Vörös-tengeren úszó bomba

A Safer hatvan kilométerre a jemeni El-Hudajda városának partjaitól horgonyoz.

2020. 06. 26. 10:12
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Safer hatvan kilométerre a jemeni El-Hudajda városának partjaitól horgonyoz. A 360 méter hosszú és hetven méter széles óriási hajó egy olajtároló a Vörös-tengeren, teljes kapacitása 3,2 millió hordó, bár jelenleg „csak” 1,1 millió hordót rejt a gyomra. Félő, hogy ez az úszó bomba most a levegőbe repül.

Mikor Jemenben 2015-ben kirobbant a háború, és a lázadó húszi milíciák El-Hudajdát, az ország legfontosabb kikötővárosát és kereskedelmi központját is elfoglalták, a Safer tankerhajó is a kezükre jutott. Az értékes zsákmánnyal azonban nem tudtak mit kezdeni, hiszen nem volt kinek eladni. Így aztán a hajó és rakománya ott rohad a tengeren. Szó szerint: az elmúlt öt évben a tanker a nyílt vízen vesztegelt, miközben teljesen elmaradtak a karbantartási munkálatok. A forróság, a sós és párás levegő, a tenger viszont lassan kikezdte a hajótestet. A tankokban hagyott, évek óta mozdulatlan olaj fölött veszélyes gázok gyűltek fel, amelyek azzal fenyegetnek, hogy a több százezer tonnás hajó a levegőbe repül.

Ha a Safer a kémiai reakciók miatt netán tényleg felrobban, elsüllyed, vagy az 1,1 millió hordónyi olaj valamilyen más módon a Vörös-tengerbe jut, annak beláthatatlan következményei lehetnek. A nemzetközileg elismert jemeni kormány figyelmeztetett, ha ez bekövetkezik, az négyszer olyan káros lesz, mint az Exxon Valdez tankerhajó 1989-es balesete, amelyet a világ egyik legsúlyosabb természeti katasztrófájaként tartanak számon. A szerencsétlenség nem csupán az egyébként is humanitárius összeomlás szélén táncoló Jement, de a Vörös-tenger és az Ádeni-öböl partvidékének jelentős részét lényegében lenullázná. A tengeri élővilág, a madarak, a halászat, az ivóvíz, a hajózás, a turizmus, az olajipar mind megszenvedné a katasztrófát.

Harcoljanak bármelyik oldalon, ez senkinek sem érdeke. A húszik mégsem engednek, mert akkor a hatvanmillió dollár értékű zsákmányról is le kellene mondaniuk. Ezért aztán az ENSZ szakembereit nem engedték fel a hajó fedélzetére, és leszögezték, hogy bármi történik, azért csakis a Szaúd-Arábia vezette koalíciót terheli a felelősség. A természeti szerencsétlenség folyamatos fenyegetést jelent számukra és az egész világ számára is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.