otthoni kapacitásaikat, és tíz géppel, tíz emberrel megkezdték a működésüket Orosházán. Húsz év alatt jócskán felfuttatták az elektromos motorokhoz készülő tengelyek termelését, tíz helyett immár kétszáz-kétszázhúsz emberrel dolgoznak. Csakhogy időközben az iparágban, az elektromos motorok gyártása területén forradalmi változások játszódnak le, és egyik évről a másikra immár tízszer többféle, és mennyiségre is tízszer annyi tengelyre van szükség.

Jim Doherty, a cég tulajdonosa és vezérigazgatója lapunk kérdésére rámutatott, hogy mivel mind a hibridek, mind az elektromos autók elektromos motorral működnek, a hozzájuk hasonló beszállítók előtt hatalmas lehetőség áll. Ráadásul elektromos motorokra nemcsak az autókhoz van szükség, hanem a teljes e-mobilitási szektor igényli azokat, ahogyan az intelligens épületek, a szerszámgépek, a háztartási gépek és a drónok. Egyre kisebb költséggel léphet piacra egy olyan cég, amely e-gördeszkát vagy e-rollert, esetleg elektromos biciklit kíván piac­ra dobni, mivel a motorok teljesítménye megnőtt, és az energiatárolás módszerei is fejlettebbek.

A lehetőségek azonban kihívásokkal is járnak. A gyártóknak nagy tudású szakemberekre és új gépekre van szükségük. Változtatni kell a mérési metódusokon és a munkamódszereken. Az egész gyártást máshogy kell tervezni, ha a nulla százalék selejt a cél. Jim Doherty szerint egyértel­műen az automatizálás a kulcs, az Ipar 4.0, de ez nem azt jelenti, hogy meg kell válni az emberektől, hanem azt, hogy a lehető legmegbízhatóbb eljárásokra van szükség. A gépekre pedig csak a monoton munkát lehet bízni.

Jim Doherty szerint hatalmas növekedés előtt állnak az e-gépkocsik beszállítói
Fotó: Doherty Hungary

Jim Doherty elmondta, hogy termékeiket olajban munkálják meg, amely vékony filmet képez a felületen, így akadályozva a pontos mérést. Nagyszerű lenne, ha a kamerák képesek lennének húsz különféle terméket megkülönböztetni másodperceken belül, és eldönteni, melyik megfelelő és melyik nem az. Pillanatnyilag 120 ezret állítanak elő egy-egy munkadarabból, de jövőre lehetőségük lesz akár egymillió eladására is. Ilyen ugrást csak akkor hajthatnak végre, ha alaposan felkészülnek rá, mondta a tulajdonos, különben hatalmas költségeik lesznek. Megvizsgálták hát egy megmunkálási szakértővel közösen a kutatást és fejlesztést, majd tesztelték az eredményt. Ha minden jól alakul, akkor a Doherty lehet az egyike azon kevés gyártónak, amely új módszert alkalmaz az alkatrész előállítására, és ezzel komoly előnyre tesz szert.

– Az új üzleti ciklus kezdetekor az új gondolkodásmód elsajátítása a legfontosabb, ezt követi sorrendben a képzett munkaerő és a modern géppark – hangsúlyozta a tulajdonos.

Nagy mennyiség helyett speciális alkatrészek előállítására törekednek. Innovatívabbnak kell lenni, kisebb példányszámban kell gondolkodni, rugalmasabbá kell válni, több méretben és változatban kell gyártani a termékeket. Új fejlesztésekre van szükség a robogók, az e-szörfök és a drónok elektromos meghajtásához.

Több elektromos autót gyárt a VW

A benzin-elektromos járművek helyett a tisztán akkumulátoros hajtásláncokra koncentrál a jövőben a Volkswagen, legalábbis az Egyesült Államok piacán. A német cég korábban plug-in hibridekkel szerette volna meghódítani Észak-Amerikát, hogy orvosolja a dízelmotorok kitiltása miatt kiesett forgalmát. Most mégis a villanyautókra szavaz, legalábbis a tengerentúlon: a Volkswagen nem beszélt arról az amerikai újságíróknak, hogy Európában is kegyvesztetté váltak volna hálózatról tölthető hibrid modelljei. Mint látható, a 2015-ös dízelbotrány óta egészen átalakult a gondolkodásmód a világ egyik és Európa egyértelműen legnagyobb autógyártójánál: míg korábban a dízelmotorok segítségével igyekeztek megfelelni az uniós kibocsátási kvótáknak – köztudott, hogy az öngyulladós motorok kevesebb szén-dioxodot bocsátanak ki, mint a benzinesek –, mára az elektromos hajtásban látják a fejlődés zálogát. Az elektromos hajtásra való áttérés azonban a teljes háttéripart érinti, a beszállítókat, a fejlesztéssel foglalkozó cégeket, a kutatókapacitásokat is. A Continental például a minap közölte, hogy nem bővíti tovább a belső égésű motorokhoz üzemanyag-befecskendezőket előállító üzletágát. Ehelyett a jövőben a figyelem és a beruházások nagy része az elektromos autók számára szükséges alkatrészeknek jut.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.