Ingyenes online kötet múltunk egy fontos darabjáról

Két esztendeje múlt annak, hogy kilencven éve, 1928. október 20-án, átadták a Csepeli Szabadkikötőt. Hogy miért éppen most emlegetjük fel az évfordulót? A jeles esemény emlékére, 2018-ban a Mahart-Szabadkikötő Zrt. albumot jelentetett meg ötszáz példányban. Cseh Valentin: A nemzeti és szabadkikötő története a XIX. század végétől napjainkig című, átfogó, egyúttal látványos munkája nem került kereskedelmi forgalomba. Idén karácsonykor úgy határozott a Mahart vezetése, hogy PDF formátumban mindenki számára elérhetővé teszi a művet.

2020. 12. 23. 18:04
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kötet lapozgatható és letölthető a https://szabadkikoto.hu/ oldalról. Jómagam elolvastam, igen hasznos és élvezetes időtöltés volt, noha nem vagyok a hajózás megszállottja. Meg is kérdeztem Sztilkovics Szávót, a kikötőt tulajdonló Mahart-Szabadkikötő Zrt. vezérigazgatóját, kinek szánják ünnepi meglepetésüket.

– Csepelieknek, a kikötőhöz, a hajózáshoz kötődőknek, az ipartörténet iránt érdeklődőknek egyaránt – felelte a vezérigazgató, aki, megragadva az alkalmat, emlékeztetett a kikötő történelmünkben betöltött szerepére.

– Trianon miatt született a megépítésének terve, amikor elveszítettük a fiumei tengeri kikötőnket. A Duna nemzetközi vízi út, s nem lehetett megtiltani, hogy hajózzunk rajta – magyarázta Sztilkovics Szávó, hozzáfűzve: Budapest „tengeri kikötő” lett, hiszen az itt épített tengerjárókkal egészen Egyiptomig lehajóztak, így a Csepeli Szabadkikötő a békediktátum okozta veszteségekből való kilábalás fontos szimbólumává vált.

Új lendületet vett a fejlődés
Fotó: Mahart-Szabadkikötő Zrt.

A kötet előszavát Németh Szilárd, a Honvédelmi Minisztérium politikai államtitkára, Csepel egykori polgármestere jegyzi, amelyben így fogalmaz: „Bár Fiume elvesztése után Magyarország tengeri kikötő nélkül maradt, de a Duna-tengerhajózásnak köszönhetően az 1930-as évektől kezdve a csepeli létesítmény »tengeri kikötővé« vált. Az előzményeket figyelembe véve a kikötő óriási teljesítmény. Immár kilenc évtizede bizonyítja létjogosultságát, s a folyamatos megújulások is azt igazolják, hogy nemcsak fényes múltja, hanem biztató jövője is van a Csepeli Szabadkikötőnek.

A Mahart, alapvető szándékának megfelelően, most online formában szeretné minél többekhez eljuttatni az ünnepek alatt, akár ajándékként is Cseh Valentin történész munkáját.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.