Német belpolitikai vita az autópályákról

Újra napirendre került az autópályák sebességkorlátozásának kérdése a német parlamentben, miután a Zöldek támogatását élvező, 130 km/órás sebességhatár bevezetését szorgalmazó petíciót 66 ezer ember írta alá. Rossz hír ez Andreas Scheuer közlekedésügyi miniszter számára, aki az autópályadíjak terén az Európai Bíróság elmarasztaló döntése miatt vesztett csatát.

Buzna Viktor
2019. 06. 25. 16:59
The highway bridge Salzbachtalbruecke at the A 66 motorway is pictured near Wiesbaden
Érzékeny téma: újra napirenden a sebességkorlátozás Fotó: Ralph Orlowski Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németország rendelkezik a tizenötödik legjobb minőségű útinfrastruktúrával a Világgazdasági Fórum nemzetközi rangsorában, az Eurostat tavalyi felmérése pedig a gépjárművek mennyisége miatt emeli ki a német fogyasztókat: ők ugyanis az ezer főre jutó személyautók mennyiségében az uniós lista negyedik helyén állnak. Ebből a két adatból is látszik, hogy az autózás érzékeny téma a legerősebb európai gazdaságban, s különösen a méltán híres német autópályák kerülnek időnként belpolitikai viták középpontjába. Most az autópályák szabályozását célzó vita éleződik a pártok között, a kereszténydemokrata–szociáldemokrata kormány ellenzéke ráadásul az Európai Bíróság támogatását is élvezi. A testület múlt hét kedden hozott döntésében elítélte a kormány korábbi döntését, ami külön autópályadíj befizetésére kötelezné az országon áthaladó, külföldi gépjárműforgalmat.

Korábban csak bizonyos méretű gépjárművek voltak kötelesek autópályadíjat fizetni, az egyre növekvő forgalmat Andreas ­Scheuer közlekedésügyi miniszter az átutazók megadóztatásával csökkentené. A külföldi pályahasználókat sújtó elképzelést azonban a két legjobban érintett ország, Ausztria és Hollandia bíróság elé vitte, ezt követően született meg az elmarasztaló döntés. A közlekedési bizottság holnap ülésezik a német parlamentben, és az ellenzék máris jelezte, hogy az Európai Bíróság ítéletét kiemelten kezelik. A matricarendszer kidolgozásával korábban megbízott két vállalat ugyanis a döntés után bejelentette, háromszázmillió eurós kártérítést követelnek a német kormánytól.

Érzékeny téma: újra napirenden a sebességkorlátozás
Fotó: Reuters

A magát az „autósok szóvivőjének” beállító Scheuer más vitában is vesztésre áll. A közlekedésügyi miniszter a sebesség korlátozásáról szóló, örökzöld témában az autópályákon a megengedő szabályozás híve, a kritikusok azonban erősödnek. A parlamentben hétfőn meghallgatták a 130 km/órás sebességkorlátozás mellett kampányoló evangélikus egyházfőt, Christian Fuhrmannt, miután az egyház petícióját 66 ezer ember támogatta.

Fuhrmann egy interjúban elmondta, elsősorban a klímaváltozás miatt támogatják a sebességkorlátozást. Ebből is látszik, hogy a szigorúbb szabályozás zászlóvivői a német belpolitikában megerősödő Zöldek. Jelenleg az autópályák hetven százalékán nincs sebességkorlátozás, a zöldpárt 2020-tól vezetné be az általános, 130 km/órás határt. Bár korábban javaslatuk elbukott, a petíció hétfői parlamenti vitájával kapcsolatban jelezték: támogatják az evangélikus egyház kezdeményezését, és azt a közlekedési bizottság szerdai ülésén is napirendre tűzik majd.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.