Férfikar, suhogó angyalszárnyak között

A Bubnó Tamás vezette Szent Efrém Férfikar Wings című lemeze föld körüli és időutazás a szakrális zenében. Hallhatunk többek közt afrikai gospelt, szardíniai altatót és átdolgozott ukrán népdalt.

Juhász Kristóf
2019. 08. 14. 12:45
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wings címmel rögzítette legújabb lemezét a Bubnó Tamás vezette Szent Efrém Férfikar. A cím a borítófüzet tanúsága szerint az angyalszárnyra utal: „a test nélküli mennyei erők legföldibb attribútumát, a szárnyukat idézi föl, melyekkel oly gyorsan és hatékonyan viszik el a segítséget mindenfelé a nagyvilágba”. Az angyalokkal manapság a legtöbb halandó az őrangyalunkhoz címzett gyermeki ima formájában találkozik, jóval kevesebben tanulmányozzák Pszeudo-Dionüsziosz Areopagitészt, avagy Areopagita Dénest, aki az egyháztörténet jelen állása szerint Kr. u. 500 körül elsőként tárgyalta az angyali rendeket.

De bonyolult dolog is az égi hierarchia meg a hozzá kapcsolódó irodalom, a borítófüzet is tapintatosan csak kétismert rendet említ, a kerubokat és a szeráfokat. A Szent Efrém Férfikar amúgy is a legnyilvánvalóbb ponton közelít az angyalokhoz: nekik is egyik fontos feladatuk, hogy Istent dicsőítsék énekükkel. Ahhoz meg, hogy a zene szárnyain valaki olyan helyre kerüljön, ahol már angyalszárnyak is suhognak, nem kellenek komolyabb előtanulmányok.

A Wings afféle föld körüli és időutazás a szakrális zenében. Hallhatunk afrikai gospelt, szardíniai altatót, átdolgozott ukrán népdalt, in­diai himnuszt, görög Trishagiont, vagyis a Szentháromság tiszteletére írt dalt, protestáns könyörgést az eperjesi Graduálból és természetesen saját szerzeményeket is.

A Szent Efrém Férfikar nemhiába kutatja és mutatja be már 2002 óta a bizánci rítusú keresztény világ vokális örökségét és indul erről a biztos alapról szerteágazó zenei kalandozásokra: a mennyiségére tekintélyes, 18 éneket rejtő CD-n nemcsak úgy egymásra vannak hajigálva az énekek, hanem határozott gondolati, dramaturgiai íven vannak végigvezetve. Ennek kibogarászásában is segítségünkre van a borítófüzet, amelyben az angol, arámi, egyházi szláv, görög, hindi, latin, magyar, galikoportugál, sotho, szárd, szerb és ukrán szövegeket magyarul és angolul is olvashatjuk.

Bár ez a zene jellegénél fogva az emberi hangé, hallunk hangszereket is a lemezen. A hangolt csengők a Szent Efrém fellépéseinek állandó szereplői, a Wingsen is több énekben színesítik a kórus hangzását, illetve Bubnó Lőrinc két önálló Harang imájában hasonló dramaturgiai szerepet töltenek be a lemezen, mint a különböző liturgiákban: átvezetnek, összekötnek, elválasztanak, hangsúlyoznak. Három énekben dobot is hallunk, mindjárt a lemezindító, Bubnó Márk átdolgozta sotho gospel második felébe is beleduhog, hogy aztán biztos alapot adjon a finálé kibomló monumentalitásának.

Nagy kedvencem a másik is, egy görög újévköszöntő kalanta (kolindának is nevezik a főleg Kelet-Európában ismert karácsonyi vagy újévi köszöntőket), az Archiminia, mely lényegében Szent Bazilt, avagy Vazult hívja meg az ünneplő házba vendégségbe, lakomázni, dalolni. A harmadik majdnem a lemez közepe, a 10. ének, Alfonso X el Sabio, vagyis X. (bölcs) Alfonz kasztíliai király szerzeménye, a sodró lendületű Santa Maria Amar. Szűz Mária dicséretén túl egy csoda történetét meséli el az 1200-as évek otthonosan nyílt és közvetlen modorában: egy apátnő megesett a háziszolgájától, de a püspöki feddést és az őszinte bűnbánatot követően Szűz Mária világra hozta helyette a gyermeket és gondoskodott neveltetéséről. Ebben az énekben a dob mellett sípok is erősítik a kor egyszerre emelkedett és frivol miliőjét.

Ha valóban elkezdjük fölfedezni a zene mellett a szövegeket is, látjuk, hány- és hányféleképpen szólítható meg Isten. Mindnyájunknak megvan a maga istenképe és a maga kommunikációs csatornái az Úrhoz – itt is bármelyik ének lehet segítségünkre privát lelkigyakorlatunkban. Különösen megható a Ragupathi Raghav Raja Ram „szentefrémesített”, világvallások közti megbékélést hirdető himnusza. Ez az utolsó előtti dal. Az utolsó pedig – szintén Bubnó Márk feldolgozásában – egy amerikai népdal, amely mindnyájunkat megszólít, mint nővéreket, fivéreket, apákat, anyákat, és bűnösöket, hogy merüljünk alá a folyóba imádkozni.

Szent Efrém Férfikar: Wings. Fonó Budai Zeneház, 2019.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.