Cenzúrázási szándékkal vádolják a német CDU elnökét

A véleményszabadság korlátozásának szándékát vetik a német Kereszténydemokrata Unió (CDU) elnökének szemére német politikusok, újságírók és civilek egy videoblogger (vlogger) A CDU pusztítása című munkája körül kialakult vitában. Annegret Kramp-Karrenbauer vélelmezett törekvése ellen petíció is indult. A pártelnök keddi nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy bírálói tévednek, és a vita valójában arról szól, hogy miként alakítja át a közösségi média a kommunikációt és a politikai kultúrát.

Forrás: MTI2019. 05. 28. 20:42
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A CDU mindig is a véleményalkotás szabadságának és a vélemények sokszínűségének védelmezője marad – szögezte le Annegret Kramp-Karrenbauer. Azonban a közéleti viták és a véleményformálás módjáért, stílusáért mindenki felelős, aki megszólal a nyilvánosságban, főleg a fokozottan feszült időszakokban, például választási kampány idején – tette hozzá.

Az ügy előzménye, hogy a YouTube videomegosztó portál egyik legnépszerűbb német vloggere, Rezo, aki korábbi munkáiban nem foglalkozott politikával, az európai parlamenti (EP-) választás előtt nyolc nappal jelentkezett egy ötvenperces alkotással, amelyben a CDU tevékenységét elemezte, és arra a megállapításra jutott, hogy nem szabad erre a pártra szavazni.

A választásig csaknem tízmilliós nézettséget elérő videóra a CDU előbb egy videóval készült válaszolni, majd elvetették az ötletet, és végül csak meghívták az alkotót egy beszélgetésre, állításait pedig mozgóképek helyett írásban igyekeztek cáfolni, amit a német sajtóban széles körben félresikerült válságkezelésként értékeltek.

Rezo a vasárnapi EP-választás előtt két nappal újabb munkával jelentkezett, egy videós állásfoglalásban több mint 90 vloggerrel együtt arra biztatta a nézőket, hogy a klímaváltozás és a természeti környezet „visszafordíthatatlan pusztítása” miatt ne szavazzanak a CDU-ra, a bajor testvérpárt Keresztényszociális Unióra (CSU), a koalíciós társ Német Szociáldemokrata Pártra és az éghajlatváltozásra vonatkozó „tudományos konszenzust tagadó” – a CDU/CSU pártszövetségtől jobbra álló – Alternatíva Németországnak (AfD) pártra.

Elemzők szerint ezek a YouTube-videók is hozzájárultak ahhoz, hogy a CDU története leggyengébb eredményét érte el a választáson, és részben a „Rezo-hatás” következménye, hogy alig 10 százalékos a párt támogatottsága a legfiatalabb szavazók körében.

Annegret Kramp-Karrenbauer a választás tanulságait értékelő hétfői tájékoztatóján aláhúzta, hogy a CDU nem kezelte jól a helyzetet, ami azonban nem változtat azon, hogy „kampány” és „hangulatkeltés” zajlik a párt ellen.

Hozzátette: bizonyára a sajtó tevékenységének szabályairól szóló heves vitához vezetne, ha a YouTube-vloggerek mintájára 70 német lap szerkesztősége egy választás előtt két nappal közös állásfoglalásban eltanácsolná az olvasókat a CDU támogatásáról. Ezért meg kell vizsgálni, hogy milyen szabályok érvényesülnek a sajtó „analóg” világában, és milyen szabályozásra lenne szükség a „digitális” világban.

Később pontosította szavait, mint mondta, csak a választási kampányokra vonatkozó szabályokról kellene elgondolkodni. Felvetése azonban így is bírálatok újabb özönét indította el, két újabb YouTube-vlogger pedig online petíciót indított „Kramp-Karrenbauer asszony, ne cenzúrázzák a véleményszabadságunkat!” címmel. A kezdeményezők felhívásukban úgy vélték, hogy a pártelnök hétfői állításai a véleményszabadság elleni támadást jelentenek, és azt a veszélyt hordozzák, hogy választási kampány idején szűrőprogramokat vetnek majd be a „kellemetlen videók” eltávolítására. A change.org oldalon indított petícióhoz 20 óra alatt – kedd délutánig – több mint 32 ezren csatlakoztak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.