Így mesélj, hogy olvasson

Egy nagyon fontos kézikönyv jelent meg, amelyik az alcíméhez méltóan tényleg valódi és érvényes tanácsokat képes adni szülőknek, akik szeretnék, ha gyermekük többet és jobbat olvasna.

Nagy Koppány Zsolt
2019. 12. 10. 16:04
null
Nem mindig a díjnyertes mű a legjobb választás Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevallom, kissé kételkedve vettem kézbe a kötetet, riaszt ugyanis az a könyv, amiről elsőre nem tudom pontosan megállapítani, hogy micsoda, annyira tele van információval a cím- és a hátlapja, meg hát az ilyen tanácsadó könyvektől amúgy is mindig rosszul leszek, semmilyen problémát nem oldanak meg, de legalább jó drágák.

Úgyhogy igencsak meglepődtem, amikor elkezdtem olvasni, és az első oldalak után nyilvánvalóvá vált, hogy egy nagyon fontos kézikönyvre bukkantam, amelyik az alcíméhez méltóan tényleg valódi és érvényes tanácsokat képes adni szülőknek, akik szeretnék, ha gyermekük többet és jobbat olvasna, csak nem tudják, hogy kezdjenek hozzá. A könyv célcsoportja nem egészen én vagyok, hiszen mindkét gyermekem – talán az apai minta hatására, vicceskedhetnék itt – megállás nélkül olvas, és tulajdonképpen már segítségre sincs szükségük még a válogatásban sem – saját algoritmusuk szerint választják ki és fogyasztják el a könyveket –, de még nekem is tudott jó ötleteket és hasznos információt nyújtani.

Nem mindig a díjnyertes mű a legjobb választás
Fotó: Bach Máté

Tizenkét fejezetre oszlik a könyv, ezeket érdemes felsorolni: Boldog(abb) az élet olvasással!; Napi 15 perc a szövegértésért; A mesélést nem lehet elég korán elkezdeni; Utazzunk együtt hangoskönyvvel!; Olvassuk vagy meséljük a népmesét?; Mesék a digitális világban – Mesetárnyi mese; Megbirkózni a kötelező olvasmányokkal…; Miért hasznos könyvtárba járni?; Hogyan válasszak könyvet a könyvesboltban?; Biztos, hogy a díjnyertes könyv a jó könyv?; Van könyv minden problémára?; Hogyan vegyük rá a kamaszokat az olvasásra? Mindegyik fejezet elején található egy ismert személy vallomása az adott témával kapcsolatban (Ott Anna, Balatoni József, Al Ghaoui Hesna, Fluor Tomi, Molnár Piroska, Rajkai Zoltán, Lackfi János, Bosnyák Viktória, Kemény Zsófia, Varró Dániel, Gyurkó Szilvia, Kádár Annamária), akik a fejezet során még többször is megidéztetnek, és közben érdekfeszítő tényekről, nem tolakodó, mégis érvényes tanácsokról olvashat a tanácstalan szülő, plusz minden fejezet ajánl könyveket a fejezetfőkön szereplő híres emberekkel egyetemben.

Kérdések és válaszok vannak benne (ebben nagy hagyománya van a hasonló könyveknek, és valahogy mindig ízlésesen sikerül megoldani), kihívások, fejezetvégi összeszedett tanácsok és bizony egészen meglepő új információk is – például hogy mennyit változott a képernyő és a képernyőn követett mese megítélés tudományos körökben vagy az a ténymegállapítás, amellyel mindannyian találkozhattunk, de talán ilyen szinten soha nem gondoltunk bele: „A YouTube-tartalmak korlátlansága rossz beidegződéseket alakíthat ki a gyerekekben: sokszor ki sem várják a mese végét, rögtön továbblépnek egy másik mesére. Legyünk proaktívak: válasszuk a YouTube-on a fizetős, reklámmentes verziót, és hozzunk létre gyermekünkkel egy lejátszási listát, amelyen belül ő válogathat.”

Így mesélj, hogy olvasson. Gyakorlati tanácsok az olvasóvá neveléshez. Alkotószerkesztő: dr. Pompor Zoltán. Móra – Bookr Kids Kft., Budapest, 2019.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.