Elfogy a kifutó az óriásgépek alatt

Eljárt az idő az utasszállító óriás repülőgépek felett, úgy látszik, a légitársaságoknak nem éri meg üzemeltetni őket — még a modernebb változatokat sem. A legutóbb kivezetett szuperjumbónak még arra sem volt ideje, hogy emblematikussá váljon.

Mártonffy
2019. 02. 17. 11:20
General view shows an Airbus A380 at the final assembly line at Airbus headquarters in Blagnac near Toulouse
Nem kellett a légitársaságoknak az emeletes monstrum Fotó: Regis Duvignau Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az óriásgépek alkonyának legutóbbi jeleként az Airbus bejelentette, hogy beszünteti A380-s modellje gyártását, az utolsó darabokat 2021-ben szállítják le, többek között az Emiratesnek. Pedig az emeletes szuperjumbót egyaránt imádták az utasok, a repülés megszállottjai és a csúcsvezetők. De ­hiába, ha a világ legnagyobb utas­szállító gépe egyetlen igazán számító csoport szívét nem tudta megnyerni: a légitársaságokét.

A hanyatlás jelei már régóta mutatkoztak, a legutóbbi időkig éppen a dubaji légitársaság megrendelése tartotta lélegeztetőgépen az A380-as gyártását. Az Emirates azonban – követve az ausztrál Qantas korábbi példáját – visszamondta a rendelést. Az elmúlás sorsára jutott az eredeti jumbo, a Boeing–747-es is, tavaly mindössze hatot szállítottak belőle. Az amerikai légitársaságok száműzték flottájukból, ma már többnyire csak teherszállító változatukat használják. – Nem kétséges, leáldozott az ideje a nagy, négy hajtóműves utasszállítóknak – jegyezte meg rezignáltan a CNN-nek Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója.

Pedig az ég óriásai jelentették valaha a polgári repülés jövőjét. A Boeing összesen ezerötszáz 747-est gyártott ötven évvel ezelőtti születésétől fogva, s a jumbo azonnal népszerűvé vált, az utasok önfeledten rohangáltak föl-le a két szint közötti lépcsőn. A légitársaságok is hamar megkedvelték, a Pan Am, a Japan Airlines azonnal bevásárolt belőlük. A legtöbb még működő darab a British Airways, a Cathay Pacific és a Korean Air flottáiban szolgál.

Nem kellett a légitársaságoknak az emeletes monstrum
Fotó: Reuters

Az 1970-ben alakult európai Airbus később elirigyelte amerikai riválisa nagygépes sikereit, s ő is hasonló vonalra állt. Akkoriban abból indultak ki, hogy a nagy repülőterek egyre zsúfoltabbak lettek, megnőtt az utasforgalom, így észszerűnek tetszett masszív gépek forgalomba állítása – nagyobb üzemanyag-hatékonyság mellett.

Az Airbus A380 kifejlesztése 25 milliárd dollárba került, de elhibázott időben, 2007-ben állt forgalomba. Éppen akkor, amikor kitört a globális pénzügyi válság. Az utasforgalom meredeken esett, s ez két évre megakasztotta az iparág növekedését. – Tíz évvel elkéstünk az A380-as gyártásával – mondta Enders. Az Airbus eddig mind­össze 234-et szállított le a modellből a tervezett 1200 helyett.

A harmadik legendás gép, a brit–francia Concorde pedig már születésekor halálra volt ítélve, mivel az Amerika, Nagy-Britannia (Európa) és a Szovjetunió közti politikai versengésből született. 1976-ban állt forgalomba, utoljára 2003-ban repült.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.